Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 2406 ggr
TjockaBerta
2014-03-14 11:05

Non stick gjutjärn

Vi har några stekpannor som är behandlade så att inget ska fastna i dem. Dem kan man diska i maskin om man vill.

Nu undrar jag följande. Jag har lyckats ha för hög värme i dem och då förstörs stekytan. Finns det något man kan göra för att steka in dem igen så som man gör med obehandlade gjutjärnspannor.

Sambo som sålt såna och gått på tillverkarnas utbildningar säger att det inte går utan att den är förstörd för alltid. Då hävdar jag att dessa pannor är sämre än äkta gjutjärn eftersom man då måste kasta dem och köpa nya.

Vet någon om man kan rädda en sönderbränd non stickpanna? Det är några stycken som jag har lyckats förstöra.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Sjöstjärna
2014-03-14 11:09
#1

Nej, den går inte att rädda. Det är bara att kassera och köpa ny.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

TjockaBerta
2014-03-14 11:14
#2

Det var tråkigt. Då måste jag vara försiktigare om vi köper nya såna.

>>>Malum domesticum<<<

Anders 50
2014-03-14 13:29
#3

Säger som #1.   Men något gjutjärn tror jag inte finns i non-stick pannor.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

TjockaBerta
2014-03-14 17:32
#4

#3 Du har rätt. Jag rådfrågade han som gått kursen och jag hade missuppfattat. Eventuellt ett skikt i de för induktion.

>>>Malum domesticum<<<

dolfen
2014-03-14 21:01
#5

Jag har pannor med ceratec-beläggning. Är väldigt nöjd. (Tål hög värme.) Känner en person som har samma pannor, men något har hänt med dennes pannor, vilket resulterar i att det man steker, bränner fast. Jag har, med snäll vit skrubbsvamp, kunnat avlägsna en del av det ovälkomna på personens pannors ytor, men det är det en väldans jobb och det enklaste hade nog varit att personen hade följt nedanstående två tips. Jag tänker speciellt på två saker: 1. När jag tar pannan från spisen kör jag inte den under vatten, hur rykande varmt vattnet än är. Jag låter pannan "lugna ner sig" lite. 2. Jag tänker på att inte lägga alldeles för kalla (frysta) livsmedel i het panna. (Temperaturskillnad.) Man kan använda metallredskap i dessa pannor, men man bör inte skära, eller använda vassa redskap i dem. Jag är så rädd om dem så jag använder mina gamla "plast"-redskap. Mitt sätt verkar funka. *cool* :)

Anterrabae
2014-03-18 17:40
#6

#5 vet du om dina pannor är giftfria? Jag är nyfiken på keramisk beläggning, men vill först försäkra mig om att de inte är giftiga, och ffa inte släpper gifter när de blir varma, som tex teflonpanna och titanvariantsdito gör. Någon som har koll?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Anders 50
2014-03-18 19:25
#7

#6 Jag har nyss "blivit med" en keramisk stekpanna och även en kastrull, helt fantastiska saker.

Och angående giftfritt… man får väl lita på att det som säljs inte är skadligt. Tror inte att teflonpannor eller plastredskap skulle få säljas om de vore så "giftiga" som många påstår.

Jämför med sprit, tobak och bilavgaser.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anterrabae
2014-03-18 20:07
#8

#7 Jo visst är det så, men om man är kroniskt sjuk (och har varit hela sitt liv, bla av gifter vacciner och antibiotika) och därför rensar gifter överallt så tänkte jag försöka undvika att ta hem nya.. Jag plastsanerar så långt jag kan och arbetar mig mot "bara eko" och så medicinfritt det går, av samma skäl. Är man frisk så är marginalerna för gifterna större. Industrier och företag har ingert som helst intresse att hålla folk friska, de vilk sälja sina produkter. Det var inte industrier och företag som började rekommendera aluminiumsanering i kokkärl, de hade nog gladeligen fortsatt att tillverka och distribuera dessa om de kunde fortsätta tjäna pengar på det. Så cynisk är jag ;P

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Sjöstjärna
2014-03-18 21:47
#9

Keramiska pannor innehåller även de gifter motsvarande de som finns i teflonpannor. Det enda som är giftfritt är riktigt gjutjärn eller rostfritt. Allting som är någon form av non-stick innehåller "mindre hälsosamma" ämnen.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

DesK
2014-03-18 21:53
#10

Kolstål är också giftfritt

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anders 50
2014-03-18 22:21
#11

#8 Då förstår att du är rädd för ytterligare gifter.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anterrabae
2014-03-18 22:51
#12

#9 det är så jag tänker också. Har bara gjutjärn, rostfritt och en lite kolstål hemma. Överväger större traktörpanna i kolstål. Rätt använda och invaxade blir de som en non-stick fast naturligt. 😎 Synd vara att det mesta väger så mycket.. 🤔

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: