Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 2662 ggr
Fridaaaa
2014-04-11 22:00

Nyttiga luncher/mellanmål

Eftersom jag går högskola måste jag ha med mig egen mat. Tycker det är svårt att komma på bra luncher/mellanmål som är lätt att ta med sig just till skolan.

Någon som har tips och idéer? (inga sallader helst för äter bara gurka, sallad och majs). Helst som inte behöver värmas i micro (deras micros är inte alltid så trevliga, så är mest av den anledningen).

Gillar fisk, diverse kött, ägg mm.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Gia91an
2014-04-11 22:08
#1

Kålpudding är awesome kallt. Även tacosallad är fantastiskt. Biffar är enkelt och gör inget om det är kallt, likaså köttbullar!

Fridaaaa
2014-04-11 22:10
#2

#1 Kålpuddig är gott om det är minimalt med kål i hehe. Men vad kan man ha till? Jo köttbullar och biffar vill jag ha varma, likaså tillbehör till som potatis, mos till exempel 🙂 Räknar dock det mer till middag än lunch/mellanmål. Men bra till det och gott är det 😃

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gia91an
2014-04-11 22:18
#3

Jag äter ju LCHF så jag har kålpudding med haricot vertes….. 

Kan hålla med dig om att potatis är äckligt kallt, tycker inte det är gott någonstans… 

Men tacosallad är fortfarande asbra tycker jag, funkar alltid. ;)

Fridaaaa
2014-04-11 22:21
#4

#3 OK ja jag går inte på LCHF. Vad är haricot vertes?
Nej kall potatis *rysning.

Vet inte vad tacosallad är så, inte hört det 🙂 Äter bara gurka, sallad och majs som sagt, andra grönsaker går bort, så beror på vad man har i 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gia91an
2014-04-11 22:44
#5

4# Nej jag vet att du inte gör det :) Haricot vertes är en böna, eller ärtskida. Sånna där långa bönliknande grejer i vilket fall… 

Men tacosallad borde vara perfekt för dig

säg att ni gör tacos med alla tillbehör, och dagen efter när brödet tar slut så stoppar man ner sallad, kött, kalla såser och nachochips om man nu gillar det, och äter i skolan. Helt awesome.

Fridaaaa
2014-04-12 09:05
#6

#5 Aha 🙂

Ja det går ju att äta kallt🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
CelsiusT
2014-04-12 10:35
#7

Äter du inte andra grönsaker alls, eller är det bara i sallad du inte gillar det?

Färsfyllda paprikor eller zucchini är jättegott. Släng i lite ris i färsen så behöver du inte ha något mer. Samma med kålpuddingen, släng i lite ris i kålpuddingen så behöver du inte har något till.

Annars en matig macka/baguette, tex med salladsblad, salami/skinka/ost och gurka ovanpå. 

Vill man ha lätta mellanmål så funkar det ju faktiskt bra att bara ha med sig två ägg, men det beror ju på hur mkt mat man behöver. Men det är nyttigt och mättar bra.

En burk keso med lite nötter och/eller bär till (kanske en banan?). Kanske grönsaker.

Rökt lax finns skivad i små paket ibland, lite dyrt kanske man otroligt gott. Kan man ha ihop med lite keso tex, eller bara lite grönsaker.

Grillad kycklingben kan man också äta kall, linda lite folie runt den tunna delen så blir du inte kladdig om du vill äta med händerna.

En burk makrill i tomatsås, bara öppna och äta. Som mellanmål räcker det som det är, vill man ha lite mer lunch så ät det med lite grönsaker eller kall pasta (tips kall pasta funkar jättebra, men häll ordentligt med olja på så håller den sig fräsch)

Och då kom jag helt osökt in på pastasallad, dvs kall pasta (jag föredrar här fusili eller penne), häll ordentligt med olja på, lite rucculasallad, majs och gurka (och gärna soltorkade tomater om du äter det), fungerar bra som den är eller ät den med något av föregående tips (makril, kyckling, ägg eller lax)

Sen en sak till, tänk på att i sallad behöver man inte bara ha just grönsaker. Frukt fungerar ypperligt i sallad. Jag har ofta både äpple, päron och apelsin i min sallad. Granatäpple och nötter är också jättegott att ha i sallad.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
2014-04-12 10:38
#8

Omelett går också bra att äta kall om man vill. Även paj.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Fridaaaa
2014-04-12 10:41
#9

#7 Kan äta det i viss mat om det inte smakar eller direkt märks. Men inte annars tyvärr.

Keso är gott, men glömde skriva att det måste kunna göras laktosfritt och helst glutenfritt också, och laktosfri keso är inte alls god 😕 Vilket är synd, för gillar keso annars.

Ja lax är gott, köper vi hem då och då. Ägg äter jag stort sett varje dag, max 1-2 ägg per dag kan jag i så fall äta för magens skull. 

Ja kyckling var smart! Det går ju att äta kallt, men behöver gärna något till, kanske fetaost eller så är nyttigt att ha till?

Makrill är riktigt mumsigt😃
Olja har vi aldrig hemma då jag inte använder det. Men kan koka pasta i så fall  på morgonen innan jag åker och ha i kylväska så går det bra, det har jag haft någon gång tidigare 🙂

Tomater äter jag tyvärr inte. Men för övrigt hade sån sallad fungerat bra, det ska jag testa, tack. Finns det någon nyttigare sås eller så man kan ha på sån sallad?🙂 Gärna som man gör själv.

Tack för bra tips! 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CelsiusT
2014-04-12 10:59
#10

Till kycklingen kan du ju ha lite pasta, fetaost och gurka/majs tex. Skär ner och lägg i samma burk.

Gillar man hummus är det en nyttig sås som är gott till i princip allt.

Tzatziki går väl göra laktosfri va? Har lite dålig koll på laktosfritt.

När du har lax kan du ju ha hovmästarsås till (det är ju mjölkfritt).

Röra på avokado är otroligt gott och nyttigt. 

Man kan även göra goda blandningar på creme fraiche och majonäs med olika kryddningar så det passar det man ska ha det till.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Fridaaaa
2014-04-12 11:02
#11

#10 Ja, det låter toppengott.
Vad är hummus? Aldrig hört.

Tzatziki var evighet sedan jag åt, kommer inte riktigt ihåg vad som är i hehe. Ja hovmästarsås äter jag, den är god 🙂

Ja det brukar min sambo göra till till exempel tacos, riktigt gott blir det. Använder dessutom bra kryddor hemma som inte innehåller massa salt och så (alltså inga kryddor från livsmedelbutiker som brukar vara med massa salt överlag).

Tack så jättemycket! 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CelsiusT
2014-04-12 11:32
#12

#11 Hummus recept Kan då tillägga att jag själv inte gillar kikärter, men hummus smakar jättegott. Så värt att testa en gång iaf. (man måste inte ha i tahini även om det anses riktigt att ha i det och det är gott).

Tzatziki är ju turkisk yoghurt (visst finns väl det laktosfritt? annars kanske det funkar på creme fraiche och en skvätt vanlig yoghurt?), riven (avvattnad) gurka och pressad vitlök, lite salt och peppar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Fridaaaa
2014-04-12 11:34
#13

#12 Tack, smakar/luktar det vitlök? (gillar nämligen inte smaken eller lukten men kan ha lite grann i mat ändå).

Vet faktiskt inte om det finns laktosfritt, får kolla upp det 🙂
samma där, smakar det vitlök?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
CelsiusT
2014-04-12 11:36
#14

#13 Beror ju på hur mkt vitlök du har i ;P Ha i så mkt som du själv trivs med, testa dig fram. Går ju i princip att göra utan vitlök, men då blir det ju inte riktigt samma sak såklart. Men ta i så mkt/lite som du själv vill. Börja med lite, smaka av och ta i mer tills du är nöjd. Sambon vill ha galet mycket vitlök medan jag själv vill ha mindre egentligen.

Vill man bara ha ytterst lite vitlök i så kan man ju fuska och ta bara lite vitlökskrydda.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Fridaaaa
2014-04-12 11:39
#15

#14 Får göra det 🙂 Haha ja min sambo älskar vitlök, jag är tvärtom haha. Vitlökskrydda har jag hemma 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2014-04-12 11:44
#16

Piroger är suverän lunchmat och går att äta kalla samt går att variera i oändlighet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
2014-04-12 11:44
#17

#16 Se om jag hittar någon bra glutenfritt recept på på det 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2014-04-13 20:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Gjorde en egenkombonerad sallad idag:

Sallad, gurka, majs, fetaost (sån hel man får skiva själv), och sedan "kall dressing" av färdig mix blandat i vatten & olja, lät det stå och dra någon timme, blev faktiskt gott 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anterrabae
2014-04-14 16:43
#19

Sjukhuset bjöd på skinksås, kokta morötter och vitkålssallad med ärter. Rätt ok, för att va "sån" mat :P

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[erikam]
2014-04-17 19:29
#20

Bananpannkaka äter jag som frukost, mellanmål eller när jag är sugen. Mosa en banan och vispa ihop med två ägg. Stek gärna i kokosolja då det är nyttigt och ger fin stekyta. När jag äter den till mellanmål äter jag den tillsammans med en klick naturell kvarg som jag blandat ut med osötade bär av olika slag. Såå gott. Kanske inte någon höjdare att ha i en matlåda men väldigt gott att äta hemma som mellanmål. Vill man kan man ha i lite kokosflingor i pannkakssmeten, jättegott!

Annons:
Fridaaaa
2014-04-17 19:33
#21

#20 Tack för tipset, men inget jag äter tyvärr, äter enbart banan som den är samt viss bananyoggi men inget direkt annat med banan tyvärr.
Men smidigt att göra som mellanmål om man gillar det, helt klart.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anterrabae
2014-04-17 19:35
#22

Haha först nu såg jag att mitt inlägg #19 skulle hamna i middags/lunchtrådrn :P

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: