Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 1760 ggr
Sjuttan
3/30/14, 7:03 PM

Hemgjort vin!?

Jag gör ibland en sats vin på egena frukter o bär. Rabarber o röda vinbär tillsammans har gett mig mycket gott sällskapsvin - men ofta lite onödigt sött. Den senaste satsen som jag gjorde under hösten blev ännu värre sött än tidigare. Dunken har stått länge efter att det jäst färdigt nu. Vet inte vad jag ska göra med det. Men vet någon vad man skulle kunna göra åt det för att bli gott? Smaken är utmärkt men aj aj aj så sött! Taxam för förslag! Aa.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
VildaVittra
3/30/14, 7:07 PM
#1

Gör bål på det och blanda ut med kolsyrat vatten och sprit.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anterrabae
3/30/14, 7:09 PM
#2

Låt det jäsa mer.. Förvisso blir det då sannolikt starkvin. :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Sjuttan
3/31/14, 10:28 AM
#3

JAAA  -  visst späda ut det med lite bubbelvatten som är osötat!   Tack!

Starkt är det reda nu  -  men HUR får jag igång jäsning igen?   Har provat med att ta en liten del färdigt vin och tillsätta vinjäst  -  men inte katten får jag igång jäsningen igen.

Tack kära vänner!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Anterrabae
3/31/14, 11:03 AM
#4

Har du haft i jässtopp?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Sjuttan
3/31/14, 7:14 PM
#5

Nej.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Anterrabae
3/31/14, 7:31 PM
#6

Då borde det gå att tillsätta vanlig jäst :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
VildaVittra
3/31/14, 8:12 PM
#7

#6 Fast det beror ju på alkoholhalten, det finns en maxgräns för hur högt man kan få upp den.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anterrabae
3/31/14, 8:16 PM
#8

Sant. :) Men min erfarenhet är inte att det brukar vara så mycket socker kvar då.. Inte så det blir äckelsött liksom. :) men det är väl mina erfarenheter som spökar med mig.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

VildaVittra
3/31/14, 8:20 PM
#9

#8 Det beror ju på hur mycket socker man tillsätter samt hur mycket som finns i frukten. Jag är väldigt försiktig med att tillsätta socker till fruktviner, utan pytsar på lite då och då efter avsmakning, så det aldrig riskerar att bli för mycket.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sjuttan
3/31/14, 11:21 PM
#10

Skulle brödjäst funka bättre än vinjäst? Jag brukar använda omkring 6 kg frukt o 6 kg socker. Satsen jäste fint och avslutade jäsningen helt av sig självt. Nej visst borde jäsningen pågå så länge det finns socker kvar. Tror det är ca 18% nu. Jag får ofta 20% i mina viner. Men jag borde ha mindre socker i från början då? Vilka proportioner? Aa

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

VildaVittra
3/31/14, 11:44 PM
#11

#10 Det är ungefär så högt man kan komma i procenten. Och nej, du kommer inte högre med bakjäst, tvärtom. Och du hade en vansinnigt massa socker i, jag ligger någonstans på hälften.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sjuttan
4/1/14, 5:55 PM
#12

Okej. Tack för tips o råd! Jag använder mitt färdiga vin att späda ut till goda drinkar eller bål. Skönt att slippa hälla ut det! Och minskar sockermängden nästa gång. Aa.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Gronstedt
4/4/14, 5:18 PM
#13

Säger som Vilda vittra, till 6 kg frukt skulle jag ha 2,5-3 kg socker. Mindre till söt frukt, som päron, mer till surare frukt, som syrliga äpplen. Om jag vill ha bordsvin, alltså.

Annons:
Sjuttan
4/4/14, 11:51 PM
#14

Varmt tack för tips och råd!    Aa.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Upp till toppen
Annons: