Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1145 ggr
Mitralis
1/20/14, 10:20 AM

Ritual före mat

Läste i en tidning att maten smakar bättre om man har någon ritual för sig innan man äter. När de åt på Saltkråkan så lyfte de bordet. Innan man äter födelsedagstårta så sjunger man🙂
Har ni någon ritual innan ni äter?



Annons:
tlover
1/20/14, 10:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Inte före mat, men om jag dricker matcha dricker jag alltid med rak rygg för då smakar det bättre 😃

*slurp*

l'm back

fridaas
1/20/14, 11:03 AM
#2

Den enda "ritual" (känns dumt att kalla det så, mer rutin kanske) vi har är att skicka ut hunden från det rum vi ska äta i då hon har börjat tigga allt för mkt efter två veckor hos svärföräldrarna där tiggande är tillåtet -.-

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Tassy]
1/20/14, 11:20 AM
#3

vi nöjer oss med att duka bordet 😃

Anterrabae
1/20/14, 9:33 PM
#4

Ja, som Kristen och troende så ber jag (och min familj) bordsbön 😊

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Mitralis
1/20/14, 9:53 PM
#5

#4 Det funkade också för att få maten att smaka godare, stod det 🙂



Anterrabae
1/21/14, 3:49 PM
#6

Vilken tur! Jag som trodde att det var jag dom kunde laga mat! 😘

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Mitralis
1/21/14, 3:51 PM
#7

#6 Ha ha ha 😃🙂



Anterrabae
1/21/14, 3:52 PM
#8

😘

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

dolfen
1/24/14, 6:40 PM
#9

Ritualer kan också förstöra. Exempelvis sa en somelier (ungefär) att om man koncentrerar sig på hur man ska skåla (och så vidare) tappar man lite av sin smakförmåg när det är dax.

När det gäller vin, ska man tydligen vara ego, typ. :)

TjockaBerta
1/24/14, 8:05 PM
#10

#4

Det måste vara trevligt att ha en sån ritual, en stund för eftertanke och för tacksamhet. 

Vi försöker åtminstone sitta ner allihopa och liksom se varandra innan vi börjar äta.

När barnen var små kastade mellanbarnet i sig maten och ville gå från bordet. Då dukade jag med ljus och servietter och bad hen att ta lite mera mat. Då satt hen kvar och åt sig mätt. Det är och har alltid varit en estet. 

Bara att man vinnlägger sig om att det ska vara fint och trevligt vid måltiden tror jag är viktigt.

Mina barn äter aldrig ensamma heller. Nu när yngsta är 15 går jag upp och sitter med vid frukosten fast det inte behövs. Men jag vill inte att hen ska sitta ensam. Jag är ju hemma.

>>>Malum domesticum<<<

Anterrabae
1/24/14, 11:34 PM
#11

#10 jo det är en skön stund. Alla hinner liksom landa innan vi ber, och under bönen kommer man ner ännu mer, så att säga. Det är viktigt för oss att åtminstone en av dagens måltider äts tillsammans, så vi kan vara i familjen, ta oss tid att prata osv. Det blir inte alla, då maken jobbar skift och sånt. Håller med, jag gillar inte heller tanken på att barnen ska äta själva. Men stora tösen sa ifrån. Hon kunde inte koncentrera sig på frukosten om jag satt med vid bordet, hon behövde ensamtid på vardagsmorgonen. Lillan vill ha sällskap, hon äter inte om hon skulle vara själv, även om jag är nära.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Tralle3
1/25/14, 1:21 AM
#12

Min "ritual" är att fram servetter och lägga besticken på servetten. Sedan tar jag fram ett glas, fast ingen dricka. När jag väl börjar käka så jag har servetten till hands (hatar få mat kring munnen och på fingrarna, om man nu äter sådant käk). Efter köket dricker jag en dryck.

Detta gör jag i princip alltid, förutom på restaurang.

Fridaaaa
1/27/14, 11:33 PM
#13

Nix inget innan för min del, inget som jag tänker på i alla fall 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Sofy
1/28/14, 9:30 AM
#14

Jag tycker om att tända ljus och mysa till ordentligt, det blir så lugnt och skönt på något vis men nu efter jag är ensam blir ritualen att trycka på play på en film framför TVn.😂

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Upp till toppen
Annons: