Annons:
Etikettmatprat
Läst 2190 ggr
_Fisken
12/27/13, 7:42 PM

Liva upp pizzakanterna

En pizzeria i Leksand penslar pizzakanterna med nåt så de blir knapriga och supergoda. Tänkte det var socker med i soppan. Provade med olja, florsocker samt salt idag.  Rörde ihop och penslade på kanterna. Sen in i ugnen. Vet inte vad jag ska säga….vet nån hur man får dem lite hårdare och lite mer smakrika? Sirap? Eller vad?

Annons:
VildaVittra
12/27/13, 7:48 PM
#1

Prova vanligt vatten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

_Fisken
12/27/13, 8:05 PM
#2

VV. Jag har provat att pensla såna där baguetter som man köper halvfärdiga med flytande margarin. De blir mkt bra. Kanske det är nåt? Vatten blir väl bara att kanterna kommer "senare" = bleka?

VildaVittra
12/27/13, 8:11 PM
#3

Vatten innan gräddning gör det krispigt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Tassy]
12/27/13, 8:27 PM
#4

Säger samma som Vittra; vatten är lösningen.

dolfen
12/27/13, 8:34 PM
#5

Sist jag gjorde tunnbröds-snacks-remsor, penslade jag dem med olja-äggula. Kryddningen (flingsalt + sesamfrö) fastnade på detta. (Man kan ju krydda efter egen smak.) Nu tänkte jag mest på att få smak, än att få krispighet. Jag har i nuläget lite svårt att koppla ihop sötma med pizzakanter, men det kanske kan funka på något sätt, ändå. Hmm. Jag har faktiskt funderat, helt lätt, om man inte kan kombinera tunnbröd med något sött, men har tillsvidare lagt de funderingarna på is. :)

_Fisken
12/27/13, 9:06 PM
#6

Sockret var mer för att få till karamelliseringen (?) som man gör på vissa revbensspjäll (hjälp). Den kanske man kan väga upp med saltet tänkte jag i mitt stilla sinne.

Jag gör så här nästa gång. Halva pizzan vatten. Andra halvan samma recept som de där griljerade vad-det-nu-heter-som-man-gör-i-ugnen minus nån "köttkrydda".

Annons:
Intehärutandär
1/2/14, 11:02 PM
#7

Här (Borlänge) kan man välja vitlöksolja eller om det är smör på kanterna om man vill. Det kan inte vara det?

Upp till toppen
Annons: