Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 1524 ggr
CelsiusT
4/10/14, 3:45 PM

Recepthjälp med begränsningar

Sitter lite och funderar på maträtter idag. Jag och min sambo har ett kompispar som vi brukar träffa och ibland äter vi ihop. Det brukar vara skaldjursafton, grillning, taco osv. Skulle gärna vilja bjuda dom på en vanlig enkel middag någon gång. Men vi har ju lite begränsningar i sällskapet.

Jag är mjölkproteinallergiker, sambon äter inte bönor och tjejen i det andra paret är vegetarian (men hon äter skaldjur, kanske att hon äter fisk, ska kolla det, men vill minnas att hon inte gillar det).

Jag är över lag rätt dålig på bra vegetariska recept, men skulle gärna vilja lära mig och vill gärna få inspiration så jag kan lära min sambo att man inte måste ha massa kött vid varje måltid. Han är lite galen i att tro att protein enbart finns i kött och ägg och det måste man ha i mängder varje måltid. 

Är inte så road av quorn, inte för att jag inte gillar det utan för att jag tycker det är löjligt dyrt och gillar bättre att laga mat från grunden. Tjejkompisen är också intresserad av att lära sig laga mat utan att enbart behöva köpa sådana där färdiga ersättnings-grejer av soya och quorn så hade varit lite kul om man ändå kunde komponera ihop något.

Någon som har bra tips, eller är det helt kört att få ihop en vettig måltid med alla diverse olika begränsningar? Självklart kan man eventuellt lägga till/ta bort något litet för enskilda individer, men vore kul om alla kunde få känna lite gemenskap i att vi kan äta samma mat och inte måste ha olika sorters mat på bordet.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Chestnut
4/10/14, 3:48 PM
#1

Jag tänker direkt någon typ av linsgryta (eller försvinner det med tanke på bönor?) alternativt någon historia med couscous och räkor. Eller varför inte en wok med nudlar och ev tofu, quorn eller skaldjur? Vegetarisk paella?

Med vänliga hälsningar
Chess

CelsiusT
4/10/14, 3:53 PM
#2

#1 Japp linser försvinner ;P

Men wok med tex skaldjur. Alternativt en paella med enbart skaldjur/fisk skulle ju kunna vara något.

Lite sådär bara att det kanske inte bör vara så dyrt, det blir ju lite större mängd mat när man är dubbelt så många. Varför jag bla vill utesluta quorn/tofu och liknande då det känns löjligt dyrt. Skaldjur kan ju också vara svårt men musslor kan man ju fiska själv och räkor/fisk behöver inte vara så dyrt det heller. 

Tar gärna emot fler tips och förslag.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
4/10/14, 4:01 PM
#3

Kom på en sak, kan ju vara så att folk är lite tetiga i maten och därför svårt att kanske bjuda på grytor så som paella där allt ligger i samma gryta? Eller ska man strunta i det och isf låta folk peta i maten? Tycker sånt är så svårt, är så mån om att mina gäster ska gilla det jag bjuder på. Är mån om att alla ska ha det bra liksom. Har svårt för det här med att bjuda folk på mat när man inte riktigt har full koll på vad dom gillar. Älskar att bjuda farmor på mat, hon är som jag, äter allt (förutom nu min svåra mjölkproteinallergi som uppstått då, men smakmässigt allt). Är det något som är mindre gott så kan man äta det ändå, inget är äckligt ;P 

Eller så tycker jag bara det är svårt just för att jag själv är sådan som äter allt? Och därför inte är van vid att man kan behöva peta undan saker ur maten.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Madde_Warrior
4/10/14, 4:19 PM
#4

Finns en iFokus sida för vegetarisk matlagning :) Jag gick vegetarisk kurs i skolan och mina favorätt därifrån var svampburgare Kanske nån thaigryta med massa grönsaker och tofu om ni tycker om det Soppa kanske, tomatsoppa, paprikasoppa tom-kasoppa med risnudlar kräftstjärtar och räkor? Nått gott bröd till

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

oh-la
4/10/14, 4:45 PM
#5

jag, som är "hobbyvegetarian" gjorde ovan recept till min sambo och det var verkligen kanongott!! kan verkligen rekomendera det! det bör absolut gå att byta ut mjölkprodukterna mot likvärdigt mjölkfritt, men det vet nog du bättre än jag :) http://www.tasteline.com/Recept/Broccolifritters_med_parmesan annars har jag ett gott recept på asiatisk nudelsallad med mango och skaldjur, då är det dock koriander som man bör tycka om :P soppa? löksoppa med vitt vin, timjan och vitlöksbaguette har jag kört ett par gånger. tomatsoppa med pasta. där brukar jag köra i lite röda linser och vekligen låta dem koka sönder (typ en timme) bara för att få det mer matigt. man märker inte av linserna alls. pasta med tomatsås, babyspenat och rostade pinjenötter. något med kokosmjölk? typ kokosmjölksgryta med massor av blandade grönsaker, cashewnötter och ananas? här finns en hel del vegetariska recept som man kan få lite inspiration av. blir du osäker på smaken kan du alltid "provlaga" innan :) http://www.tasteline.com/Recept/vegetariskt/

CelsiusT
4/10/14, 5:00 PM
#6

#5 Låter jättegott allt du räknar upp. Men är det "fullvärdiga" maträtter? Tänker på sånt som protein främst då det ju är det som lätt glöms bort/försvinner när man gör vegetariskt. Kokosmjölkgryta, vad har man i den för att få till protein? Pasta med tomatsås, var kommer proteinerna in?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
CelsiusT
4/10/14, 5:03 PM
#7

#5 Broccolifritters låter jättegott, men även där undrar jag hur jag ska få in proteinet (ingen ost, ingen yoghurt, inga bönor)…

Medarbetare på westernridning.ifokus

oh-la
4/10/14, 5:56 PM
#8

#7, broccolifrittas innehåller ägg, så där kan du plocka bort massor och ändå klara proteinintaget. använder man dessutom soyaprodukter, typ soyamjölk finns det protein i det :)

cashewnötter innehåller förvånansvärt mycket protein, jag lurar ner linser i tomatsoppor som får koka ner. reder och innehåller protein samt märks inte av alls i en tomatsås.

Anterrabae
4/10/14, 6:39 PM
#9

Jag skulle göra Vegansk lasagne, med svampfärssås (finhackade champinjoner som färs, med lök morot selleri och tomat, vitlök och andra goda kryddor. Bechamelsåsen skulle jag göra på Oatlys havregrädde. Och behövs det, så går den även lätt att göra glutenfri :) Sen servera en stor grönsallad/råkostsallad till. Fri från mjölk, ägg, kött, (vegansk) bönor, och om man vill gluten :) och dessutom smakar det som vanlig lasagne. Är smockad med protein, och inte så dyr som tex quorn.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

CelsiusT
4/10/14, 7:24 PM
#10

#8 Räcker det med den mängden ägg? Det är ju bara lite mer än ett ägg per person? Och mjölk innehåller den ju inget så hjälper ju inte att använda soya-produkter. Det är ju såsen som innehåller turkisk yoghurt, men det finns det tyvärr inget bra substitut för.

Du skrev även om tomatsås till pasta (och separat om tomatsoppa med pasta), har du linser även i den tomatsåsen då? Hur gör du med protein i kokosmjölkgrytan?

#9 Tänkte också på lasagne, och eftersom vi äter skaldjur så kan man ju göra en lasagne på skaldjur eller lax. Är supergott ihop med spenat.

Hur vet man hur mkt protein man behöver ha med för att räkna det som en fullvärdig måltid egentligen? Självklart måste ju inte alla måltider vara fullvärdiga egentligen, det viktiga är ju vad man äter över lag. Så en måltid hit eller dit. Men i det här fallet så gäller det ju även att övertala sambon om att kött-fri mat fungerar. Och jag skulle gärna vilja ha in det lite då och då i vår vardag också.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
4/10/14, 7:45 PM
#11

Läste att man behöver ca 75g protein/dag (baserat på att man behöver ungefär 2000ckal) och ett ägg innehåller 6g proteiner. Så om dom där broccolifrittersen innehåller 1 ägg per person så innebär det 6g protein/pers). Broccolin hittar jag ger ungefär 8-9g protein per person (baserat på 1kg). Och jag hittar inte något mer protein i den måltiden eftersom jag inte riktigt kan ersätta yoghurten och bönorna får jag utesluta.

Anta då att man delar dom 75g proteinerna på 3 måltider, så är det 25g per måltid (vilket kanske inte stämmer helt för varken min frukost eller min lunch innehåller lika mkt protein som mina middagar brukar göra). Fortfarande ganska lite med ca 15g protein per person?

Jag vill inte vara dum nu alltså, men jag hänger inte med hur man får ihop det till en fullvärdig måltid. Vill gärna lära mig, det är därför jag ifrågasätter.

Medarbetare på westernridning.ifokus

oh-la
4/10/14, 7:47 PM
#12

har cashewnötter i grytan och ägg innehåller en hel del protein ja :) ca 15g/100g jämfört med exempelvis fläskfilé som innehåller ca 20g/100g. cachewnötter (som jag skrev i första inlägger att jag har i kokosnötsgrytan) innehåller ungefär lika mycket som ägg, alltså 15g/100g. även kokosmjölk innehåller protein, och har du i exempelvis groddar som grönsak har du ytterligare 13g/100g. väljer du att servera med couscous som exempel har du ytterligare ca 13g/100g.

linser använder jag i det mesta, och det är riktiga proteinbomber. mellan 20-25g/100g, alltså lika mycket eller mer än en köttbit.

det är inte så himla svårt med protein som man kan tro. vi har flera stora svenska idrottsmän som är vegetarianer och klarar sig kanonbra på en fullkomlig vegetarisk kost. äter man till det lunch och frukost med exempelvis soyaprodukter är det inga problem alls att komma upp i sitt dagliga proteinintag. på paketet linser jag har hemma står det 26gprotein/100 g. det innebär ungefär 2 dl för att jag ska komma upp i mitt dagliga behov om ca 0,8g/kg kroppsvikt, och då har jag inte ens med frukost och lunch i den ekvationen.

CelsiusT
4/10/14, 8:03 PM
#13

#12 Betvivlar inte att man kan leva fullgott på vegetarisk kost, det har jag aldrig ifrågasatt. Och självklart kan man äta vegetarisk kost och vara elitidrottare. Som sagt, aldrig ifrågasatt.

Men det här med proteinintaget är helt klart något som man måste tänka på när man inte är van vid att utesluta kött. Så helt klart något man måste lära sig att se var det finns och nog är det lite svårt att få ihop tillräckligt om man inte är noga. Speciellt om man inte äter böner/linser och inte mejeriprodukter.

Nu ska varken jag eller sambon bli vegetarianer så egentligen behöver jag inte oroa mig så mycket för på en vecka har vi ändå fått i oss vad vi behöver, men jag tycker det är intressant och vill gärna lära mig mer. Och bra att kunna ta fram info om sambon protesterar vid middag när jag serverar mat.

Har fortfarande lite svårt att se hur broccolifrittasens proteininnehåll skulle bli dugligt. Förlåt att jag hänger upp mig på det, men det kändes så tydligt (och dessutom såg det ju så gott ut så kan gärna göra det, men vill då gärna veta hur jag ska göra för att få tillräckligt med proteiner).

Sen att ägg per 100g innehåller nästan lika mkt protein som fläskfilé, absolut. Men hur mycket ägg har man i matlagningen i jämförelse med mängden fläskfilé är ju den intressanta frågan? Fläskfilé skulle jag nog äta iaf 200g av, dvs ca 40g protein. Det motsvarar ungefär 8-9 ägg, sällan jag använder så mycket ägg i min matlagning (per person). Så man kan ju inte alltid jämföra allt rakt av per 100g. Det blir lite falska siffror.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Anterrabae
4/10/14, 8:25 PM
#14

En annan detalj i proteinsången. Proteiner består av aminosyror. För att vi ska kunna tillgodogöra sig proteinet måste kroppen plocka ner det till fria aminosyror. Så man kan ersätta protein mot mat som är rika på just aminosyror. Det viktiga då är att man stoppar i sig alla aminosyrorna snarare än tillräckligt med protein. Råa grönsaker är exceptionellt rika på aminosyror, frukt frön och nötter likaså. Men det måste vara rått.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
4/10/14, 8:26 PM
#15

Och jo.. Vi klarar oss fint på mängden protein som finns i potatis :) om vi äter frukt och grönt, levande föda varje dag :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

oh-la
4/10/14, 8:27 PM
#16

well, jag behöver ju inte heller oroa mig så mycket eftersom jag äter både mjölkprodukter, bönor och linser, och håller man receptet är man uppe i 40g protein, vilket är ett absolut fullgott proteinintag. jag gjorde misstaget att anta att det fanns ett bra yoghurtkomplement, my bad, jag har absolut noll koll på vilka produkter som funkar och ej bland de mjölkfria, antog att de som var experter på ämnet skulle såga den i så fall :) vill man inte ha bönor i salladen kan man byta dem mot exempelvis groddar och få i extra protein i salladen. det är ungefär hälften mot bönor, alltså 4g/100 g mot 8g/100g, men bör inte göra så stor skillnad. i den här rätten är proteinkällorna (i rättens helhet, som sagt, jag kan förstå att det blir svårt om det inte finns ett bra substetut mot yoghurten), hårdostost (mellan 20-35g/100g beroende på sort), ägg (ca 12-13g/100g), yoghurt (ca 6g/100g), Broccoli (4g/100g,) fetaost (ca 18g/100g). det är alltså inte äggen som är den största proteinbäraren i det här receptet. vill du öka mängden protein i just det här receptet kan man kanske öka på hårdosten, eller mängden fetaost. bara osten är en enorm proteinbärare som lätt ökar mängden protein beroende på vilken sort man väljer. jag som testat receptet kan säga att parmesan absolut kan bytas mot annan hårdost med lite smak i.

jag skulle säga att i det här receptet (jag bortser från att det helt går bort eftersom, som sagt, det inte finns bra substetut för vissa ingredienser) utan problem kan komma upp i runt 40-45 g protein. för min del skulle det innebära ca 10g till utslaget på resten av dagen för att klara mitt dagsbehov av protein. det gör det också till en fullgod konkurrent till 200g fläskfilé som jag ser det :)

nu äter jag hela receptet, men jag känner att vi är lite förbi detta som ett alternativ för dig, och mer inne i en diskussion om det kan hålla som komplement till en kost som inkluderar kött.

CelsiusT
4/10/14, 8:31 PM
#17

#14-15 Okej, det där känner jag att jag måste ha lite källa på för att hänga med, hittar inget bra när jag googlar själv och har aldrig hört att det skulle vara så "enkelt" att vara vegetarian som att det räcker med att äta potatis och frukt/grönt?

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
4/10/14, 8:45 PM
#18

#16 Det är inte meningen att du ska ta illa vid dig eller försvara dig och hur du äter, jag bara undrar hur _jag_ ska göra. Jag menar inte att vara dum, men jag måste få ifrågasätta och undra så jag lär mig. För att bara laga mat utan kött är ju inte svårt, det svåra är ju att få till maten så den passar. Och nu var ju just frågan hur det fungerar när man som vi har en del begränsningar i sällskapet. Så det är ju utifrån dom premisserna jag undrar. Men förstår att du inte kan känna till ersättningsprodukter till mejeri.

Att byta 100g bönor mot 200g groddar är hysteriska mängder, så lite svårt… Bönor väger mer än groddar, så redan 100g bönor mot 100g groddar blir väldigt stora mängder att ha i salladen ;P 

Sen är både hårdost och fetaost mejeriprodukter ;P Så för mig går det ju helt bort. 

Vi är absolut förbi att prata om måltiden som helhet, det har jag aldrig pratat om ens från början eftersom jag direkt förklarade att jag inte kan äta tillbehören. Utan det är just broccolifrittasen som jag undrar över, hur ska jag kunna få dom mer proteinrika och få till en tillräcklig måltid av det? Vad kan jag kombinera med om jag ska bjuda mina vänner på det? Där vi alltså inte äter mejeri (mjölkprotein), bönor/linser eller kött.

Medarbetare på westernridning.ifokus

oh-la
4/10/14, 9:24 PM
#19

well, eftersom det inte finns några likvärdiga produkter går ju helt enkelt det receptet bort skulle jag säga :) kanske en vegetarisk lasagne enligt ovan recept är bättre. jag har som sagt förutsatt att det mesta i mejeriväg går att byta mot mjölkfritt alternativ. är ju tack och lov förskonad från alla överkänsligheter och har dålig koll på alternativ. dåligt recept helt enkelt!

sedan, för att försvara mig lite sa jag inte att du skulle byta ut mot 200g groddar, jag menade att det i det hela var så lite protein emellan att det lilla inte behövde göra så mycket skillnad. 8g eller 4 g gör inte så mycket i det stora hela.

jaja, jag känner nog lite att jag gjort mitt lite här, hamnar lite i försvarsställning mot ett specifikt recept som bara var ett förslag av flera, känner att det liksom inte ger något att diskutera något som redan från början innehåller så mycket som inte går att byta ut mot likvärdiga produkter (som sagt, my bad, borde kanske h akollat upp vilka komplement som finns innan jag föreslog). hoppas i alla fall att du hittar något gott att servera :)

Tant Grön
4/11/14, 1:01 AM
#20

Till förrätt kan du ha nässelsoppa, bara gå ut och plocka gratis, ett gott bröd till den, kanske hembakat med amarantmjöl. Sedan en huvudrätt vad du vill och  någon efterrätt med nötter så har du en bra måltid med mycket protein.

Annons:
penphotography
4/11/14, 11:28 AM
#21

Sök veganrecept på bloggar så hittar du säkert något som passar. Veganrecept är ju både kött och mjölkfria.

Det här är gott: Stir fried singapore noodles with garlic ginger sauce. Byt ut kycklingbuljongen mot grönsaksbuljong så blir det helt vegetariskt. Om alla äter skaldjur så kan du ju tillsätta räkor till exempel.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

CelsiusT
4/11/14, 12:19 PM
#22

#19 Jag blir jätteledsen för att du hamnar i försvar alls (vilket jag ju märkte att du gjorde tidigt) för det är inte meningen att du ska stå till svars för något alls. Jag tyckte att ditt tips om dessa broccolifrittas verkar jättespännande och goda och jag vill gärna göra dom, det är därför jag frågar. Sen tror jag knappast att något recept enbart finns med en lösning, måste väl gå att ha något annat till än just det som föreslagits i receptet? Men eftersom det blir så lågt proteininnehåll i just broccoli-"biffen" som dom är så måste man ju isf hitta något med högt proteininnehåll som kompletterar eller något mer innehåll som får proteinvärdet. Men det måste ju finnas något annat man kan göra som höjer proteininnehållet.

Sen köper jag inte allt du skriver som komplement eftersom du jämför alla livsmedel rakt av per 100g. Jag ville bara påvisa att det blir tokigt då eftersom man inte äter samma mängder av alla livsmedel. Därför är det svårt att jämföra vissa saker på det sättet, det mesta är faktiskt väldigt svårt att jämföra per 100gram. Siffrorna lurar en så lätt så det är bra att sätta det i sitt sammanhang ibland, och se hur mycket det verkligen blir man ska äta/proteinnivå per portion istället för per 100g. Bra att fråga sig om det är realistiska mängder.

Och återigen, har absolut inte begärt att du ska ha koll på vad som går att byta ut i mejeriväg, men jag förklarade tidigt i diskussionen att det inte går att byta ut yoghurt eller ost som fanns med i receptet, och det förklarade jag just eftersom jag förstår att andra inte kan ha koll på sånt.

#20 Nässelsoppa är gott och gratis ;P

#21 Såg väldigt gott ut.

Medarbetare på westernridning.ifokus

VildaVittra
4/13/14, 10:00 PM
#23

Nasigoreng borde ju passa, där kan ju proteindelen utgöras av räkor och stekt strimlar ägg. Paella är en annan rätt som lätt skulle kunna modifieras för era behov.

Du äter inte baljväxter om de mixats till oigenkännlighet och exempelvis friterats?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

CelsiusT
4/14/14, 4:12 PM
#24

#23 Jag äter gärna baljväxter, tycker det är jättegott, men sambon vägrar. Och han vägrar så till den grad att det är löjligt. Men jag har gett upp och ger efter… 

Nasigoreng och paella verkar vara väldigt snarlika maträtter. Paella finns ju som ren havs-variant med enbart kött från havet, och kallas då Paella Marinera. Så den ska vi helt klart prova.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: