Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 1207 ggr
CelsiusT
2014-04-09 11:06

Fisk

Man bör ju gärna äta fisk flera gånger i veckan. Så tänkte dels höra om ni gör det och isf hur ni gör det? Alltså köper ni fisk från fiskbilen/fiskaffären eller köper ni från frysdisken? Vad brukar ni köpa och hur varierar ni?

Vill ha lite inspiration på det här med fisk och höra vad ni brukar laga och hur ni brukar göra för att få i er fisk.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Honestyisdead
2014-04-09 11:08
#1

Blir ca en gång i veckan.  Oftast egenfångad fisk.

CelsiusT
2014-04-09 11:20
#2

Just nu blir det ca en gång i veckan om ens det. Men önskar att det vore oftare. Älskar egentligen fisk men är så dålig på att komma på att jag ska göra det. Och sen tycker jag att det känns dyrt med fisk, även om det kanske egentligen inte är så.

Vi brukar köpa färsk lax på citygross fiskdisk eller som nu när vi köpte rödspätta och rödtunga billigt (köpte några extra och la i frysen). Men annars är jag dålig på det här med fiskaffären, för här har vi en särskild fiskaffär som ligger på andra sidan torget. Känns lite svårt att gå in där om man inget ska ha och dessutom måste man ju aktivt gå dit. När jag bodde i stan så hade dom ju fiskbilar överallt som man ändå passerade och då såg man ju när priserna var okej så kunde man handla då. Så gillar CG för att dom har fiskdisk med färsk fisk i butiken som jag ändå passerar när jag är där. Men känner över lag att det är lite dåligt utbud där.

Vet inte riktigt vad jag ska köpa när jag är i fiskaffär/fiskbilen. Annars köper vi ofta fryst fisk, antingen block med sej eller liknande, även alaska pollok, eller fileer, eller bitar av lax. Men det känns så tråkigt att köpa fryst fisk så det blir ju tyvärr inte av så ofta. Känner att det är så kul som nu när vi köpte från fiskbilen, så mkt fräschare och roligare att laga till.

Medarbetare på westernridning.ifokus

TjockaBerta
2014-04-09 11:33
#3

Jag köper nästan bara fryst fisk från affären. 

Någon gång kan det bli färsk lax eller spätta i fiskdisken.

Vi äter fisk en-två gånger per vecka.

>>>Malum domesticum<<<

Gasoline
2014-04-09 11:53
#4

Kul tråd, vill oxå ha inspiration. Vi äter nästan aldrig fisk, jag är dålig på att tillaga den och varken jag eller sambon gillar fisk/skaldjurs smak. Provade en tandoorilax, det gick hyffsat då det var en massa kryddor. Men ibland gick fisksmaken egendom kryddorna tyvärr.

CelsiusT
2014-04-09 12:07
#5

#4 Men du äter ändå fisk en gång i veckan? Det är bra om man nu inte gillar det.

Jag gör ibland wok med fisk, det är rätt gott och smakar inte fisk direkt. Prova alaska pollok det är inte så mkt fisksmak på den =) Sen älskar jag ju att köpa fileer i frysta block, tina och panera och äta med kokt potatis och en sås av majonäs, bostongurka och dill. Och såklart en citronskiva på fisken.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gasoline
2014-04-09 12:12
#6

#5 förlåt, glömde svara på det. Vi äter sallad, soppa eller fisk på tisdagar och torsdagar. Med det blir tyvärr fisk alldeles för sällan. Kanske en gång i månaden. Tack för tipset, jag ska kolla upp det :-)

Annons:
DesK
2014-04-09 14:33
#7

Jag köper sällan fisk i fiskdisk, känns som att fisken inte är så vidare färsk där. Här i Göteborg säljs fryst fisk från bil. Det är fisk som har frysts direkt efter fångst till havs, den tycker vi är riktigt bra. Visst köper vi färska räkor från fiskbilen iblandoch de har ju en helt annan smak än de frysta.

Vi gör stekt fisk med någon god sås, wokad fisk är också gott, fisk med grönt täcke mm. Vi äter fisk i någon form 1-3 gånger i veckan.

Kul tråd, så du celsiusT får ett gäng ✨

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

CelsiusT
2014-04-09 14:36
#8

#7 Hur menar du nu? Fryst fisk från bil? Sån bil som åker runt och knackar dörr? Eller menar du fiskbilarna som står utanför affären? 

Vad köper du för fisk och vad gör du med den?

Medarbetare på westernridning.ifokus

DesK
2014-04-09 17:48
#9

Ja just det sån bil som  åker runt och knackar dörr 🙂 Senast köpte jag rödingfilé, torskfilé, tonfiskfilé och kammusslor. Utöver det jag skrev tidigare gör jag ofta sashimi eller ceviche 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

fridaas
2014-04-09 18:00
#10

Vi äter nästan aldrig fisk, jag är inte så förtjust i det och eftersom det är jag som lagar maten här hemma så det blir aldrig av ;) Enda gångerna det händer är på sommaren, då egenfångad abborre som antingen grillas eller rökts. Sambon och dottern älskar däremot fisk och önskar att vi åt det oftare, men de brukar passa på när de är hos sambons föräldrar ensamma, på förskolan eller om vi är ute och äter. Skaldjur däremot äts det en hel del här hemma, både räkor, Kräftor, musslor. Räkor köper vi oftast frysta oskadade i mataffären, kräftorna fångar vi själva, musslorna av fiskbilen.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Madde_Warrior
2014-04-09 18:30
#11

Älskar fisk äter det en till två gånger i veckan Pocherad torsk eller en annan vit fisk vi har hemma äggsås och kokt potatis Pocherar den i vatten vin hela pepparkorn morot fänkål lök lite blandat av vad man har hemma den gör jag såsen på sen MUMS En annan favorit är lax som jag tillagar i ugnen på låg temp med massa sås över (massa goda grönsaker i: morot purjo är det jag brukar ha)

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

Martin
2014-04-09 20:36
#12

De fiskbilar som kör runt i vårt område kör väldigt sällan och man  måste köpa så pass stora kvantiteter att vi inte skulle ha plats till så mycket annat i frysen (och då har vi ändå 1½ frys) om vi köpte det. Det har dock sett ut som mycket bra fisk det vi sett.

I snitt vill jag nog påstå att det blir minst en gång i veckan men kanske lite mindre på sommarmånaderna då det blir en del sallad och grillat och det är sällan vi grillar fisk. 

Nu senast gjorde vi spättarullader i dillsås med potatismos.

Annars blir det ganska mycket lax, antingen i soppa eller ugnsstekt. Tillbehör allt från pasta och någon sås till olika former av potatis eller wok. 

Panerad spätta blir det ibland också, och torsk har det också blivit en del. Oftast panerad den också eller bara smörstekt med potatis och grönsaker.

mvh Martin

[Mustangcab]
2014-04-09 21:31
#13

Vi äter fisk ungefär en gång i  veckan. Mestadels handlar det om frusna laxfiléer med stuvad spenat och kokt potatis. Så äter vi torsk färsk sådan. Kokt i fisksoppa eller stekt med potatismos. Nu senast så åt vi flådd rödspätta som de hade på extrapris och så hade de något som kallades laxroulader  med västerbottenost. Som man satte in i ungen 20-25 minuter medan potatisen kokte.

Min man bruka köpa stekt inlagd strömming för det får han aldrig här då inte jag tycker om det.

Annons:
Maria
2014-04-10 12:27
#14

Brukar försöka äta fisk varje vecka. Förr åt vi mycket mer fisk när jag hade större matlust och matglädje.

Jag köper färsk fisk från Öckeröpojkarna som står i sin fasta vagn i Frölunda. De har superfin färsk fisk och ett jättestort utbud och världens trevligaste personal.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Portie
2014-04-10 13:49
#15

Äter fisk väldigt sällan tyvärr. Köper då oftast torkfiléer eller liknande, ibland panerade. Försöker bli bättre på att äta fisk eftersom det är så gott men man tänker inte riktigt på att handla det.

penphotography
2014-04-10 15:51
#16

Äter fisk 3-5 gånger i veckan. Köper ofta färsk fisk och skaldjur efter säsong av lokala fiskare/fiskbutiker/rökerier. Har dessutom nästan alltid rökt lax i kylskåpet och burkar med fiskkonserver i skafferiet.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

CelsiusT
2014-04-10 15:55
#17

#16 Burkar med fiskkonserver? Vad innehåller dessa för fisk?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Scorpio97
2014-04-10 15:56
#18

Väldigt varierat. Ibland tre-fyra gånger på en vecka, och ibland inte alls. Men i snitt blir det väl en-två gånger i veckan.

Jag gillar torskfilé i ugn, med räkor och gräslök till (: Annars är stekt/ugnstekt lax rätt gott. Även kallrökt (från butik) eller hemmarökt lax är en favorit. På somrarna blir det lite egenfångad fisk, abborrar och sej röks då oftast. 

På hösten så brukar mamma köpa tio kilo laxfilé från en lokal odlare, och det räcker ett bra tag då (: Helt annan smak än dom frysta i butik! Färsk torsk är också något speciellt, mamma brukar köpa det åt mig ibland när dom har billigt på Ica Maxi. 

Men kort sagt är det oftast torsk eller lax vi äter. Jag tycker inte om blocken, utan det ska vara "riktig" filé om jag ska äta. Dom brukar ha lämpliga 1kg-påsar med frysta torksfilér på Ica och liknande.


//Jessie

Honestyisdead
2014-04-10 15:56
#19

17 Tonfisk i vattel eller olja, makrill i tomatsås mm finns.

penphotography
2014-04-10 16:03
#20

#17 Tonfisk och makrill. Smidigt att ha som snabbmat i sallad eller omelett.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Annons:
CelsiusT
2014-04-10 16:03
#21

#19 Ja det är klart, det har ju jag med i skafferiet. #16 Var det något mer än det som nämns i 19 som du har i skafferiet? Eller var det sånt du syftade på?

Medarbetare på westernridning.ifokus

penphotography
2014-04-10 16:25
#22

Jag tyckte länge att det var svårt att laga fisk så det blev mest samma rätter. Men jag gillar ju fisk så tillslut tog jag tag i min stora skräck för att tillaga fisk och nu är det mycket mer varierat. Såklart får man ju favoriter ändå som återkommer då och då. Några av dessa är:

Sallad Nicoise med pocherad lax. Jag brukar ha pocherat ägg till.

Fisktaco. Finns hur många varianter som helst men en favorit är friterad vit fast fisk med tomat, avokado, koriander, salladslök och rödkål. Sås på mango med chilli och en klick naturell yoghurt.

Fisk och skaldjurssoppa med saffran, eller i indisk stil med kokosmjölk.

Scotched eggs (med kallrökt lax, eller någon fiskkonserv istället för köttfärs) och sallad.

Vår och sommarfavoriten; ångkokt sparris med lite örtolja över, några skivor kallrökt lax och pocherat ägg. Bra snabbmat också!! 😍

Indisk fiskcurry.

Igår blev det stekt ris av rester. Lök, vitlök och chili med kokt ris, soja, broccoli, sugarsnaps, tomater och färsk persilja. Fiskbit till.

Sushi i skål.

Ceviche.

Musslor i vitlök, chili, vitt vin och persilja.

Grillad fisk, fisk i folie, saltöverbakad fisk.

Thailändska fiskkakor med het ananassås.

Fiskburagare.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

penphotography
2014-04-10 16:31
#23

#21 Brukar ha sardeller ibland också men dessa äter jag inte som de är utan har som smaksättning till exempel i ceasardressing. Så det räknas inte riktigt. 😉

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

[erikam]
2014-04-12 01:14
#24

Äter fisk allt för sällan men när jag äter fisk köper jag fryst lax. Färdigpanerad fisk gillade jag förut men ryser av tanken att man inte alltid vet vilken "fisk" som finns där i.

Sofy
2014-04-20 14:55
#25

Äter fisk så sällan att jag nästan kan säga att jag inte äter fisk.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

tlover
2014-04-20 14:56
#26

äter inte fisk för jag är vegetarian (ovo-veg)

l'm back

Upp till toppen
Annons: