Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 1750 ggr
wolfgirl82
2014-01-20 20:04

Tips på fiskgrytor

Jag har en sambo här hemma som inte är förtjust i fisk överhuvudtaget.

Enda som går hem är panerad fisk och det är jag lite trött på så tar jättegärna emot tips på goda grytor med fisk och skaldjur.

Helst ej lax för då får jag äta ensam :(

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Annons:
Honestyisdead
2014-01-20 20:16
#1

Torsk, vitt vin, grädde, lök, vitlök, hummerfond, hönsbuljong, räkor, saffran och små tomater.

oh-la
2014-01-21 12:15
#2

i kg räkor med skal, 3 dl vitt vin, 2 morot, fänkål, 1 stor lök, 2 klyftor vitlök, ca 5 hela vitpepparkorn, 2 nejlikor, 3-5 lagerblad, och färsk dill. skala räkorna, spara köttet, och fräs skalen i smör. i med lök, vitlök, fänkål (grönsakerna grovt delade för fondkokeri) på med ca 3 dl vitt vin och ca en liter vatten eller så det täcker så det täcker. salta. låt småputtra tills ca en tredjedel av vätskan finns kvar. sila av så du bara har vätskan kvar och tillbaks ner i kastrullen. i med en burk/tetra passerade tomater, och ca 3-5 dl grädde. smaka av med salt och vitpeppar. ha därefter i valfri fisk och låt koka med grytan tills den är genomkokt. vänd försiktigt ner räkorna (och eventuella andra skaldjur. fonden går att koka på både kräfta, hummer och blandade skaldjur om man vill)

fonden går kanon att förkoka och frysa in om man haft stor kräftskiva eller räkfrossa och tar dagen efter till att koka fond. då är det bara att tina och ha i passerade tomater och grädde, så är det klart :)

servera med ett gott bröd och en klick aioli :) funkar också bra som matlåda med ris, eller med lite hela grönsaker som selleri och morot tillsammans med fisken.

Tralle3
2014-01-22 01:01
#3

Ska man äta något man egentligen inte gillar så är det exotisk mat som gäller, t.ex. indisk, thailändsk, indonesisitk, etc. Jag måste tyävrr anse att västerländsk mat förlitar sig aldeless för mycket på råvarornas smak, även om det är bra och nyttigt i vissa fall.

Anterrabae
2014-01-23 20:35
#4

Mamma gjorde en soppa/gryta med fisk, champinjoner, lök, vitlök, mejram, oregano, timjan, tomatpuré och ris. Jättegott och inte så fiskigt. Man börjar med att fräsa lök ovh vitlök i smör eller olivolja. Lägger i ris (1-1,5 dl) och tomatpuré, fräser runt snabbt, och på med buljong. Antingen en god fiskvariant eller, om det är svårt med fisk, en god kycklingbuljong. I med övriga kryddor och koka tills riset är klart. I med fast fisk som får sjudas precis klar. Smaka av med salt och peppar.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: