Annons:
Etiketterrådtips
Läst 7504 ggr
Blanksteg
2014-06-26 20:24

Paj blir lös inuti - orsak?

Hej!

När jag gör pajer så händer ibland att pajen får en "geggig" fyllning trots att jag har pajen i ugnen så lång tid som jag brukar ha de gånger pajen blir bra. Blir som ett lotteri när jag gör pajer, antingen så blir de bra eller så blir de geggiga. Vad kan orsaken vara till att de blir "geggiga"? Alltså att de får en lösare fyllning. Pajen får ju färg, och när jag testar att ha pajen längre i ugnen så blir det ändå knappt någon skillnad. Kan en orsak vara att jag har i för mycket äggstanning i proportion till fyllningen? Den här gången kändes det t.ex. som att fyllningen blev lite mindre än vanligt. I receptet stod det 3 ägg och 3 dl grädde. Läste ett annat recept där det stod 2,5 dl grädde. Så kanske jag hade för mycket grädde i.

Annons:
LinaK
2014-06-26 20:30
#1

Du har inte för mycket vätska i förhållande till ägg?

Man brukar ha 1 ägg till 1 dl vätska i fyllningen (iallafall jag brukar det 😉)

Du vispar inte äggstanningen för mycket så den blir för slät?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Blanksteg
2014-06-26 20:36
#2

Jag hade i 3 ägg och 3 dl grädde. 

Jag försöker att inte vispa för mycket, men kanske jag gjorde det den här gången. :/

VildaVittra
2014-06-26 20:46
#3

Det har med att göra hur gamla äggen är, ett helt nyvärpt ägg är lögn att få att stelna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[TanatosNyx]
2014-06-26 21:05
#4

vad fyller du pajen med? grönsaker t.ex. har ju en viss förmåga att vätska sig som hejsan, typ broccoli.

Blanksteg
2014-06-26 21:30
#5

Broccoli, morot och purjolök.

[TanatosNyx]
2014-06-26 21:40
#6

då har du svaret där. Försök få grönsakerna så torra som möjligt innan, krama ur dem ordentligt.

Annons:
Blanksteg
2014-06-26 22:18
#7

ok tack! :)

Upp till toppen
Annons: