Annons:
Etikettmatprat
Läst 1340 ggr
Catta-
1/17/14, 4:28 PM

Matens ursprung?

Tänker ni på varifrån maten kommer som ni köper? Är främst intresserad av hur ni tänker när ni köper kött. Jag vill dra ner på min matbudget men jag vet inte om jag vågar köpa billigt kött som kommer från andra länder.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
VildaVittra
1/17/14, 4:31 PM
#1

Ja, jag tänker på det varje gång och gör valet att fylla ut med exempelvis bönor istället för att köpa billigt kött.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Tassy]
1/17/14, 4:38 PM
#2

jag mår dåligt på för mycket vegetariskt, och har urkass ekonomi så jag väljer främst storpack och fryser in. Extrapris kommer man långt på utan att behöva köpa allt för dåligt kött. Jag köper nästan alltid från stadens slakteri, hur det är med djurtransporten har jag dock mindre koll på. Där drar jag min gräns.

LinaLj
1/17/14, 4:41 PM
#3

Jag köper allt mitt kött (med undantag för får) direkt från bonden. Sist jag köpte en halv gris var kilopriset 43 kr. Nötköttet kostade 51 kr/kg. Billigt, bra och superkvalité. 

för mig är det viktigt att veta att djuren har haft det bra, att de har fått bra mat och sluppit onödig antibiotika och liknande. Jag är också av den tron att ett djur som växt upp på ett bra sätt utan stress ger bättre smakande kött. Så bra för både samvetet och smaklökarna.

Sofy
1/17/14, 8:47 PM
#4

Jag bryr mig faktiskt inte speciellt mycket om vart köttet kommer från, det är så pass kontrollerat här i Sverige att jag faktiskt inte är orolig sen använder jag vett när jag tittar på köttet så det ser fräscht och ser till att köttet ser ut så som det köttet ska se ut.

Storpack av det som extrapriserna prisar ut blir det oftast.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Intehärutandär
1/17/14, 11:49 PM
#5

Jag köper mest lokalt. Hästkött från grannstaden och så har vi t ex Siljans chark som har stort utbud.

Gasoline
1/19/14, 9:18 PM
#6

Önskar att jag köpte mer kött från lokala gårdar, men köper tyvärr allt kött i affären. Köper alltid storpack och fryser in. Kyckling och köttfärs är jag noga med att det är svenskt, allt annat kött är bra om det är svenskt men ibland blir det danskt. Går ganska mycket på extrapriser, många bäckar små ; )

Annons:
Anterrabae
1/23/14, 8:40 PM
#7

Håller mig till minst svenskt, helt närproducerat. Men det har vi inte råd med i stor utsträckning, Jag vill att det ska finnas djurskydd, på matdjuren.. Och då är det svenskt, norskt och finskt som är ok..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Tralle3
1/27/14, 9:32 PM
#8

Såvidare inte svenska djur transporteras utomlands och blir styckade bokstavligt talat, vilket är vanligt. Att djuren inte lider i en komerciell verksamhet har jag svårt att tro.

Fridaaaa
1/27/14, 9:43 PM
#9

Köper enbart svenskt kött.
Så mycket svenska produkter som det går kör vi på. Stödjer inte utländskt kött i Sverige när det finns bra svenskt kött att köpa.
Glad att vi har Börjes bland annat med närproducerat.

#8 Nej det är inte vanligt att de förs utomlands, styckas och kommer hit igen. 
Men vill man vara 100% säker köper man ekologiskt kravenmärkt eller direkt av bonde.

#4 Nja kontrollerna är tydligen inte tillräckligt bra på utländskt kött. ICA hade fått ta tillbaka danskt och Irländskt (tror jag det var) nyligen pga salmonella.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tralle3
1/27/14, 9:50 PM
#10

Jag litar knappast på svensk kött, vem säger att det skulle vara bättre? Det bästa svenska köttet exporteras ju ändå eller regleras genom priser för att reglera tillgång/efterfrågan i marknaden.

Fridaaaa
1/27/14, 10:29 PM
#11

#10 Av vilken specifik anledning litar du inte på svenskt kött?
Vi har bättre kött än många andra länder (ingen åsiktsfråga) samt många gånger bättre djurhållning med.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sofy
1/27/14, 10:36 PM
#12

#9 Det händer incidenter med svenskt kött också. Om jag måste sluta äta pga olyckor med produkter måste jag sluta äta helt. Det kanske är för att jag blivit härdad att sluta bry mig för att jag bor permanent utomlands? Lite svårt att bara äta svenskt kött då😃

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Tralle3
1/27/14, 10:36 PM
#13

11:

Och hur det du det? Så länge köttet inte slaktas genom halal eller kosher så tvivlar jag på att svsnek kött är "bäst".

Annons:
Fridaaaa
1/27/14, 10:57 PM
#14

#12 Ja jag har inte sagt att det inte gör det men betydligt mindre risk skulle jag vilja säga. 
Dock hänt flertalet gånger just med utländsk kött att de får återkalla det. 
Visste inte att du bodde utomlands😉

#13 Tänker inte föra den diskussionen med dig. Håller verkligen tyst ang det där du precis skrev, bäst så 🤐
(dock inget sant påstående du skrev)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Denna kommentar har tagits bort.
Fridaaaa
1/27/14, 11:06 PM
#16

#15 Antar att du sa till mig. Du kallar inte mig för lillen.
Ja jag är svensk men jag är inte "försvenskad".
Tänk på vad du skriver och hur du uttrycker dig (gäller allmänt).
åter till tråden. Slutdiskuterat.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
1/27/14, 11:11 PM
#17

#13 Det kan vara ganska bra att läsa  på om de slaktmetoder som man använder som argument, så man inte framstår som totalt okunnig. 😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Tassy]
1/27/14, 11:18 PM
#18

Jag vill uppmana till att tänka på tonen och respektera varandras åsikter i denna tråd. Det är inte acceptabelt att kalla folk för nedsättande ord här inne.

Mvh Tassy - Medarbetare

DesK
1/28/14, 8:12 AM
#19

Kosher- och halal-slakt är, enligt min mening, djurplågeri av hög rang och borde omgående förbjudas i Sverige och hela EU. Det finns absolut ingenting som säger att dessa djur har haft ett bra liv. Detta hör dock inte till trådens ämne, så nu uppmanar jag alla att återgå till ämnet, matens ursprung.

Jag köper gärna svenska råvaror, därför att det främjar svenskt jordbruk i sin helhet, inte för att kvaliteten på svenska råvaror alltid är bäst.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Åsa S
1/28/14, 8:31 AM
#21

Föredrar svenskt kött och det behöver inte vara dyrare. Jag var till en butik som satsat på att sälja kött igår jag köpte svensk nymald (i butiken) lammfärs för 79kr kilot, den djupfrysta lammfärsen som var importerad kostade 100kr kilot. +Jag tycker det vakumförpackade köttet får en konstig bismak av den där gasen  oavsett ifall det är svenskt eller utländskt så jag undviker köpa sånt ifall jag kan.

pga att det är högre risk för salmonella i kött som inte är svenskt så brukar jag undvika handla sånt.

TjockaBerta
1/28/14, 6:34 PM
#22

Visst försöker jag handla svenskt kött men jag är inte riktigt säker på att det är det alla gånger. En butik nära oss säljer kött "med smak av Gotland". Det var väldigt mycket vatten i det senast jag köpte det.

Köper man ICAs eget kött är det från olika stället. Senast läste jag om blandfärsen där nötfärsen kom från Irland och fläskfärsen från Danmark. 

Trist att det säljs i samma förpackning för fläsk från Danmark vill jag inte köpa. Men det är inte så lätt att tyda ut var köttet kommer ifrån. 

Bäst är det så klart att köpa direkt från bonden men det är inte alla förunnat. 

Det är inte bara en fråga om kvalité anser jag, utan också om att stödja de svenska bönderna och bibehålla en möjlighet att vara självförsörjande i en eventuell krissituation.

>>>Malum domesticum<<<

Portie
1/28/14, 7:00 PM
#23

Det enda jag kollar efter är att köttet är svenskt. Är det inte det så struntar jag i köttet. Köper i butik.

Upp till toppen
Annons: