Annons:
Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 3267 ggr
[tililili]
3/28/14, 6:18 PM

portionsstorlek på tacochips?

Hej

Jag sitter och försöker beräkna mängder mat till 50 personer. Vi ska hålla en sk sittning för ett gäng på universitetet. En 3 rätters middag modell enklare och med en massa ploj och skoj under tiden.

Vi tänkte servera tacochips och lite olika dipper till förrätt.

Men frågan är hur mycket man ska beräkna för person ?

Har letat och letat men hittar inga bra portionsangivelser. Vi hade dessutom tänkt ställa fram lite större skålar på bordet och så får de plocka. Det går säkert åt mer på det viset, men det känns enklare. Men samtidigt ska de ju få huvudrätten sen, och ska ju inte äta sig mätta på chips och dipp.

Är den nån som har nått bra mått ?

Annons:
Honestyisdead
3/28/14, 6:24 PM
#1

Fem per pers hade jag räknat som förrätt.  Men om det serveras som chips hade jag tagit 6 påsar. Är det fritt tar follk massor ;)

[tililili]
3/28/14, 6:29 PM
#2

De ska stå på borden, en skål till 6 personer typ, och då sitter de ju still där.

Och de får äta tills det tar slut, då är det slut liksom. 
6 personer borde ju kunna dela hyfsat jämt.
Men vill ju inte att det ska kännas snålt heller.

Vi kommer ju servera på papperstallrikar och det känns snyggare att servera i skålar. Men det kanske är dumt.

Denna kommentar har tagits bort.
Praefatio
3/28/14, 6:33 PM
#4

Tror (!) att man brukar räkna med 85 gr nachochips per portion när man serverar med tacotillbehör, dvs. köttfärs, ost, såser osv. som middag.

Nu ska ni kanske inte ha de matiga tillbehören, men i och med att det bara är förrätt/tilltugg så skulle jag ändå inte räkna med att någon äter mer än 85 gram. Jämför med att en sån där portionspåse vanliga chips ligger på 40 gram. Det är kanske lite lite per person, men räknar man med det dubbla lär det räcka gott och väl!

Praefatio
3/28/14, 6:39 PM
#5

Ingen större fara att servera i en skål per sex personer, tror jag. Vankas det middag äter sig folk knappast mätta på chipsen, och det är alltid någon som äter lite mindre som väger upp för den som äter lite mer.

Sist jag var på fest med tilltugg (ca. 30 pers, ingen middag) hade de ett snacksbord med skålar. Under kvällen gick det åt motsvarande fyra påsar chips, en liten påse jordnötter, en förpackning salta pinnar och så tre skålar dipp. Då satt man visserligen inte ner vid borden utan minglade runt, men å andra sidan var de flesta där och smååt under kvällen, speciellt när de blev lite runda om fötterna och hungriga framåt natten. Värdparet hade köpt betydligt mer och hade fredagsmys för ett par veckor framöver 😃 Det är lätt att överskatta vad folk faktiskt äter.

[tililili]
3/28/14, 6:57 PM
#6

vi hade tänk ha salsa och en eller två gräddfilsbaserade såser till. Och det ska ju också mängdberäknas…

börjar undra vad vi gett oss in på :P

men 75g blir nog bra :) så kan 6 pers dela på en 450 g tacochips påse :)

Men hur mycket sånt tror ni man ska ha ?

Annons:
[tililili]
3/28/14, 7:00 PM
#7

Bara killar som sitter, så att ngt skulle bli över är föga troligt :P

Praefatio
3/28/14, 7:36 PM
#8

#6 Har ni salsa plus två gräddfilssåser skulle jag beräkna 1 pkt gräddfil per sås och bord/sex pers. Alltså två pkt gräddfil med varsin smak. Vill ni ha tips på smaker så skulle jag köra salt, peppar och vitlök i ena och salt, peppar och riven prästost eller parmesan i andra. Mums!

Salsan… Ptja, köper ni färdig så har Eldorado en stor burk, vet inte vilken vikt den ligger på, men en sån burk eller motsvarande per bord/sex pers. Kan den ligga på 500 gram? Mer än 85 gr salsa per person kan det väl knappast gå åt när ni har två dipper till? En del butiker, typ CityGross, kan ha på dunk istället. Hett tips!

OBS! Att jag mest funderar och gissar nu. Har inte lyckats hitta någon portionsangivelse för dipp.

[tililili]
3/29/14, 8:08 AM
#9

Tycker du resonerar väldigt bra, ska lufta tankarna med resten av gänget med, om inge protesterar så tror blir det nog nått sånt här!

Tack för hjälpen :)

[tililili]
3/29/14, 9:43 AM
#10

1 pkt förresten ? 2,5 dl ?

Praefatio
3/29/14, 11:10 AM
#11

#10 Ja, 2,5 eller 3 dl, så mycket det är i en såndär "normal tetra" 🙂

Upp till toppen
Annons: