Annons:
Etiketterrådtips
Läst 2599 ggr
Cronsell
2014-02-28 18:53

Egna müslibars?

Jag brukar ha med mig Corny müslibars när jag ska iväg på fotograferingar, men jag försöker dra ner på sockerintaget och funderar därför på att göra egna.

Men jag är lite nyfiken på hur ni som gör egna brukar gå tillväga.

Vad har ni för favoritrecept?
Vad brukar ni stoppa i dem?

Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)

Annons:
dolfen
2014-03-07 19:54
#1

Jag vet inte vad Corny muslibars är och vet inte hur man gör myslibars, men man kan ju alltid spåna lite. :) Tänker att man kan grunda med något storleksmässigt lagom (munsbit) stort kex och lägga på någon god "massa" och sedan "försegla" med choklad. Kanske!? *grubblande smiley* :) Jag gjorde nyligen en intressant "massa" med grädde, kokosriv, blockchoklad, vanillin (för att vanillinet hade gått över bäst före datumet), honung… och limesaft. (Är osäker om jag kom ihåg alla ingredienserna.) Tänkte att jag skulle göra någon form av ischoklad, men det stelnade inte utan blev en härligt sötsyrlig smet, istället. Detta är en variant av en hasselnötsmassa som jag brukar lyckas med. Fast då brukar jag även ha i mascarpone… (och hasselriv). Efteråt funderade jag på hur det hade blivit om jag tillsatt lite lakritspulver. *grubbelsmiley* :)

dolfen
2014-03-07 20:03
#2

Lakritspulvret skulle alltså vara till den första massan jag skrev om. Den behövs inte i hasselnötsmassan.

Anterrabae
2014-03-09 00:32
#3

#0 hade du tänkt att den skulle vaara raw? Ren muslibar har jag inte gjort, men såna nöt-frö-feuktvarianter som går som energibärare. Då är principen enkel. Blötlägg torkad frukt, frön och nötter dör var för sig. Gärna 6-12 timmar. Kör det i matberedare tills det får en chunky eller motigt konsistens på massan. I med en äggvita. Krydda med vad man vill, kanel, kardemumma, ingefära och lime. Chili. Ja, vad man gillar. Grädda i igen på 159-175 grader i 20-25 min. Den ska inte få färg. Ta ut skär upp bars, och om man vill ha choklad på så lägger man på en ruta på varje bit som får smälta ut ocj "sätta dig" Min spontana tanke är att set måste gå lika bra att blanda müsli, torkad hackad frukt och en halv till en äggvita och göra lika med. Eller byta en del av nötterna och gröna ovan mot havregryn, tågflingor, hirs eller vad man vill.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
2014-03-30 20:00
#4

Putt på ev begäran :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Gasoline
2014-04-03 09:17
#5

Lägger en kommentar i denna tråd då det inte går att bokmärka med mobilversionen :-)

penphotography
2014-04-03 13:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag har tyvärr inget recept för jag brukar hitta på allteftersom. Men i dessa är det 5 dadlar, 1 banan, 2-3 msk raw mandelsmör och sedan torra ingredienser (havregryn, kokos, raw kakao, raw kakaonibs och raw nyponpulver) tills konsistensen är lagom att rulla eller platta/kavla ut. Kakaonibsen och nyponpulvret kan uteslutas. Mandelsmöret kan bytas mot vilket nötsmör som helst.

Jag använder oftast dadlar för att söta bars och bollar istället för socker/honung men man kan också ta osötat äppelmos. Fördelen med dadlar är att man får med fibrer också förutom sötman.

Ibland gör jag en powerbar med äppelpajssmak som är väldigt god. Inget recept där heller tyvärr, man får smaka sig fram medans man tillverkar. Men jag brukar använda havregryn, nöt- eller mandelsmör, vaniljpulver, kanel, kardemumma och osötat äppelmos.

Om man vill ha mer protein i så kan man lägga till lite proteinpulver.

Ett enkelt och bra grundrecept att utgå ifrån om man inte vill experimentera för mycket är: En tredjedel nötter, en tredjedel, torkad frukt och en tredjedel hela urkärnade dadlar. Mixa ihop allt. Smeten fungerar som den är eller som bas att bygga vidare på.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: