Annons:
Etiketterkonserveratinlagtsyltmarmelad
Läst 4249 ggr
tlover
2014-02-16 12:41

Syltråd

Hej

Vi ska göra sylt idag och när vi handlade var jag säker på att man bara behövde socker och bär (eftersom socker är koncerverande) men nu ser jag att man behöver natriumbensonat vilket jag inte har hemma, Hur kan jag då göra?

Jag har däremot atamon hemma funkar det istället? eller nått annat?

Hjälp behövs till en syltnoob

l'm back

Annons:
DesK
2014-02-16 13:26
#1

Om du förvarar den färdiga sylten i kylen och konsumerar den rätt snart behövs inget konserveringsmedel 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

tlover
2014-02-16 13:36
#2

#1 är det före man öppnar det också, vi har ungefär 1½ kg bär om jag minns rätt.

l'm back

Anterrabae
2014-02-16 22:01
#3

Använder aldrig annat än frukt/bär och socker. Häller man upp sylten på burk direkt och stänger så blir det undertryck i burken poch det hålletnlängre. Blir det mycket sylt kan du alltid frysa ner sylten. Häll på lagom små glasburkar, lämna expansionsmån 10% på med lock och när sylten svalnat fryser du det som inte går åt. Med tillräckligt med socker behövs inte konserveringsmedel och annat "skit" sylt har kokats i alla tider (typ) på socker och frukt/bär 😊

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
2014-02-16 22:02
#4

Sen är det som vanligt, öppnad burk i kylen och rena bestick i burken.. Men det är ganska uppenbart. ❤️

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Åsa S
2014-02-17 08:45
#5

Atamon innehåller natriumbensoat.

Själv brukar jag ha bär och syltsocker, syltsocker innehåller både pektin och konserveringsmedel så det är enklaste sättet att göra sylt med speciellt ifall man använder frukter och bär med lite pektin i.

Själv brukar jag även göra sylt på ingefära för det mesta eftersom min sambo är allergisk mot de flesta frukter och bär och då måste man ha syltsocker för det innehåller ingen pektin alls.

tlover
2014-02-17 08:56
#6

#5 för mig gör det inget att att sylten blir rinnig, sylt ska inte vara geleaktig som köpesylt är utan sylt ska vara…. syltig.

Men då vet jag att vi har ett alternativ i atamon.

#3 ja jag tyckte det var konstigt med tanke på att man alltid gjort sylt använder du mer socker än i grundreceptet eller behövs inte det?

Helst skulle jag vilja kunna ha sylten i matkällaren men att frysa går ju också, visst förstår jag dig rätt att sylten sväller 10% (dvs den blir 110% av originalstorleken) och om man ska frysa så ska sylten svalna innan man sätter på lock?

l'm back

Annons:
Anterrabae
2014-02-17 10:50
#7

Ja sylten sväller, eller vattnet expanderar bär det fryser, så burken spricker om det inte får plats. Ca 10% så har du marginal. Locket ska på när sylten är varm, för då blir det "vacuum" eller undertryck i burken när den svalnat. Dvs extra tätt. Vill man kan man låta den svalna upp och ned för då kommer sockret klistra locket extra. Gör man så borde matkällaren funka. Men frysen är säkrare. :) Jag smakar mig fram, så jag vet inte exakta mängder, men det viktigaste är att koka sylten i vida kärl typ stekpanna, vattnet ska koka bort så snabbt som möjligt, för bärens skull. Då tjocknar sylten av sig själv, bär den börjat. Tjocka ihop sig rör man i sockret, rör så det smälter ochvkokar lite till. På så sätt kan du få den marmeladtjock utan pektin. Sockret gör det tjockt. Det är samma princip som när man gör syrup och liknande. Man reducerar tills det är lagom tjockt. 😊

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
2014-02-17 10:55
#8

Alltså i en 1-liters burk lämna 1dl, i en 5-dl lämna 0,5 dl osv 😊 Och vad jag ville få sagt är att dels decinficerar den kokande sylten burken och locket och dels gör undertrycket att det blir mindre risk att den blir dålig. Eftersom det är extra tätt. Också ett skäl att låta den svalna upp och ned 😘

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

tlover
2014-02-17 10:56
#9

#8 vad bra att jag frågade för att vara säker för jag missförstod dig först.

l'm back

Anterrabae
2014-02-17 11:00
#10

Ok, vilken tur! 😊 vad trodde duatt jag menade? Jag blev nyfiken 😘

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

tlover
2014-02-17 11:05
#11

#10 jag trodde att du menade att om man skulle frysa sylten skulle den svalna innan man la på lock 🤪

l'm back

Anterrabae
2014-02-17 11:21
#12

Aha, jo jag ser att det kunde se ut så. Ja svalna innan frys, så det inte tinar där inne. Men lock på från start. Förlåt att jag är rörig.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anders 50
2014-02-18 17:18
#13

Värm glasburkar+lock i ugnen, 100 grader i 5-10 min och häll i varm sylt ända upp och på med locket. Kladda inte! Om du ska förvara i källaren. På köpet får du rena glasburkar. Na-bensoat går bra, men det går bra  utan, kan inte hända så mycket i burken med undertrycket.

Men ibland "fuskar" jag.  😉

Fryser in gör jag i plastburkar.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
tlover
2014-02-18 21:33
#14

#13 nu hann jag göra sylt redan men jag vet ju till nästa gång🙂 (jag diskade i hett vatten och hällde sen i kokande hett vatten för att göra det extra rent).

Det blev däremot bara 3 burkar (det blev mycket mindre än vad jag trodde det skulle bli) så det hinner nog inte bli så dåligt men vi har mer bär som behöver syltas.

l'm back

Pyttelite
2022-01-02 20:42
#15

Idag blev det syltkok pga avfrostning 😀


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maria
2022-01-04 13:11
#16

Atamon har jag alltid använt om jag ska förvara ett tag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2022-01-04 13:12
#17

Jag har flera gånger läst sytråd och tänkt att detta har nog hamnat på fel sida😀

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
2022-01-04 13:14
#18

#17: Ibland fastnar saker på fel sätt 😵

Använde syltsocker - blev ok även om de var lite gamla.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


DesK
2022-01-04 16:14
#19

#17 Maria, jag fattade heller inte vad sytråd har på Matlust att göra 😇😉😁

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
2022-01-04 18:44
#20

Jag läste syl-tråd och fattade ingenting. 😄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: