Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 4688 ggr
Gasoline
2014-03-10 18:53

Smörja gjutjärnsgrytan

Min gjutjärnsgryta har börjat rosta lite, jag har varit dålig på att smörjt in den. Jag funderar på om jag kan smörja in den med "rapsstekolja med smörsmak" eller tror ni att det härsknar då? Vad kan man annars smörja in den med, olivolja?

Annons:
LinaLj
2014-03-10 18:57
#1

Vanlig matlagningsolja av något slag är bäst. Rapps, solros, oliv osv.

Andina
2014-03-10 18:59
#2

Jag smörjer oftast in mina 'järnpannor' med olivolja. Så ren olja eller rent smör som möjligt. Andra ingredienser är inte välkomna i varken mitt hem eller i mina 'pannor'. (Jag vet ju inte vad de åstadkommer i varken panna eller kropp i det långa loppet. ;) )

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Gasoline
2014-03-10 19:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Så jag bör undvika denna och köra på olivoljan istället?

Niklas
2014-03-10 19:06
#4

#0: Du diskar den väl inte med diskmedel?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Gasoline
2014-03-10 19:17
#5

#4 nej, vatten. Men den vart så när jag trodde att min sambo diskat den och han trodde tvärs om, den var fuktig med lock på några dagar :-(

Gasoline
2014-03-10 19:18
#6

Och så har jag som sagt varit väldigt dålig på att smörja den.

Annons:
Niklas
2014-03-10 19:24
#7

Okej. Smörj med olivoljan och värm den en stund. Låt den svalna och smörj igen innan du ställer undan den. Då tror jag att du klarar dig.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Gasoline
2014-03-10 19:31
#8
Intehärutandär
2014-03-10 22:42
#9

Jag fann denna länk för några månader sen, http://www.ibelieveicanfry.com/2010/12/reconditioning-re-seasoning-cast-iron.html?m=1 Inte provat själv. Om jag översatt rätt så tar hon ugnsrengöring först, upp till en vecka. Sedan vatten för att skölja rent. Vatten + vinäger. Och olja sist.

[Mustangcab]
2014-03-10 23:00
#10

Här diskas de med diskmedel annars blir de inte rena och inte smörjer jag in dem heller men väl sätter dem på plattan så att de torkar.

Niklas
2014-03-11 03:59
#11

#10: Skönt att jag inte är gjutjärnsgryta i ditt kök. ;-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maria
2014-03-11 16:22
#12

Jag brukar låta gjutjärnspannan kallna helt med matresterna kvar. Jag tar givetvis hand om mycket överbliven mat😉 men annars så diskar jag inte förrän pannan kallnat och ibland låter jag den t.om stå över natten. Diskmedel är förbjudet men gärna hett vatten.

Mina pannor är svarta, fina och blanka.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anders 50
2014-03-12 10:03
#13

http://www.skeppshult.com/bruksanvisningar/

Skötselråd för gjutjärn från Skeppshult på länken.

(klicka på "skötsel")

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
Gasoline
2014-03-12 10:36
#14

#13 tack. Åkte nyss förbi skeppshult, jag kanske skulle stannat och frågat, hihi :-)

TjockaBerta
2014-03-12 10:47
#15

Jag stekte nyss in mina på nytt och det tog tre timmar i ugnen. Men då har jag obehandlade gjutjärnsgrytor.

De andra vet jag inte hur man gör med.

>>>Malum domesticum<<<

CelsiusT
2014-03-12 11:19
#16

Jag brukar bara tvätta den med hett vatten. Om det fastnat mycket matrester som sitter hårt så tar jag lite stålull och kör igenom med. Sen ställer jag grytan på plattan så den får torka ur och häller sedan i några droppar rapsolja som får "bränna in" eller vad man ska säga. Håller sig jättefin så.

Medarbetare på westernridning.ifokus

bamse6311
2014-03-12 11:30
#17

Jag gör enligt bruksanvisningen ovan i #13.

Som olja använder jag neutral rapsolja.

Har under ganska många år tidigare i livet arbetat just med köksprodukter. Detta både på varuhus samt som butikschef på olika Duka butiker.

Bästa hälsningar,
Bertil

DesK
2014-03-12 15:37
#18

Alla porösa material som gjutjärn, kolstål och lera ska aldrig diskas med diskmedel, utan endast med varmt vatten, dels förstörs stekegenskaperna och dels kan maten ta smak av diskmedel. Både kolstål och gjutjärn rostar och därför är det bra att se till att de är helt torra och helst inoljade innan man ställer undan dem i skåpet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

CelsiusT
2014-03-12 15:54
#19

#18 Jag blev väldigt förvånad när jag läste på römertopf hemsida, men jag vill minnas att deras skötselråd var att det går bra att diska med diskmedel. Men jag håller annars med dig. 

Här står att den till o med tål diskmaskin =S

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Mustangcab]
2014-03-12 16:20
#20

Tänk att vår järngryta har hållit i 35 år 😃 och fortfarande håller.

Annons:
Maria
2014-03-12 16:25
#21

Min största stekpanna tillhörde min mammas väninnas föräldrar. Väninnan hade idag varit i 90-års åldern om hon hade levt och pannan användes när hon var barn så den är kanske närmare 100 år😮

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anders 50
2014-03-12 18:51
#22

Visst går det att använda diskmedel, men det "torkar ut" gjutjärnet. Bäst är då att olja in den ordentligt efteråt.

Och jag tror inte att 99% av alla rådgivare har fel när de säger att diskmedel inte bör användas. 😉

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Mustangcab]
2014-03-13 12:44
#23

Det är min man som sköter om gjutjärnet här då det är för tungt för mig. I mitt föräldrahem hade vi gjutjärnsgrytor och stekpannor  som aldrig sett diskmedel.

fridaas
2014-03-14 10:51
#24

Aldrig diskmedel i några av våra gjutjärnspannor. Den ena är jättefin och blank men sen har den väl en 30år på nacken med och har varit pedantskött av sambons farmor. Den nya är 5årskalas gammal men inte alls blank, den ser nästan rostig ut trots att vi har följt instruktionerna som följde med till punkt och pricka, vet inte om det hjälper att olja in den och låta det bränna in igen eller om det alltid kommer se ut så, vi använder den inte så ofta..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Sjöstjärna
2014-03-14 11:33
#25

Jag har hittills inte vågat mig på gjutjärnspannor just eftersom det känns som en hälsorisk att inte få använda diskmedel när man rengör. Fast i strävan efter att bli av med de förhatliga non-stick-stekjärnen så kommer det nog att bli en gjutjärnspanna snart. Hur kan jag vara säker på att stekpannan blir riktigt ren om jag diskar i enbart hett vatten?

Jag skulle uppskatta om någon kan övertyga mig om att diska utan diskmedel inte är en säker väg mot matförgiftning. ☺️

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Gasoline
2014-03-14 11:36
#26

#25 misstänker och hoppas att varmt vatten och lite skrubb med svamp/borste räcker :-)

DesK
2014-03-14 12:09
#27

Hett vatten och skrubbning med värmetålig borste har funkat för mig i över 50 år och jag har faktiskt aldrig haft matförgiftning hemma, men väl en gång när jag var på Kanarieöarna.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Sjöstjärna
2014-03-14 12:14
#28

#27 Det är ju onekligen bra statistik. 😉 Vad är det för borste du använder, inte en vanlig diskborste om jag förstår rätt?

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Anders 50
2014-03-14 13:26
#29

#28  Det är ju inget giftigt du har i grytan hoppas jag 😉och när de rester som är där är borttagna (med varmvatten) och grytan torkat så finns det ju inget som kan förgifta dig. Är du osäker så koka ur den med vatten en stund.

Men låter du den stå en vecka så det börjar mögla så kan det bli värre.

Tänk vilka epidemier det skulle varit i alla hushåll genom tiderna om det inte funkat med bara varmt vatten. 😃

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
2014-03-14 13:27
#30

#29 Jag som låter mina stå ibland till dagen efter har heller aldrig blivit sjuk.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anders 50
2014-03-14 13:30
#31

Vågar man skriva att en Varghundstunga är suverän som förberedande diskning? 😉

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
2014-03-14 13:41
#32

#31 Haha. Det kan jag tänka mig. Raspiga kattungor funkar också ibland ;-)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

bamse6311
2014-03-14 16:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Håller med #27 Desk.

Har aldrig haft några problem hemma.

De enda gångerna det drabbat mig har varit i Egypten där jag varit ett antal gånger.

ALLA som åker till Egypten blir magsjuka såvida man inte bor på ett "all inclusive" men även där är risken stor att man drabbas av en magsjukdom.

Dock så är Egypten så finurligt anskaffat att det finns ett apotek i mer eller mindre varje gathörn där man kan köpa riktigt potenta mediciner utan att behöva något recept då recept nästan är ett okänt begrepp i Egypten.

Shit så många gånger som jag har stått på flygplatsen i Hurghada för att åka hem där jag sett turister som uppenbarligen har problem med magen vilket syns på hur de beter sig.

Runt omkring står en massa soldater med alla sina Kalashnikovs.

Nåväl, nu skall jag inte skrämma från Egypten då det är ett underbart land att turista i och inte minst då man tar sig utanför alla turistfällor för då får man verkligen se det riktiga Egypten.

BER om ursäkt att det här kanske blev lite OT men kunde inte sluta skriva och skulle gärna berätta lite mera.

Bifogar en bild från det Egypten som få turister brukar se.

Bästa hälsningar,
Bertil

DesK
2014-03-14 16:37
#34

#31 Det går även kanonbra med dobermann-, schäfer-, borzoi-, akita- och shibatungor 😉

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Maria
2014-03-14 16:41
#35

Jag och min familj har semestrat i Egypten utan att bli magsjuka.🙂

Vi bodde inte på "all inclusive" utan reste runt. Bl.a. Kairo och Luxor och en del småställen.

Vi åt också på de mest märkliga ställen och mat som jag fortfarande inte vet vad det var. Gott var det i alla fall.Tillbringade en natt i öknen med beduiner och de tillagade maten i "utomhuskök" med massor med djur som sprang bland kärlen och jag var säker på att nu blir vi sjuka, men icke.

Kanske tur…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anders 50
2014-03-14 16:46
#36

#34 Visst!  Men helst bör man efterdiska med varmt vatten så inte hunden får dålig mage nästa gång. 😉

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
2014-03-14 16:48
#37

Haha, ni är för roliga.

Djur är med andra ord bra och så får vi se till att de inte blir magsjuka😂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
2014-03-14 16:52
#38

#36 😃 👍

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

bamse6311
2014-03-14 17:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

#35 bumbleboo

Jo, det var nog väldigt mycket tur.

Det är ju faktiskt så att de tarmbakterier som normalt finns i Egypten stämmer väldigt illa vid mot de tarmbakterier som vi har här i Skandinavien eller Europa.

Kul att ni klarade er undan det men det är väldigt många som inte gör det.

Den största risken i Egypten är ju sedlarna och mynten, dom är ju otroligt skitiga.

Deras sedlar är ju inte tryckta på papper utan de är tryckta på ett material av tyg vilket gör att de håller väldigt länge.

Man skall ju också betänka att det inte på grund av att det är ett egentligen muslimskt (90 %) så finns det bara män runt om som arbetar och väldigt få kvinnor.

Dessa man går ju alltid omkring i sina "klänningar" och pengarna har dom i sina kalsonger osv.

Jo bumbleboo, jag har varit där väldigt mycket och då inte mist på grund av Egyptens historia och kultur och jag har rest runt väldigt mycket.

Bifogade bild är hur det ser ut utanför en fisk & grönsaksmarknad.

Jo bumbleboo, då har ni haft väldig tur att inte få någon magsjukdom.

När jag åkte dit första gången så trodde jag att par whiskey på morgonen skulle hålla allt borta men så enkelt är det inte

Bästa hälsningar,
Bertil

Honestyisdead
2014-03-14 20:25
#40

Länder där flest blir magsjuka är Indien, Indonesien, Marocko och Thailand. I den ordningen. Längre ned på listan kommer Tunisien, Egypten, Turkiet, Bulgarien. För att vara lite OT 😃

CelsiusT
2014-03-14 21:05
#41

Varmt vatten är bakteriedödande. Diskmedel har man mest för att lösa fettet så det lättare blir rent, inte i första hand för att döda bakterier.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Honestyisdead
2014-03-14 21:10
#42

41 Beror på grader och vilken bakterie det gäller.

CelsiusT
2014-03-14 21:26
#43

#42 Jo såklart, därför inte fel att bränna ur sin gryta ibland så man kan dra på temperaturen rejält. Men diskmedel är fortfarande inte så fantastiskt som bakteriedödande, det är i första hand fettlösande.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: