OT - Off Topic

Ritual före mat

2014-01-20 10:20 #0 av: Mitralis

Läste i en tidning att maten smakar bättre om man har någon ritual för sig innan man äter. När de åt på Saltkråkan så lyfte de bordet. Innan man äter födelsedagstårta så sjunger manGlad
Har ni någon ritual innan ni äter?

Anmäl
2014-01-20 10:26 #1 av: tlover

Inte före mat, men om jag dricker matcha dricker jag alltid med rak rygg för då smakar det bättre Skrattar

*slurp*

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!

Anmäl
2014-01-20 11:03 #2 av: fridaas

Den enda "ritual" (känns dumt att kalla det så, mer rutin kanske) vi har är att skicka ut hunden från det rum vi ska äta i då hon har börjat tigga allt för mkt efter två veckor hos svärföräldrarna där tiggande är tillåtet -.-

Anmäl
2014-01-20 11:20 #3 av: [Tassy]

vi nöjer oss med att duka bordet Skrattar

Anmäl
2014-01-20 21:33 #4 av: Anterrabae

Ja, som Kristen och troende så ber jag (och min familj) bordsbön 😊

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anmäl
2014-01-20 21:53 #5 av: Mitralis

#4 Det funkade också för att få maten att smaka godare, stod det Glad

Anmäl
2014-01-21 15:49 #6 av: Anterrabae

Vilken tur! Jag som trodde att det var jag dom kunde laga mat! 😘

//Ida

Anmäl
2014-01-21 15:51 #7 av: Mitralis

#6 Ha ha ha SkrattarGlad

Anmäl
2014-01-21 15:52 #8 av: Anterrabae

😘

//Ida

Anmäl
2014-01-24 18:40 #9 av: dolfen

Ritualer kan också förstöra. Exempelvis sa en somelier (ungefär) att om man koncentrerar sig på hur man ska skåla (och så vidare) tappar man lite av sin smakförmåg när det är dax.

När det gäller vin, ska man tydligen vara ego, typ. :)

Anmäl
2014-01-24 20:05 #10 av: TjockaBerta

Det måste vara trevligt att ha en sån ritual, en stund för eftertanke och för tacksamhet. 

Vi försöker åtminstone sitta ner allihopa och liksom se varandra innan vi börjar äta.

När barnen var små kastade mellanbarnet i sig maten och ville gå från bordet. Då dukade jag med ljus och servietter och bad hen att ta lite mera mat. Då satt hen kvar och åt sig mätt. Det är och har alltid varit en estet. 

Bara att man vinnlägger sig om att det ska vara fint och trevligt vid måltiden tror jag är viktigt.

Mina barn äter aldrig ensamma heller. Nu när yngsta är 15 går jag upp och sitter med vid frukosten fast det inte behövs. Men jag vill inte att hen ska sitta ensam. Jag är ju hemma.

Anmäl
2014-01-24 23:34 #11 av: Anterrabae

#10 jo det är en skön stund. Alla hinner liksom landa innan vi ber, och under bönen kommer man ner ännu mer, så att säga. Det är viktigt för oss att åtminstone en av dagens måltider äts tillsammans, så vi kan vara i familjen, ta oss tid att prata osv. Det blir inte alla, då maken jobbar skift och sånt. Håller med, jag gillar inte heller tanken på att barnen ska äta själva. Men stora tösen sa ifrån. Hon kunde inte koncentrera sig på frukosten om jag satt med vid bordet, hon behövde ensamtid på vardagsmorgonen. Lillan vill ha sällskap, hon äter inte om hon skulle vara själv, även om jag är nära.

//Ida

Anmäl
2014-01-25 01:21 #12 av: Tralle3

Min "ritual" är att fram servetter och lägga besticken på servetten. Sedan tar jag fram ett glas, fast ingen dricka. När jag väl börjar käka så jag har servetten till hands (hatar få mat kring munnen och på fingrarna, om man nu äter sådant käk). Efter köket dricker jag en dryck.

Detta gör jag i princip alltid, förutom på restaurang.

Anmäl
2014-01-27 23:33 #13 av: Fridaaaa

Nix inget innan för min del, inget som jag tänker på i alla fall Glad

Medarbetare: rexkaniner, Support. Hundar

Min blogg Besök gärna! :D

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.