Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 5722 ggr
fellfrosch
2014-02-16 19:21

Recept: Falafel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Falafel är en relativt enkel och otroligt god maträtt att laga själv! Det enda som kan vara lite knepigt är friteringen, speciellt om man som jag inte har en fritös men det är absolut inte svårt! Även som en köttälskare så känner man sig väldigt tillfredställd efter att ha ätit falafel.

Ingredienser för 1 kg färs:
500g torkade kikärtor
6-8 vitlöksklyftor
20g rostade sesamfrön
2-3 tsk mald spiskummin
2-3 tsk malda korianderfrön
1 msk salt
1 1/4 dl vatten

Lägg kikärtorna i blöt i 12-14 timmar, byt vatten ett par gånger om det är möjligt. Skölj av kikärtorna en sista gång innan vidare användning.

Mal kikärtorna i köttkvarn (det mest autentiska sättet) eller mixa dem grovt i mixer/matberedare. Färsen ska vara precis så pass finmald/mixad så att den klarar av att hålla 1 1/4 dl vatten men inte mer mixad än så! Så tillsätt vattnet så att du kan se hur mycket du behöver mixa eller mala.

Krydda sedan färsen/mixen med pressade vitlöksklyftor, spiskummin, koriander, salt och sesamfrön. Låt stå i minst 30 minuter.

Sätt på fritösen eller värm olja i en tjockbottnad kastrull till 180 grader. Forma försiktigt till bollar (3-5 cm i diameter) med händerna eller två skedar och lägg försiktigt ner dem i oljan. Blöt händerna eller skedarna efter några stycken så går det lättare att forma falafeln.
I början tål de inte att flyttas men efter ett par minuter kan du börja vända dem försiktigt. När falafeln är gyllenbrun så är de klara!

Servera med pitabröd, (tortillas i brist på annat är helt ok!), hummus, sallad, yoghurtbaserad sås, gurka, tomat, lök eller vad som helt egentligen!

Skulle du av någon anledning få falafel över så är de jättegoda som krutonger i en sallad! Tänk bara på att värma dem försiktigt eftersom de torkar ut lätt. 🙂

Annons:
Anterrabae
2014-02-16 21:39
#1

Åh, Tack! 😍 Två frågor: har hört att det är svårt stt få dem att hålla ihop om kikärterna inte är kokta, men recepten säger att de ska vara råa, men ordentligt blötlagda. Vet du hur det kan komma sig? Jag har haft svårt att få dem att hålla ihop. Och då glider vi in på nästa fråga: nat man friterar falafel så händer det för vissa (bla mig) att de bara löser upp sig utan vidare. Vad beror det på? Fattar inte varför det blir så. För vissa går det ju superbra. Tack igen! Jag älskar verkligen falafel 🙂

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Endezeichen
2014-02-17 10:52
#2

#1 Köp torkade kikärtor och blötlägg själv hemma i 2-3 dygn. Det ska INTE vara de färdigkokta i kartonger eller småburkar. Vill du att kokta ska hålla ihop får du ha ett ägg i, eller dylikt. Rått klarar sig själv.

Anterrabae
2014-02-17 10:58
#3

#2 tack! I receptet står att de ska blötläggas i 12-14 h du säger 2-3 dygn.. Vad är skillnaden? Mer än att dina borde hinna gro😍 gillar sånt! Håller de ihop bättre då?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

fellfrosch
2014-02-17 11:19
#4

#1 Jag har faktiskt aldrig haft problem med det här receptet så jag vet inte om jag kan hjälpa dig 😕 Autentisk falafel görs aldrig på kokta kikärtor utan torkade och blötlagda.
Om de löses upp så kan jag tänka mig en del anledningar.. Oljan kanske inte är tillräckligt varm, man kanske rör dem för tidigt, smeten kanske är för lite eller för mycket mald/mixad? Jag har aldrig gjort falafel på annat än råa kikärtor så det är lite svårt att analysera vad som kan ha gått fel! 😂

Anterrabae
2014-02-17 11:25
#5

#4 tack! Då lägger kag min gissning på för kall olja :) om det kan gå så tokigt av det. För mycket mixad borde snarare ge kompakta och torra falaflar och för lite mald/mixad tror jag inte jag lyckats med det skulle förvåna mig mycket. Dette bara att testa igen helt enkelt. 😊

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

fellfrosch
2014-02-17 13:24
#6

Ja på det igen bara! 😃

Annons:
[Moa-]
2014-02-17 18:49
#7

Färsk persilja kan man ju inte glömma att ha i sina falafel… Tahini ska ju även det ingå… De såg dock fina ut, men låter som de saknar lite i smak. =P

fellfrosch
2014-02-18 07:59
#8

Tahini smakar ju sesam! 😛 Så man kan ha vilket man nu föredrar i. Persilja har jag aldrig hört, men däremot färsk koriander men det låter gott med persilja! Ska testa det någon gång. 🙂

Eftersom jag blev ombedd att lägga upp mitt recept även då jag inte använder recept själv så fick jag leta upp det som var mest likt mitt och ändra liite i det så som jag själv tror att jag gör. Men! Jag drog faktiskt ner på kryddorna en del eftersom nästan alla svenskar jag mött inte tycker om lika starkt eller välkryddad mat som jag gör. Jag tycker det är bättre att dra ner lite än att förstöra en middag för någon, man kan alltid lägga till lite extra nästa gång eller så. Så resonerar jag iaf! 😃

Anterrabae
2014-02-18 10:20
#9

Jag är jätteglad för receptet! Och som sagt, kryddor kan man alltid anpassa 😊

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Moa-]
2014-02-18 17:42
#10

Jag tillhör nog dem som gillar mest smak, så som i smak, inte hetta…

Anterrabae
2014-02-18 21:14
#11

Idag hat jag ätit världens godaste falafel! Som höll ihop ❤️ Har i efterskott upptäckt att jag gjorde lite tokigt, men det gick bra i alla föl. Fick riktigt luftiga och frasiga bollar. Jag måste vara i falafelhimlen!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

fellfrosch
2014-02-18 21:28
#12

Åh så roligt att höra!! Det låter som att dina blev som mina, luftiga och väldigt frasiga! :D

Anterrabae
2014-02-18 21:45
#13

Ja precis! ❤️ och löjligt goda! Jag gjorde på gula ärter, då maken inte tål kikärtor.. JÄTTEGOTT!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Anterrabae
2014-02-19 16:01
#14

Förresten får jag lägga upp detta receptet på min blogg?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

fellfrosch
2014-02-19 16:12
#15

Tanken på att göra det med gula ärter har inte ens slagit mig, måste testas! (ännu en ursäkt för att göra falafel hihi 😃)

Ja men visst får du det! Är bara glad att det var så gott🙂🌺

Upp till toppen
Annons: