Annons:
Etikettmatprat
Läst 900 ggr
TjockaBerta
2013-12-26 13:59

Julmaten - äta rester

Många klagar över att de måste äta julmatsrester i flera dagar och att de är trötta på maten. Själv tycker jag att det är jättebekvämt med det som bli över från julbordet. 

Flera dagar kan man äta varierad vällagad mat utan att direkt behöva ställa sig vid spisen. Laxen och äggen går först så klart; koka upp lite potatis till. Sen blir det Janssons till en lunch. Sen kan man steka upp potatisen som är  över och servera köttbullarna till. Nästa mål blir prinskorv med makaroner. 

Och så kan man ju hålla på att variera sig hur länge som helst. Skinka med stekt ägg. Makaronilåda. Skinksallad. Skinka med potatisgratäng eller potatissallad. Fläskpannkaka.

Vaddå  trist med att äta rester? Varierat, enkelt och gott säger jag. 😃

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Honestyisdead
2013-12-26 14:01
#1

Vi gör inte så mycket att det blir över ;) Och i år åt vi borta hela julen så vi har ingenting :P

tlover
2013-12-26 14:09
#2

Det är ju därför man står vid spisen i flera dagar, så man slipper laga mat i flera dagar. men vi har snart redan slut på den 😕

l'm back

TjockaBerta
2013-12-26 14:27
#3

#2

Jaha! är det därför 🤔

>>>Malum domesticum<<<

citytjejen
2013-12-26 14:31
#4

Jag håller med TS, bekvämt och även gott att ha rester att kombinera ihop på lite olika sätt och vis. Vi gör alltid mycket mat, både till jul och annars. Ingen ska behöva lämna bordet hungrig i vårt hushåll 🙂
Och så är vi bra på att äta rester så vi slänger sällan mat.

/Christina

tlover
2013-12-26 14:32
#5

Sen äter ju hönsen en hel del retser också, tex är det inte ovanligt med halva potatisar kvar på tallriken osv så det får dom så i princip inget går till spillo här.

l'm back

[Tassy]
2013-12-26 22:06
#6

Jag älskar rester, och julmaten blir inte i mer mängder än annan mat jag lagar. Här kör vi ofta storkok och matlådor.

Annons:
Sofy
2014-01-03 21:22
#7

Då jag var liten hade vi julmat i veckor efter julafton. Det var det bästa som fanns! Rester är det godaste som finns och så hinner man föräta sig på julmaten så man inte blir sugen på det igen lagom tills jul😃.

Nuförtiden lagar jag inte ens julmat utan firar jul hos familjen och tar med mig en matlåda därifrån så jag har till dagen efter också.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Upp till toppen
Annons: