Annons:
Etiketterrådtips
Läst 5199 ggr
[Älskamig]
5/16/14, 6:55 PM

Vad kan man dricka förutom vatten?

Jag är trött på vatten. Vattnet här hemma är inte alls gott och när jag är törstig och ska dricka vatten, släcks min törstigkänsla så fort jag får in lite vatten i munnen, för att det inte är gott. 

Körde mycket på att ha LOKA och annat kolsyrat vatten hemma innan, men det blir dyrt i längden att köpa varje vecka flera paket (är student… Stora flaskor använder jag inte, för tillslut är det ingen kolsyra kvar i flaskan).. 

Har inget man kan ha vattnet i och ställa in i kylen så att det är kallt, eller förvara vatten med frukt i…. 

Vad kan man dricka då? Försöker undgå socker att dricka!

Annons:
Huygens
5/16/14, 7:01 PM
#1

te

[Älskamig]
5/16/14, 7:15 PM
#2

#1: Fast innehåller en del socker i vissa tearter, även om det inte står på paketen.. :/ Sen är det inte jätte bra alternativ om man är tröstig. Jobbigt att stå och greja med te hela tiden då.. :C

Huygens
5/16/14, 7:22 PM
#3

jag använder kaffebryggaren, en kanna vatten + en påse te, använder tratten så det inte stänker. går att dricka kallt också

[Älskamig]
5/16/14, 7:23 PM
#4

#3: Kör på micron när jag ska göra te. Men tycker inte att te släcker törsten.

Maria
5/16/14, 7:37 PM
#5

Kan du inte skaffa en kanna bara? Du kan koka upp vatten och låta det svalna och du kan smaksätta med ex. frukt du tycker om.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[TanatosNyx]
5/16/14, 11:21 PM
#6

#2 seriöst? en tepåse väger i snitt 1,6g, hur mycket socker tror du det ryms däri? Sockerhysterin har spårat ur.. Inte ens en svårt sjuk diabetiker behöver sicksacka mellan vanliga tesorter (reserverar mig för någon extremsort jag aldrig hört talas om). Däremot är te vätskedrivande så om det är så bra om man har svårt med vätskan är väl en annan femma..

Jag har själv samma problem så följer tråden ivrigt efter dryckestips. Själv dricker jag då främst te och kaffe som ju är vätskedrivande.

(ta inte illa upp av mitt inlägg, ville bara ruska om lite angående sockret)

Annons:
CelsiusT
5/17/14, 9:05 AM
#7

När jag dricker vatten så är jag jättenöjd om jag blir otörstig av att dricka.

Har du svårt att få i dig vätska? Köp ett enlitersmått (eller spara dina LOKA-flaskor) och fyll vatten och ställ i kylen. Då kan du dessutom hålla lite koll på hur mycket vätska du får i dig under dagen. Ogillar du smaken ändå så koka vattnet och låt det åter svalna innan du ställer det i kylen.

Ett tag när jag bodde på ett ställe där vattnet smakade illa så köpte jag citron på burk. Lätt som en plätt att slå i några droppar i glaset innan jag fyller på vattnet. Då smakar det citron och är inget som behöver förberedas.

Medarbetare på westernridning.ifokus

DesK
5/17/14, 9:15 AM
#8

#2 Inga tearter innehåller socker, däremot innehåller vissa blandade tesorter socker, då främst i form av fruktsocker. Det handlar då om tesorter som är smaksatta med frukter av olika slag. 

Mitt förslag är att du skaffar dig en Brita-kanna, som du alltid låter stå i kylen, då får du gott renat vatten. När vi flyttade till hus med kommunalt vatten skaffade vi en sådan. När min dotter flyttade hemifrån och kom hem första gången efter det utbrast hon: Åh vilken skillnad på vatten! Här är det så gott! Hon kommer att få vår Brita-kanna så snart vi har fått vår nya fasta vattenrenare installerad.

Nästa förslag är att skaffa en kolsyremaskin. Inget av dessa förslag är så där jättedyrt, så det kan nog rymmas i en studentbudget, annars kan man ju önska sig båda sakerna i present.

Vi dricker en hel del hemkolsyrat vatten, ibland lägger vi i några styckfrysta bär eller fruktbitar, ser fint ut och är gott.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

TjockaBerta
5/17/14, 10:50 AM
#9

Jag har också svårt för att dricka vatten och har inget tips på hur du ska göra. 

Om jag är bortrest och bara har mineralvatten på flaska att dricka ser jag hur lite jag dricker. 0,5 l på två-tre dagar. 

Det som är roligt i en sån här tråd är att folk gärna föreslår att man ska dricka vatten.

>>>Malum domesticum<<<

CelsiusT
5/17/14, 3:08 PM
#10

#9 Det är liksom vatten vi är gjorda att dricka. Såklart kan man ju dricka sötad dryck, men det är ju just sötat vatten och TS är ju så rädd för socker att hen inte ens vill dricka te för att vissa sorter kan innehålla socker. Så jag antar att det inte är lämpligt. Då ger man ju tips på hur man kan få vattnet att smaka gott, för det är väl egentligen itne vatten det är fel på utan att just smaken på vattnet inte uppskattas.

Sen är det också så att smaken på vatten är något man vänjer sig vid. Är man van att dricka drycker med smaker på (flask-vatten, sötad dricka, alkoholhaltiga drycker, kaffe/te osv) så kan man tycka att vatten smakar konstigt. Men dricker man bara envist vatten ett tag så lär sig munnen att uppskatta smaken. Har själv haft _stora_ problem med intag av vätska och främst då vatten. Men med lite trix så kan man vänja sig.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Älskamig]
5/17/14, 6:12 PM
#11

#10: Aldrig varit förtjust i sötade drycker. Dricker vatten och är uppvuxen med att dricka vatten när man är törstig/till måltider etc. Dock smakar detta vattnet jag har i min lägenhet äckligt. Ska prata lite med killen som jobbar med vattenfilter och sånt.. Han kanske har tips..

fridaas
5/17/14, 7:03 PM
#12

Citronvatten, gurkvatten, limevatten är det som dricks hemma. Jordgubbsvatten gjorde jag till dottern när hon var liten och drack dåligt, skar jordgubbar i skivor och la i en kanna vatten och ställde in i kylen, likadant med gurkvatten och limevatten. Citronvatten som går mest hemma tar jag färdigpressad citron och blandar med.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

DesK
5/17/14, 7:48 PM
#13

Ts som jag har sagt, Brita-filter är enkelt och inte så dyrt och höjer smaken högst väsentligt på vattnet!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Blanksteg
5/17/14, 10:13 PM
#14

Jag har också jättesvårt för att få i mig tillräckligt med vätska och tycker vatten inte är så gott. Blir istället att jag får tvinga mig själv att dricka en enliterskanna vatten ändå. Mitt kranvatten är jätteäckligt, så jag ställer kannan med vatten i kylskåpet ett par timmar så smakar vattnet bättre utan de där ämnena som finns i kranvattnet.

Jag har ibland även gurka, citron eller melon i vattnet. Och ibland dricker jag honungsvatten. Roibos te är inte vätskedrivande och innehåller inte koffein. Läste även en studie om att om man dricker tre koppar te eller kaffe så blir det inte vätskedrivande. 

Annars finns ju mjölk.

Praefatio
5/18/14, 4:31 PM
#15

Kolsyremaskin rekommenderas varmt! Kostar förhållandevis lite i inköp, speciellt om man inte köper Soda Stream utan någon kopia, och sedan kostar patronerna nästan ingenting. Vi använder vår kolsyremaskin flitigt här hemma, är nämligen inte heller något jättefan av kranvatten.

Vill man lyxa till det lite så köper man smaksättning också. Finns numera typ "mineralvattenssmaksättning" dvs. smakämne utan sötning, som blir som smaksatt Loka eller Ramlösa.

CelsiusT
5/18/14, 10:12 PM
#16

#11 Då kan det absolut vara så att det blir bättre av att koka och sen in i kylen med det. 

Inte kul med vatten som smakar illa, är väldigt känslig för det och jag brukar alltid provsmaka vattnet innan jag tackar ja till bostad. Hade ett boende en gång som hade jätteäckligt vatten, gick inte vad jag än försökte med. Så då köpte jag flaskvatten och sen åkte jag hem till föräldrarna (och ibland kompisar) och fyllde på dunk med vatten som jag hade på köksbänken (med tappkran på).

Medarbetare på westernridning.ifokus

TjockaBerta
5/19/14, 8:15 AM
#17

#10

Ja då skulle jag uppskatta att få tips om "trixen" som lär en att uppskatta vatten istället för att man bara upprepar att man ska dricka vatten. Det vet jag redan.

Men det får bli en annan tråd. 

TS är tydligen en vattendrickare, #11. Det var bara vattnet i lägenheten som var ett problem. Jag uppfattade det i #0 som att TS ville ha tips på ett alternativ till vatten.

>>>Malum domesticum<<<

CelsiusT
5/19/14, 12:56 PM
#18

#17 Läs i tråden. Står ju massa om tex koka vatten och förvara det i kylen eller lägga i frukt/grönsaker, blanda med pressad citron, använda soda streamer osv. Man kan låta det stå framme ett dygn på bänken och sen in i kylen, då ändras smaken markant.

Jag förstod också som att TS egentligen ville ha alternativ till vatten. Men om man inte vill ha sötning i vattnet så är det jäkligt svårt att hitta något att dricka. Allt är i grund och botten vatten som är smaksatt på olika sätt (tex cola, fanta, saft, te, kaffe, cider, osv osv) och med smaksättning kommer ofta sötning alternativt sånt som gör att det är vätskedrivande.

Medarbetare på westernridning.ifokus

TjockaBerta
5/19/14, 1:43 PM
#19

#18

Alltid konstruktivt att skriva "läs tråden". Jag skulle kunna säga det samma.

Jag har läst tråden därav min kommentar om att man får råd att dricka vatten när man skriver att man har svårt att dricka vatten. 

Samma sak hände mig förut när jag startade en sån tråd.

>>>Malum domesticum<<<

CelsiusT
5/19/14, 5:29 PM
#20

#19 Jo det är ju just det, TS vill inte dricka söta drycker och då är det liksom vatten kvar. I tråden finns dock flera trix för att få vattnet att smaka bättre om man nu inte tycker om det. Du frågar efter dessa trix och jag orkar inte leta fram alla och skriva igen för dig igen så jag föreslår att du läser tråden igen och provar tipsen om du vill lära dig att dricka vatten (som du ju skrev att du ville).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
TjockaBerta
5/19/14, 6:47 PM
#21

#20 Av ditt inlägg att döma har du missförstått mig. Jag tänker inte be dig att läsa tråden. Däremot kan du läsa mina inlägg tills du förstår vad jag skriver. Eftersom det här inte leder någon vart lämnar jag tråden.

>>>Malum domesticum<<<

CelsiusT
5/19/14, 6:49 PM
#22

#21 I inlägg #17 skrev du "Ja då skulle jag uppskatta att få tips om "trixen" som lär en att uppskatta vatten istället för att man bara upprepar att man ska dricka vatten.". Då svarade jag att om du vill ha tips på trix som hjälper dig att lära dig att uppskatta vatten så läs i tråden. 

Orkar inte tjafsa mer, men det var vad jag svarade på och om du inte gillar att dricka vatten och inte vill lära dig så kan jag bara säga synd för dig, det är en jäkla nyttig dryck ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Jalking
5/20/14, 5:57 PM
#23

Testa Premier kolsyrat vatten, citron, på flaska. Kostar mindre än hälften jämfört med Loka/Ramlösa och är minst lika gott.
Annat lågprisvatten betraktar jag som odrickbart.

CelsiusT
5/20/14, 5:59 PM
#24

#23 Håller med om Premier vatten, både kolsyrat och icke kolsyrat. Billigt och gott.

Medarbetare på westernridning.ifokus

tlover
5/21/14, 8:47 AM
#25

Koffeinhalten i kaffe och te är så låg att man tar upp i princip all vätska

Som minimum tar man bara upp 80% av vätskan i teet (dvs dricker du 1 liter te är 8 dl lika bra som vatten eftersom man tar upp det så bra) och det är om man inte är van vid koffein, är man van vid koffein är det en högre procent.

Så man kan använda te för att släcka törsten, jag gjorde det innan jag blev gravid (därför dricker jag för lite nu eftersom jag inte automatiskt får i mig flera liter/dag).

Socker i te får man bara i sämre teer så det behöver man inte vara orolig för bara man inte köper billiga smaksatta teer.

De flesta (men inte alla) örtteer innehåller inget koffein alls (om man av någon anledning vill undvika koffein) tex rooibos (rooibos är inte ett te utan ett örtte), pepparmynta (gott på sommaren, kamomill etc

vill man inte dricka varmt te så kan man dricka iste (bryggs bäst kallt) tex

l'm back

[lillalollo]
5/26/14, 6:22 PM
#26

köp en soda stream . varje kolsyretub räcker typ en månad.

Tessen
6/3/14, 2:01 AM
#27

Jag håller med #8 om att en Brita-kanna verkligen hjälper att ta bort den dåliga smaken som är i kranvatten på vissa ställen då filtret i kannan renar vattnet från klor och metaller som orsakar bismaker och såklart inte är så bra att få i sig för mycket av. Jag har själv en sån kanna som jag alltid har fylld med vatten stående i kylskåpet. Sen så brukar jag ha citron, lime, apelsin, gurka, melon eller lite bär i vattnet för att göra det extra fräscht. På sommaren brukar jag frysa in pressad citron och lime för att ha i vattnet eller lite frysta bär då det svalkar och släcker törsten riktigt bra. Jag får väldigt lätt och fort vätslebrist och har även jag svårt för att dricka vatten direkt från kranen så att rena det, se till att det är riktigt kallt och ha i någon pressad citrusfrukt, melonbitar eller bär gör det iaf lättare för mig att få i mig tillräckligt med vätska.

/T

Annons:
Upp till toppen
Annons: