Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 4489 ggr
Fridaaaa
6/25/14, 4:15 PM

Vettig dricka till frukost

Innan har jag tagit en kopp kaffe med mjölk i till frukost (om jag inte jobbar tidigt) men kommer att utesluta koffein i princip helt nu, så vet inte riktigt vad jag ska dricka till frukost nu. Kan tillägga att jag dricker inte kaffe för att bli pigg eller liknande utan för att det är gott helt enkelt (koffein gör inte mig märkbart piggare). Vatten är uteslutet till frukost.

Någon som har bra förslag? Äter i regel macka till frukost eller fil.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
tlover
6/25/14, 4:26 PM
#1

Vad var det du inte gillade med örtteer? att det var beskt? fruktteer kanske är nått isåfall?

Annars så är rooibos ("rött te") inte beskt heller och koffeinfritt (eftersom det är ett örtte) rooibos finns både som rött och grönt (grönt är ovanligt däremot)

Juice kanske annars?

l'm back

Fridaaaa
6/25/14, 4:28 PM
#2

#1 Smaken och ja de sorter jag smakat har varit betska. 
Inte förtjust i grönt te, enbart svart te stort sätt.

Jag vill inte ha juice med fruktkött och svårt att hitta bra som är nyttiga 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
6/25/14, 4:33 PM
#3

#2 har du testat Rooibos ("rött te") för den är inte besk, grönt och svart går ju hursomhelst bort eftersom det innehåller koffein (om inte du hittar koffeinfritt. Grönt te är inte beskt om man brygger det rätt men det är ju irrelevant), men jag har hört att det inte är gott).

Jag har inte hört talas om fruktteer som är beska (tex mormors fruktblandning var poppis på ett ställe jag jobbade på)

Det finns ju nyttiga juicer men jag har dålig koll (vi köper det kanske 2 ggr/år)

l'm back

Fridaaaa
6/25/14, 4:37 PM
#4

#3 Aldrig hört talas om märket. Vart kan man köpa det? 
Jag brygger inte te, jag kör enbart de med påse. Och som sagt, aldrig sett där det står koffeinfritt på de smakar jag gillar så finns inte i våra butiker här (Maxi, Citygross, Lidl, Netto, Willys).

Jo visst finns det men de är dessvärre inte många och jag vill allra helst ha ekologisk jucie (eftersom det är så mycket skit med besprutad frukt osv), så vore bra om det fanns eko-te också. Jag dricker stort sett dessutom enbart apelsinjuice. De flesta innehåller någon form av socker eller liknande.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
6/25/14, 4:45 PM
#5

#4 rooibos finns att köpa på ica, willys etc (ica har även grön rooibos) däremot vet jag inte hur det är med ekologisk där 🤔. Det finns då av märket "Friggs" en blåbär (röd rooibos m blåbärssmak) och en grön rooibos m exotisk smak i alla fall.

Mormors fruktblandning kan finnas av företag som köper från aftek (det var där vi köpte ifrån)

Som sagt är dålig på juice men det borde finnas.

l'm back

Fridaaaa
6/25/14, 4:47 PM
#6

#5 Jag som missat det då, för jag har aldrig sett det. Och eko.te har jag inte sett heller :/
Friggs dricker jag inte alls, och gillar inte med blåbärssmak tyvärr.

Läs igen vad jag skrev ang nyttig jucie 😉För svaret på det du skrev finns där.

Så förslag på vettiga, ekologiska jucie vore toppen 🙂 Kan tillägga att jag handlar främst på Maxi eller Börjes när jag handlar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
VildaVittra
6/25/14, 6:18 PM
#7

Köp en råsaftscentrifug och gör superfärsk juice varje dag. Billigt är morötter och äpplen, men det går att göra på precis vad som helst i frukt och grönsaksväg, har faktiskt testat banan en gång.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
6/25/14, 6:22 PM
#8

#7 Morötter äter jag inte, och är väldigt få grönsaker jag äter (är enbart sallad, gurka och majs i grönsaksväg jag äter) och sån råsaftscentrifug är inte billig heller dessvärre (inte de jag sett?) Inte så förtjust i äppeljuice/saft heller tyvärr.
Få frukter jag gillar som jucie. Och inte tid att göra det på morgonen innan jag åker till jobbet heller…. Samt ingen plats i köket för ytterligare en maskin heller så 😛 Söker färdig dryck eller som inte tar så mycket plats 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
6/25/14, 6:29 PM
#9

399 är inte superdyrt, annars köper man dom på loppis för en 20-lapp.

http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/matberedning/juicepress/tefal-eleaduojuicer/194566.3411/

Går utmärkt att göra juice på både sallad och gurka. Majs har jag aldrig provat, men det går säkert det med. 

Äter du några fler frukter och bär än apelsiner så går det att göra juice på dom också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
6/25/14, 6:32 PM
#10

#9 Köper inget sånt på loppis. Inga hushållsmaskiner, grytor mm köper jag på loppis.  (ser i princip aldrig såna när jag väl är på loppis heller så). Och har inte råd att köpa en tyvärr samt ingen plats för en heller, har redan fullt i köket (och då menar jag fullt), och ja är bara sånt vi använder.
Sallad och gurka tror inte jag bli vidare gott tyvärr att göra jucie på då jag enbart äter det med någon dressing eller tillbehör, alltså aldrig bara rakt av (ja jag är väldigt kräsen med grönsaker, nästan alltid varit).

Äter lite olika bär och frukter, men köper enbart det eko och då är utbudet dessvärre inte så stort. 

Som sagt: Söker färdig dryck eller som är lätt & snabbt att fixa,

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
6/25/14, 6:36 PM
#11

#10 Måste juice vara sött och utan kryddor? Givetvis går det att smaksätta med kryddörter, salt, peppar eller vad man nu gillar. Googla Virgin Mary så ser du hur mycket man kan tillsätta.

Och jo, det blir gott, det där färdiga koncentratet är det som är äckligt i jämförelsen. Var inte så rädd för att prova nya saker.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
6/25/14, 6:40 PM
#12

#11 Nej det måste inte vara sött. Har jag aldrig sagt. 

Jag är inte rädd för att prova nya saker men jag är kräsen med grönsaker och att jag har börjat äta tre sorter är ett stort steg för mig. Testat flertalet grönsaker men gillar inte bland annat morot, tomat, paprika, kål-grönsaker… Och jag gillar inte smaken som den är men går bra med tillbehör när man äter till dom grönsakerna.

Men tyvärr, har inte plats med en i köket och inte råd heller. Inte tid att göra på morgonen heller så när jag börjar tidigt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
6/25/14, 6:46 PM
#13

Jag har inte frågat vad du inte gillar, utan hela tiden skrivit att du ska ta det du gillar. Du vet, glaset är halvfullt istället för halvtomt.

Men men, jag gav dig ett jättebra tips som inte tar mer plats än vad juicekartongerna gör.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Fridaaaa
6/25/14, 6:51 PM
#14

#13 Vi köper sällan jucie. Och maskinen har man ju inte i kylskåpet direkt 😉 Och finns ingen plats i våra skåp och har oavsett inte råd att köpa en ändå eftersom jag inte köper sånt på loppis/begagnat (annat än från folk jag verkligen känner), så fungerar som sagt inte här med en sån. Så jo den skulle ta mer plats en 1-2 juciepaket/vecka.  Så passar inte oss tyvärr. (saker passar ju olika personer olika).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
6/25/14, 7:13 PM
#15

(kunde inte hantera inlägget ovan):

Ska kolla på Maxi imorgon vad de har för utbud på vettiga drycker som är nyttiga.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LinaK
6/25/14, 9:44 PM
#16

Om du har en mixer (stavmixer fungerar ju med) så kan du göra goda smoothie. Då kan man göra tillräckligt så att det räcker för två mornar, kanske håller längre än så med men det är ju godare om det är färskt. Då kan man ju ta lite vad man vill ha i. Nyttigt och gott!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LinaK
6/25/14, 9:46 PM
#17

Just det, kan rekommendera juicer och smoothies från brämhults, inga tillsatser eller socker. De kostar lite att inhandla, men det räcker med ett glas att dricka eftersom det är så mycket frukt i.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[TanatosNyx]
6/25/14, 11:28 PM
#18

piffa till lite bubbelvatten med frusna bär? t.ex. hallon, blåbär, jordgubbar. Funkar ju som smarriga isbitar. :)

Fridaaaa
6/26/14, 8:38 AM
#19

#16 & #17 Ja mixer har jag.  Dricker jag smoothie kan jag inte ta något annat till frukost får då skulle jag bli mätt på enbart det. Räknar inte smoothie som dricka utan mer mellanmål/frukost, för hade blivit det enda jag kunnat få i mig till frukost😛 Men gott är det att ta då och då.
Är de juicerna utan fruktkött? För klarar inte av att dricka med fruktkött *rysning*.

#18 Kan inte dricka kolsyrat på morgonen 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Ztevo]
6/26/14, 9:38 AM
#20

Går det att sila juice genom kaffefilter? Eller gör fruktköttet så att det blir stopp?

Annons:
Fridaaaa
6/26/14, 9:41 AM
#21

#20 Inte en aning faktiskt hur pass bra det går.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Cookie Monster]
6/26/14, 8:23 PM
#22

Smaksatt vatten då? Citron, jordgubbar, hallon,  gurka…?

Fridaaaa
6/26/14, 8:38 PM
#23

Köpte Brämhults (stavning?) juice, apelsin, se om jag gillar den 😛

#22 Inte förtjust i vatten överhuvudtaget till frukost, för mig passar det inte in hehe. Men ska se nu om jag gillar denna juicen, hittade inget socker osv i den så ska vara någelunda bra i alla fall 😃

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LinaK
6/26/14, 8:44 PM
#24

Tror dock att brämhults har fruktkött i sig 😛 Men du kan ju sila juicen i en tät sil 🙂 Tycker den är fräsch och passar till morgonen när man vill ha sig en vitaminkick.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Fridaaaa
6/26/14, 8:46 PM
#25

#24 Ja jag får sila det 🙂 Ska sila allting och sedan hälla över det igen så slipper man göra det dagligen 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Åsa
6/30/14, 10:24 PM
#26

Willys har ekologisk apelsinjuice utan fruktkött.

Fridaaaa
7/1/14, 7:49 AM
#27

#26 Handlar dessvärre sällan på Willys 😕 För veckohandlar och då handlar vi på samma ställe, vilket brukar vara Maxi eller Börjes (ibland citygross).Willys har inte så bra utbud på mycket av det jag vill ha tyvärr.
Men tack för tipset! Kan kolla in det ändå 🙂 Kan ju inhandlas ibland om den är god 👍

Haft Brämhults nu, fungerat sådär, svårt att få bort mycket av fruktköttet, då det så små bitar 😕 Och klarar verkligen inte fruktköttet, sambon gillar inte det heller så.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: