Annons:
Etikettmatprat
Läst 2023 ggr
Niwa
2014-06-23 15:14

tips på paj tack

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har köpt små metallformar som jag funderade på att göra någon slags minipajer som mellis eller enklare lunch
men är det någon som har tips på bra pajdeg o fyllning??
Ja har ni något för efterrätts/fika så får ni gärna komma med förslag på det också😃

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Annons:
VildaVittra
2014-06-23 15:28
#1

Så här på sommaren skulle jag bara göra pajskal som jag sedan skulle fylla med färska grönsaker, annat smask och någon god dressing precis innan servering.

Exempelvis rostbiff, med massa grönsaker och chèvrekräm.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Niwa
2014-06-23 15:42
#2

hmm det funkar :-) har du något bra pajskalsrecept

Hälsa gärna på mig på Facebook.

VildaVittra
2014-06-23 15:57
#3

Jag höftar alltid, men brukar ha lite andra mjölsorter än bara vetemjöl för att piffa till, som exempelvis graham.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Honestyisdead
2014-06-23 16:24
#4

Fetaost, soltorkade tomater i olja och spenat är en god fyllning. Äggstanningen blandas med ett ägg per dl mjölk/grädde.

Pajdeg hittar du lätt recept på på google.

fridaas
2014-06-23 19:43
#5

Ostpaj är favorit här, blandar västerbottenost med grevéost och äggstanning, pajdeg brukar ta någon från google som verkar lätt.

Efterrättspajer brukar bli rabarberpaj med hallon och smuldeg oftast.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

CelsiusT
2014-06-24 14:25
#6

Jag ser paj lite som "rest-mat". Det är perfekt med sådana portionspajformar att göra pajskal i och frysa in. När du sedan får rester en dag, så tar du fram ett skal och slänger i resterna och på med äggstanning och in i ugnen. Piffar till resterna lite så det nästan blir som lyxmåltid istället för tråkiga rester ;P

Annars såhär på sommaren så blir det ju såklart paj med rabarber eller bär och servera med vispad grädde/vaniljvisp/glass.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Niwa
2014-06-24 15:32
#7

men så smarta ni är. det är ju kanon. då ska jag bara hitta tag i ngt bra recept på paj som funkar att frysa

Hälsa gärna på mig på Facebook.

CelsiusT
2014-06-24 15:46
#8

#7 Om du tänker dig frysa pajskal så som jag föreslog så kan du ta i princip vilket recept som helst.

Här är en grund som jag utgår från:
3 dl vetemjöl
100 g margarin eller smör
en skvätt kallt vatten

När du tar fram skalet ur frysen så förgrädda det gärna en 10 min. Lägg i din fyllning och gör en äggstanning (typ 1ägg per 1dl mjölk/grädde, till mängden ovan skulle jag gissa på 3ägg/3dl mjölk) som du häller över fyllningen, krydda och in i ugnen till äggstanningen "stannat".

Medarbetare på westernridning.ifokus

VildaVittra
2014-06-24 15:47
#9

#8 Tillägg: Man kan också grädda dem innan man petar in dom i frysen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

CelsiusT
2014-06-24 15:50
#10

#9 Dock onödigt att starta ugnen två gånger tycker jag ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

VildaVittra
2014-06-24 16:04
#11

#10 Inte om man bakar/lagar flera saker på samma gång.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Niwa
2014-06-24 16:29
#12

men om man fryser innan de är gräddade hur håller de formen då?? jag vill inte ha formarna i frysen tills de ska användas

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Honestyisdead
2014-06-24 17:55
#13

12 man frysdr med formarna.

Annons:
CelsiusT
2014-06-25 09:51
#14

#12 Du får ju frysa dom i formen, annars är det svårt att förvara och även laga till och än svårare att hålla formen (oavsett om du förgräddat eller inte). 

Men klart du kan tillverka degen och sen frysa den om du känner för det, men degen är ju så lätt att slänga ihop så då förstår jag inte vitsen med det. Grejen är ju att ha skal klara så du slipper momentet med att slänga ihop degen och trycka ut den i formen (det är ju dom 2 "kladdiga" momenten i att baka paj). Då är det klart att bara slänga i fyllning och äggstanning sen. När du dessutom har småformar så är det så smidigt att göra alla formar på en gång, så är det klart. Så kan man lägga dom i frysen och ta fram bara det antal du ska ha. 

Varför vill du inte ha formarna i frysen? Likväl som att ha dom i skåpet kan dom väl ligga i frysen färdiga att användas?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Niwa
2014-06-25 18:04
#15

nja att jag inte ville ha formarna i frysen var mer av den anledningen att jag har bara 6 formar och skulle vilja ha fler formar färdiga. Vi är 4 st i familjen o har ofta 1-2 barn som fikar /äter hos oss av barnens kompisar. då kan man behöva fler än 6 st.  men jag får väl äta paj när kompisarna inte är hos oss helt enkelt 😃

Hälsa gärna på mig på Facebook.

VildaVittra
2014-06-25 18:14
#16

#15 Det går utmärkt att ta loss skalen om de är färdiggräddade. De där är ju så små, det hade varit värre om det varit fullstora,.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

CelsiusT
2014-06-25 20:47
#17

#15 Men när du lagar till pajen så måste ju skalen ändå ligga i formen. Smöret smälter ju när det blir varmt, alltså blir ju skalet mjukt igen då du stoppar in det i ugnen. 

Hade du tänkt att ha massa färdiga skal och grädda i samma formar vid samma tillfälle? Är formarna så små att det bara blir en portion per form om man tex gör efterätter till barnen? Eller går det att dela? Det är inte en idé att köpa fler formar då?

Eller så får du väl prova dig fram och se vad som fungerar bäst för er.

#16 Hur menar du med färdiggräddade? När dom bara är förgräddade så är dom ju inte stela (ens när dom svalnat, inte mina iaf). Jag skulle nog inte ge mig på att plocka loss dom. + att när man sen då ska grädda dom så måste man ju ändå gräva fram formarna och pilla tillbaka dom, annars håller ju skalen inte ihop i ugnen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

VildaVittra
2014-06-25 21:03
#18

#17  De håller ihop hur fint som helst, det händer lite mer än att smöret smälter vid tillagning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

CelsiusT
2014-06-25 21:08
#19

#18 Ja mina gör ju inte det. Jag förgräddar dom i ca 10 min, sen låter jag dom svalna innan jag stoppar dom i frysen och inte blir dom så stela att jag skulle kunna pilla ut dom. Kanske när dom väl är frysta, då är dom ju rätt stela, men inte efter förgräddning.

Vad menar du med att det händer lite mer än att smöret smälter vid tillagning? Ja klart att det händer mer än så, men eftersom smöret smälter så måste man ju ha dom i formen vid tillagning, annars tappar dom ju formen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Niwa
2014-06-26 16:06
#20

jag hoppades ju att det skulle gå att ha dem utan formar,färdiggräddade i frysen o sedan fylla dem o in i ugnen när man har rester. fast som du säger så är ju inte pajdegen allt för svårt att göra………… när jag tänker efter 😇

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Annons:
Endezeichen
2014-06-30 22:18
#21

Pajsorter: Färspaj eller tacopaj Quinoafärspaj Linspaj Basilika Fänkålspaj Rödbetspaj Hm…

Upp till toppen
Annons: