Annons:
Etikettmatprat
Läst 986 ggr
dolfen
1/31/14, 9:46 PM

LRF protesterar mot en köttfri dag

LRF protesterade mot att en skola skulle införa en köttfri dag.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2260707-kottkupp-av-lrf

Hur många dagar i veckan har du som köttfria?
:)

Annons:
Sofy
1/31/14, 9:51 PM
#1

Oftast blir det inga köttfria dagar men jag måste faktiskt skärpa mig då jag vill lära mig laga bättre vegetarisk och vegansk mat som jag kan bjuda min mamma på samt få prova något helt nytt men det blir sällan köttfria dagar då kött är så gott.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Sehvrin
1/31/14, 9:53 PM
#2

Jag har ingen bestämd köttfri dag, så röstade därför 0, men äter gärna vegetariskt mer än en gång i veckan. Själv tycker jag det är väldigt löjligt att protestera mot att skolan inför en köttfri dag. Dessutom har det ju gått att servera pannkakor i skolan utan stora protester och om inte skolpankakor innehåller nån hemlig ingrediens är ju de absolut (lakto-ovo-)vegetariska.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

LaSadie
1/31/14, 9:54 PM
#3

Jag har infört en eller flera köttfria dagar i veckan främst för att jag tycker om vegetarisk mat. Förstår inte varför det är sådana protester mot en köttfri dag i veckan när, om man vill, käkar kött till varje måltid resterande veckan. Både kroppen och naturen mår bra av det.

Sofy
1/31/14, 9:57 PM
#4

Jag håller fullständigt med att det är löjligt hur de protesterar över en köttfri dag i skolan. Precis som redan nämnts är ju faktiskt pannkakor (och säkert andra rätter beroende på skola) köttfria utan att det protesteras.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

[Mustangcab]
1/31/14, 9:58 PM
#5

Inga köttfria dagar men jag äter gärna vegetariskt. Ärtsoppa blir oftast köttfri med pannkakor till efterrätt.

dolfen
1/31/14, 10:10 PM
#6

Jag tänker inte på att jag ska ha en eller flera köttfria dagar i veckan. Det bara blir så. :)

#2 - Man behöver inte ha en bestämd dag. :)

Annons:
Sehvrin
1/31/14, 10:25 PM
#7

#6 nä, men eftersom jag inte är säker på att alla måltider blir köttfria räknar jag inte som om jag har nån sån.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

fridaas
2/1/14, 12:14 AM
#8

En måltid (lagad sådan, frukost räknar jag inte) utan kött är ingen riktig måltid enligt både mig och min sambo, så 0köttfria dagar här. Dock har vi skurit ner på mångden kött som äts till måltiden och utökat med mer grönsaker istället, för 1,5år sedan åt vi knappt aldrig några grönsaker över huvudtaget, eller så var det bRa gurka..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Siggebus
2/1/14, 9:20 AM
#9

Jag äter kött i någon form varje dag fast oftast bara under ett av mina mål per dag.
Det blir inte heller några överdrivna mängder - får i mig ca 0,8 - 1 gr protein per dag och då är det inräknat det protein jag får i mig från ägg.
Jag har ingen tanke på att införa någon köttfri dag till mig själv.
Jag kan dock tycka att det inte är mycket att bråka om ifall skolan inför EN stackars ynklig köttfri dag om bara det som serveras är mättande och energigivande. Det rör sig alltså om ETT mål på en dag som är köttfri - de äter väl för tusan hemma också?
Jag är däremot ganska skeptisk till den bakomliggande orsaken till varför vissa kommuner vill införa detta.
Jag tvivlar på att det skulle vara ur miljösynpunkt utan jag tror det handlar om (som vanligt) att de ser en chans att spara lite av budgeten.
Samma som när de serverar lättmargarin och andra lightprodukter - de  skyller på att Livsmedelsverket har bestämt detta (enbart rekommendationer!) men i själva verket är lightprodukter billiga.

fridaas
2/1/14, 11:46 AM
#10

#9 det är inte säkert att de äter lagad mat när de kommer hem, när jag gick i skolan så åt jag bara frukost och kvällsmat (mackor och te) hemma, lunch i skolan sen fick det va.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Siggebus
2/1/14, 12:11 PM
#11

# 10
Det må så vara att en del inte gör det men jag tror att flertalet familjer äter lagad mat på eftermiddagen/kvällen.
De flesta av mina bekanta - både vänner och arbetskollegor etc äter något lättare som lunch som de har med sig i lunchlåda och sedan lagas det mat på kvällen.
Och när allt kommer omkring - det är EN dag det handlar om och vad jag menade är att det inte är så himla mycket att bråka om även om jag i grunden inte på något sätt förespråkar en köttfri dag.
Det behöver inte tvunget vara ett lagat mål mat på kvällen för att det ska vara fullvärdigt - finns mycket man kan stoppa i sig som inte är kokta potatis med varmt kött och sås 🙂

Anterrabae
2/1/14, 12:44 PM
#12

Har ganska nyligen gått från noll till alla. Min kropp säger klart och tydligt stt den vill ha en veggo-period igen. Sen om det stannar vid lakto-ovo eller om det blir hela vägen till vegansk igen vet jag inte. Än håller jag mig lakto-ovo-vegetarisk. Det är lättare att minska tillsatser så.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

oh-la
2/1/14, 2:35 PM
#13

jag är lakto-ovo vegetarian sedan årsskiftet. efter en månads utvärderande insåg vi att den enda egentliga skillnaden är att vi inte köper köttfärs och korv längre.

i skolan tycker jag att det är löjligt att man inte ska kunna ha en köttfri dag. det kött dom äter i skolan är inte svenskt oavsett. är det då inte bättre att man spar lite pengar och kanske i så fall lägger det på svenskt kött. i så fall skulle alla, även de svanska köttbönderna, vinna på köttfria dagar i skolan.

och varför skulle den köttfria maten vara sämre än mat med kött i? en väl sammansatt vegetarisk rätt är minst lika bra som en rätt med kött i. det finns massor av fantastiska råvaror som gör den vegetariska maten både god och nyttig. att barnen inte äter hemma efter en skoldag är alltså i mina ögon inget argument. gör dom det inte på dagar då dom äter kötträtter (ofta i skolan korv och liknande charkprodukter), kyckling eller fisk i form av fiskbullar eller fiskpinnar (processat, inte färskt) kommer dom inte ha fått i sig sämre mat när dom äter vegetariskt. troligtvis tvärt om eftersom vegetariska alternativ sällan är lika mycket halvfabrikat. nej, mer vegetariskt och lägg pengarna på svenskt för våra svenska bönders skull!

Annons:
Endezeichen
2/1/14, 4:49 PM
#14

För min del blir det helvegetariskt (dvs. fiskfritt, köttfritt, mjölkfritt, äggfritt… med en viss obetydlig "kan innehålla spår av/mindre än 0,5% av…") 7 dagar i veckan, varje måltid.

Vore intressant med en sådan uppståndelse vid servering av pannkakor, köttfria soppor, risgrynsgröt eller när det är potatisbullar med lingonsylt. Jag funderar på om det vore effektivare att bara lägga in en vegetarisk dag och skriva upp på matsedeln utan att nämna "vegetariskt", och kanske byta dag varje vecka? Kanske hade det blivit en likadan uppståndelse ändå. Det finns massvis med både mättande, nyttiga och goda vegetariska rätter som inte är kända för allmänheten, och det kan ju vara svårt att prova nya saker. Särskilt om någon serverar något så välkänt som nystekta hamburgare med bröd utanför.

Det jag stör mig på mest i denna kuppen är inte hamburgarna, utan deras hänvisning till kvinnor. Som om vi vore offer för den vegetariska dagen, myten om att kött är nödvändigt för att bli snygg och atletisk. Det hänger snarare ihop med näringsämnen, välmående och utseende i övrigt. Även om kvinnor i fertil ålder har en rekommenderad dos på 10-15 mg järn per dag så kommer vi inte att dö av järnbrist på grund av en vegetarisk rätt till lunch en gång i veckan.

En sak kan man få klart för sig, om det får en att våga vara säker på att testa: Att du äter vegetariskt en eller fler måltider om dagen, eller äter vegetariskt vissa gånger per vecka, gör dig inte till vegetarian. Vegetarian blir du när du väl känner att du vill avstå kött och kan uppfylla detta löfte med att äta vegetariskt (då utan även vitt kött, då dessa inte är producerade av växter eller mjölk/ägg) varje måltid, och när du väl kan säga själv att du är vegetarian.

[Tassy]
2/1/14, 7:01 PM
#15

Inga köttfria dagar, mår inte alls bra av vegetariskt (magen slår bakut och jag blir allmänt matt och medtagen).

majvi
2/1/14, 7:30 PM
#16

Här står det om att kor får rester från fjäderfän..det inkluderar både avföring,fjädrar och matrester. http://www.care2.com/causes/chicken-poop-thanks-to-the-fda-its-whats-for-dinner.html DEt kanske är förbjudet att ge kor i Sverige, men billigt utländskt kött säljs här

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[Mustangcab]
2/1/14, 7:33 PM
#17

# 16 Det är i USA. Här i Europa är det förbjudet att utfordra kor med animalisk föda.

LaSadie
2/2/14, 5:45 PM
#18

#14 Det var en skola i Östergötland som inte hade annonserat ut att de hade en vegetarisk dag i veckan. Hade det i några år, sedan ville de profilera sig med detta för locka mer i elever och DÅ tog det hus i helvete. Så länge man inte säger det så går det bra *s*

Gasoline
2/2/14, 6:38 PM
#19

Inga planerade köttfria dagar, däremot blir det ibland köttfria dagar ibland ändå :-)

Upp till toppen
Annons: