Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 1457 ggr
Castiel.
4/7/14, 3:17 PM

Förslag till förrätt

Halloj!

59 dagar kvar till studenten och jag sitter här och råplanerar allting som behövs, allt från fotograf till maträtter. Jag har planerat att ha en trerättersmiddag på min studentmottagning men jag har ingen aning om vad för förrätt man kan ha! Varmrätt och efterrätt är redan fixade, men det är förrätten som är lite knepig. 

Ingenting för komplicerat, det ska vara simpelt men ändå snuskigt gott!

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Annons:
oh-la
4/7/14, 4:57 PM
#1

åhhh, finns massor av enkla små rätter :) klassiskt är ju melon och lufttorkad skinka. vill man ha små fina uppläggningar kan man skära melonen i mindre bitar, lägga skinkan i botten och lägga ett litet torn av melon uppe på en somrig sallad med jordgubbar, avokado och knaperstekt sidfläsk i små små strimlor. en liten wrap med pulled pork eller pulled beef, guakamole och lite sallad chicken wings med fetaostdipp en kall grön ärtsoppa en liten nudelsallad med grillade prawns sedan typ allt som man kan göra som huvudrätt men i mindre tappning :) även hamburgare går att göra mini med grillad högrevsfärs, en skiva riktig cheddar och en hemmagjord majonäs.

TjockaBerta
4/7/14, 6:27 PM
#2

Jag är tokig i räkcoctail. I glas eller på en bit bröd.

>>>Malum domesticum<<<

Madde_Warrior
4/8/14, 10:02 AM
#3

Vad ska du ha till varmrätt? en favorit som jag har är laxrullader fylld med pepparrotskräm med ruccolasallad och grissini Eller en liten sandwichbakelse med två olika fyllningar t.ex. en med räkor och en med tonfisk eller kräftor och typ nån med citon och lime :) Kanske kycklingspett. Marinerade i nån god marinad med apelsinjuice honung lite vitlök curry nån god ört. Bara ha en lätt sallad till med nått alla tycker om Bruschetta kanske?

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

Honestyisdead
4/8/14, 8:53 PM
#4

Undrar också vad de andra rätterna blir?

Castiel.
4/8/14, 10:20 PM
#5

Jag är lite oense med kocken (troligtvis min styvpappa) angående varmrätten för jag vill jättegärna ha någon grillad köttbit tillsammans med potatisgratäng alternativt potatissallad, men han menar att om det kommer mycket folk så kan det bli svårt att grilla eftersom vi bara har max 2 grillar tillgängliga. Vi har även diskuterat att skippa hela 3 rättersmiddagen och köra på det klassiska smörgåstårta istället.

Enda problemet blir då att jag inte äter smörgåstårta. Smörgåstårta brukar ju vara det klassiska man har till studentmottagningar och bröllop och massa andra grejer. Vet liksom inte hur jag ska göra. Man kan ju inte komma med två sorters smörgåstårtor och så får jag något annat…

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Madde_Warrior
4/9/14, 8:58 AM
#6

Jag hade buffé på min student: lite frukt, sallad, kyckling, kött potatissallad skinka rostbiff m.m. det kanske kan va nått men så har du fortfarande nån aptitretare som är lätt att göra mycket av, t.ex laxen som jag nämnde #3 servera även den som buffé så alla tar själva :) Och dessert så klart!

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

Annons:
oh-la
4/9/14, 9:31 AM
#7

på min student körde vi plockmat som enkelt kunde göras dagen innan. pastasallad, oliver och soltorkade tomater, kycklingspett som vi marinerat och grillat dagen innan och bara värmde på lite i ugnen. enkla wraps med någon god fyllning, kanske någon paj som man lätt kan slänga ihop någon dag innan, lite melon med lufttorkad skinka, ja sådant man tycker är gott och som inte behöver tillagas samma dag. från min student vet jag att det ofta är så mycket ändå att det är ganska skönt att bara kunna duka upp och inte behöva dra igång grill och liknande :)

Castiel.
4/9/14, 4:38 PM
#8

Att ha en buffé låter ju väldigt enkelt men också lite roligt. Ska ta ett snack med kocken och se vad han säger, det är ju ändå min student och jag som bestämmer vad som ska ätas…

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Honestyisdead
4/9/14, 4:39 PM
#9

Vi hade buffé för mun bror också. Är perfekt när man kan förbereda det mesta innan och det finns något för alla smaker.

Madde_Warrior
4/9/14, 5:57 PM
#10

Man kan ju ha så mycket olika saker på en buffé också, sist jag åt det fanns det till och med minihamburgare och revbensspjäll :)

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

CelsiusT
4/10/14, 2:27 PM
#11

Buffé är toppen och så smidigt just för att man kan förbereda så mycket dagen/några dagar innan.

Grillade kycklingklubbor och revben (med folie så man kan ta dom i handen utan att bli kladdig), olika sorters skinka, olika sorters pastasallader (tex med oliver, fetaost, soltorkad tomat osv), potatissallad vanliga sallader med olika stuk (tex grkisk, vanlig, tomat osv), man kan även ha olika ingredienser separat på ett fat så man kan ta det man vill, olika sorters frukter uppskurna i bitar. Sen kan man även ha röror som serveras ihop med tex små tapasbröd eller matkex.

Sen någon efterrätt, gissningsvis då tårta eftersom det är lite traditionellt att ha på studenten, men det funkar ju med annat också om man vill det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Cordata
4/10/14, 2:39 PM
#12

Jag körde på potatissallad och kassler. Väldigt smidigt när man inte vet hur många som kommer. :)

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

Tant Grön
4/11/14, 1:04 AM
#13

Nässelsoppa med ett gott bröd till. Är jättegott och nästan gratis.

Annons:
Upp till toppen
Annons: