Annons:
Etikettmatprat
Läst 1463 ggr
Gasoline
6/12/14, 9:02 PM

Prova nya ingredienser

Brukar ni prova nya ingredienser som ni inte använt förut?

Finns det någon ingrediens som ni vill prova men som ni inte hunnit med? 

Någon ingrediens som ni kanske är nyfikna på?

Annons:
Honestyisdead
6/12/14, 9:08 PM
#1

Jag testar gärna nya saker.

Kommer inte på något speciellt just nu som jag inte provat.

Endezeichen
6/13/14, 11:34 AM
#2

Jag älskar att prova nya saker och utveckla mitt ingrediensutbud.

Har planerat att köpa hem och testa pepparrot i matlagning.

Är nyfiken på oliver, men är en sådan fegis som tycker att de verkar läskiga. Är i övrigt nyfiken på rättika, majrova, bulgur, fullkornscouscous, macadamianötter, black garlic, gråärter, hampafrön, chiafrön, amarantfrön, rå kakao… I princip allt vegetabilisk som är främmande för mig. 

Kommer förmodligen aldrig testa något/allt av det jag är nyfiken på xD.

Honestyisdead
6/13/14, 12:45 PM
#3

Ah, black garlic vill jag testa :)

Gasoline
6/13/14, 4:39 PM
#4

#2 Jag kan rekomnmendera dig att prova bulgur, jag använder det ofta istället för ris och i sallad. 
Det är gott och jag har fått för mig att det är nyttigt. Ska man ha det i sallad kan man koka det tillsammans med kryddor för att ge lite smak till salladen. Jag brukar koka detta ihop med gurkmeja. 

#3 Låter intressant. 

Jag är lite utav en fegis när det gäller nya och läskig mat, jag är dessutom lite kräsen 😂 😕
Men jag tycker att det är både kul och intressant med nya saker, så länge de inte innhåller några "läskiga" saker; Tex oliver som Endezeichen nämner. 
Jag skulle säkert tycka att det var gott eller iallafall äta det, men ibland är hjärnan det största hindret. 

Jag skulle bland annat vilja prova jordärtskocka, men vet inte riktigt hur eller vad jag gör med den. En annan sådan sak är selleri och persiljerot

Finns mycket jag skulle vilja prova, men nu när jag skulle skriva upp det så glömde jag vad det var 😐

CelsiusT
6/13/14, 7:24 PM
#5

Jag gillar att testa nya saker. Är sällan som jag går runt och har saker "på lager" för att testa. Oftast brukar det vara så att jag hör om eller hittar något som jag inte provat innan och då testar jag det. Sällan sådan som väntar, vad är det för mening med det? Tänk om det är det bästa jag någonsin ätit, och så väntar jag så jag hinner gå miste om det under en tid. Är det äckligt, ja då vet jag ju och behöver inte gå runt och tråna efter det. Ju längre jag väntar desto mer besviken blir jag ju dessutom om det inte skulle vara gott. Så finns ingen vinning i att gå runt och vänta med att testa något nytt.

Såklart finns det massa saker som jag inte testat, men det gäller att komma på dom och förstå vad man ska gör med det för att få ett sug efter det. 

#2 Bulgur kan du ju blanda 50/50 med ris också, jättegott. Vad gäller oliver så tänk på att det finns massa olika sorter (inte bara svarta eller gröna, utan massa sorter) och dom smakar inte likadant. Så bara för att en sort kanske inte föll dig i smaken så våga ändå prova någon annan sort. Passa på att testa när du ändå är på gående bord eller liknande, då kan du ju ta en och testa.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Honestyisdead
6/13/14, 7:49 PM
#6

Vad är det med oliver som är lite "skrämmande"?

Själv testade jag manet haha :)

Annons:
Endezeichen
6/13/14, 9:19 PM
#7

#6 Jag tycker oliver ser farliga ut. Manet är ju ganska coolt o.O

#5 Nja, det är inte så att jag smakat oliver som smakat illa, det är så att jag aldrig har smakat oliver, förutom möjligtvis rätter olivolja extra virgine, några gånger när jag råkat steka i det och det har råkat ge en bismak till saken som stektes. Antar att det är som när jag smakade bönor från första gången, jag fick gömma dem i maten för att våga mig på, samt göra biffar av dem och göra grytor, allt detta för att jag tyckte de var så läskiga (de också xD). Idag äter jag dem varje dag och har inga problem med att äta dem som de är. Haha xD. Så jag ska ta mig an oliver så snart jag får möjlighet och kan.

#4 Jag har också fått för mig att bulgur ska vara nyttigt. Nyttigare än pasta i alla fall (som i och för sig inte är särskilt mycket "+" för hälsan) trots att de båda är skalade durumvete (där pasta verkar vara mer arbetat? Jag vet inte). Det står ju så på många platser.

CelsiusT
6/13/14, 10:44 PM
#8

#7 jag menade inte att du har provat, men när du väl provar så tänk på att det finns många sorter oliver och gillar du inte en så prova även en annan. Att steka i olivolja ger inte i närheten smaken av oliv så det går inte att jämföra. Personligen tycker jag bättre om oliver som dom är, eller i sallad. I varm mat tycker jag det ofta förtar smakerna. Tänk också på att det finns olika inläggningar av oliver.

Medarbetare på westernridning.ifokus

TjockaBerta
6/14/14, 11:23 AM
#9

Det är väldigt sällan som jag använder nya ingredienser. När jag provar nya recept är de såna som innehåller ingredienser som jag redan har hemma eller använder ofta. 

Inte för att jag är kräsen. Jag äter och provar allt. Utan för att de bara blir stående i skåpet i åratal ända tills jag kastar dem. Som bulgurn som jag provade för ett tag sen tex. Nu står kartongen i skåpet. 😃

>>>Malum domesticum<<<

TjockaBerta
6/14/14, 7:53 PM
#10

Något jag gärna vill prova är risotto som de gör i Hells Kitchen. Men då är det specialris som blir stående sen och så verkar det ta lång tid att göra.

>>>Malum domesticum<<<

Davbjo
6/16/14, 8:46 AM
#11

Jag har precis köpt ett sydkoreanskt chilipulver som jag varit sugen på att testa ett tag.

Såhär ser det ut: http://www.trifood.com/gochugaru.asp

Jag köpte det på Amazon, men det finns att hitta billigare. Smakar riktigt gott och är inte starkt! Ska testa det mer framöver. :)

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Honestyisdead
6/16/14, 10:39 AM
#12

10 Risotto tar lite tid att göra och man måste röra i det. Men det är det verkligen värt.

Du får väl göra risotto flera gånger så det inte blir stående.  Man kan ju variera stort.

CelsiusT
6/16/14, 5:01 PM
#13

Jag gör ofta risotto, behöver inte ta jättelång tid och det behövs inget specialris till. Vet inte hur dom gör i HK. Ja det tar lite tid och det är en del rörande. Men tips är att göra det i gjutjärnsgryta med lock på, då fastnar det inte och behöver alltså inte röras om lika mycket. 

Sen om du tycker det är gott och trevligt så kan det ju vara roligare att köpa ett bra passande ris. Men för att testa att göra behövs det inget märkvärdigt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
TjockaBerta
6/16/14, 5:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#12 Tack för att du knuffar ut mig ur min trygghetszon #13 Jag har redan handlat och håller på just nu med den.

>>>Malum domesticum<<<

CelsiusT
6/16/14, 5:32 PM
#15

#14 Kul att du testar =) Det är gott med risotto.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gasoline
6/16/14, 5:37 PM
Honestyisdead
6/16/14, 5:49 PM
#17

14 Spännande :)

VildaVittra
6/17/14, 5:34 AM
#18

Jag är inte ett dugg rädd för att prova nya saker, så har till och med ätit orm och larver. Men måste vara försiktig första gången då jag har födoämnesallergier.

Jag skulle vilja få prova på clotted cream någon gång, men det finns inte i Sverige.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[TanatosNyx]
6/17/14, 2:35 PM
#19

#18 Finns på English shop i Stockholm 🙂

Honestyisdead
6/17/14, 3:06 PM
#20

Man kan göra det själv också.

Annons:
VildaVittra
6/17/14, 3:07 PM
#21

#19 Tackar för tipset.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Namiko
6/17/14, 4:51 PM
#22

Jag hade en period där jag testade något nytt varje vecka, varje gång jag handlade letade jag upp något nytt bland frukt och grönt-avdelningen och testade. Jag tycker om att testa nya saker och ibland köper jag utan att ens veta vad man kan göra med det. Men jag känner ibland att jag behöver nya smaker och då är det bara att leta upp något spännande jag aldrig testat förut.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Gasoline
6/17/14, 5:24 PM
#23

#22 Har gjort samma sak som dig några gånger, köpt något utan att riktigt veta vad man ska göra med det. Det brukar resultera i att man lär sig något nytt och får äta något man inte brukar tillaga hemma 🙂

Mycket bra "prova på"-knep. 

Jag har sagt länge att jag ska prova att tillaga en (för mig) ny maträtt varje vecka, då man lätt bara kör samma recept om och om igen. Är inte så duktig på att göra det 1 gång i veckan, men kan nog iallafall säga att jag testar något nytt 1-2 gånger i månaden. Alltid något 🙂

Upp till toppen
Annons: