Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 2737 ggr
Sindri
1/5/14, 8:25 PM

Optimal ugnstemp?

För länge sedan läste jag på en matsajt om en optimal ugnstemperatur som gör att köttet inte kan bli över 55 grader. Jag behöver ha inne en ryggbiff nästan hela dagen imorgon, vilken ugnstemp skulle ni välja?

Annons:
VildaVittra
1/5/14, 8:35 PM
#1

Är det tjälknöl du läst om månne? http://www.ica.se/recept/tjalknol-713109/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
1/5/14, 10:36 PM
#2

Nej, vanlig ryggbiff och den skall serveras varm så den får inte bli klar för tidigt. Och den skall vara röd inuti så den får inte bli mer än 55 grader.

[Mustangcab]
1/5/14, 11:03 PM
#3

Köp en termometer och sätt i köttet och håll koll. Här har vi en elektronisk sådan som gör att ugnen stänger av när man når inställd temperatur.

Sindri
1/5/14, 11:10 PM
#4

Det är inte det som är mitt problem! Jag vill att köttet skall vara 55 grader (naturligtvis använder jag alltid termometer!)  precis en kvart innan vi skall äta det. Någon skrev på ett annat forum att om man sätter ugnen på xx grader så kan inte steken bli mer än 55. Minns ej om det var typ 90 eller 70.

Det är det enda jag vill ha svar på.

[Mustangcab]
1/5/14, 11:12 PM
#5

Du kan använda vilken temperatur du vill om du använder en köttermomnter.

Åsa S
1/6/14, 9:40 AM
#6

Jag brukar göra fläskarre på lågtemperatur ca 90grader och den står inne hela dagen men den är inte rosa i mitten då så du behöver kanse lägre temp.

Och jo temperaturen spelar roll det blir inte samma så en termometer hjälper ej. Låter man en stek gå på hög temp blir den bra mycket segare än en stek somfått stå inne i låg temperatur hela dagen för den blir ofta så mör att den trillar isär.

Annons:
[Björn.B]
1/6/14, 10:40 AM
#7

Spelar ingen roll vilken tempratur du väljer köttet kommer bli genomstek tillslut, bättre #3 nämner ha koll med en termometer.

Sindri
1/6/14, 11:01 AM
#8

Ursäkta - men ingen verkar fatta frågan så jag avslutar tråden för min del.

Som jag skrev så använder jag ALLTID termometer, MEN jag vill inte att den skall visa på 55 grader kl. fyra i em! 

Det finns i alla fall EN person som vet vad jag frågar efter, men den personen finns inte här så jag får hitta på något annat.

Tack i alla fall.

[Björn.B]
1/6/14, 11:07 AM
#9

#8 Hur vore det att skriva ut vikten på köttet och vad du har för ugn om det är varmluft eller vanlig. Omöjligt att beräkna köttets stektid utan det. Men om du ska ha den inne hela dagen lär den bli seg.

Åsa S
1/6/14, 6:12 PM
#10

Nej långstekt kött blir INTE segt utan snarare tvärtom väldigt mört, men det ska steka på låg temperatur. Har dock aldrig långstekt kött som ska vara rosa eftersom jag brukar långsteka fläskkött.

Cragan
1/6/14, 7:22 PM
#11

ska inte köttet kunna bli varmare än 55 oavsett tillagningstid så är det 55 du ska ha ugnen på men inget att rekomendera  men kan ju köra på runt 100 men då måste man beräkna hur lång tid köttet ska vara inne

[Björn.B]
1/6/14, 8:20 PM
#12

#10 Stoppa in en ryggbiff under en hel dag i ugnen och prova sen inget jag skulle servera mina gäster den blir torr och seg.

VildaVittra
1/6/14, 8:32 PM
#13

#12 Hur kommer det sig då att tjälknöl som tillagas i upp till 10 timmar, blir så mör att det går sönder när man tar i den?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[Mustangcab]
1/6/14, 9:47 PM
#14

# 12 Den är frusen när man stoppar in den😃

VildaVittra
1/6/14, 10:09 PM
#15

"14 Den är tinad inom ett par timmar, så fortfarande en vansinnigt lång tid i ugnen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Mustangcab]
1/6/14, 10:14 PM
#16

# 15 Den är förmodligen väldigt seg och behöver stekas länge det behöver inte ryggbiff😃 Du vet att som kalopskött det behöver kokas i några timmar för att bli ätbart.

VildaVittra
1/6/14, 10:22 PM
#17

#16 Det går att göra tjälknöl på allt kött. Jag har gjort på file.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Mustangcab]
1/6/14, 10:37 PM
#18

# 17 Jaja, en del har det bra ställt hör jag😃

VildaVittra
1/6/14, 10:51 PM
#19

#18 Lagar man mat till någon som inte vill ha det blodigt av exempelvis religiösa skäl och fortfarande vill att köttet är saftigt, är tjälknöl ett väldigt bra sätt. 

Vad har mitt ekonomiska läge med matlagningsteknik att göra?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anders 50
1/6/14, 11:01 PM
#20

När jag gör tjälknöl på innanlår av älg har jag den i ugnen i 14 timmar på 70 grader.

Annat vilt lagar jag på 115 grader och det kräver ju sin tid. Men vem har bråttom när gott kött väntas?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
[Mustangcab]
1/7/14, 11:20 AM
#21

# 19 Men du saknar uppenbarligen humor🤔

[Björn.B]
1/7/14, 12:13 PM
#22

#13 jag har jobbat i köket i mer än 20 år och vet mycket väl hur en perfekt ryggbiff skall lagas. Du kan ju prova att stoppa in en ryggbiff i ugnen på morgonen i 55c och ta ut den på kvällen till middagen och berätta den hur saftig den är efter ha ryggbiffen legat och svettas hela dagen.

Anders 50
1/7/14, 1:04 PM
#23

#22 Du som är kock kanske kan förklara fenomenet med tjälknöl då?  Jag har liksom VildaVittra gjort sådan på de mesta bitarna på t.ex.älg. Där kan man få till fina benfria bitar om man vill.

Och angående 55 grader, så är det väl ingen här som rekommenderat så låg temp?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Honestyisdead
1/7/14, 1:40 PM
#24

Jag kan inte se att du kan ha köttet inne på obestämd tid och lyckas få det rosa, om du då som sagt inte har 55 grader. Har du det kan det inte bli varmare än det. Men jag skulle då aldrig laga mat på den värmen.

Varför inte räkna hur stor den är, beräkna tiden för de grader du väljer? Varför ska den vara inne flera timmar?

Min erfarenhet är att ryggbiff inte blir bra om den är i ugnen länge.

Upp till toppen
Annons: