Annons:
Etiketterfärskorv
Läst 1065 ggr
Gasoline
2013-12-12 19:56

Köttbullar

Tänkte att jag detta är ska göra egna köttbullar då jag helt valt bort färdiga köttbullar. Hade tänkt gjort dom i förväg. Ska man försteka dom innan man fryser in dom och vad är bästa uppvärmningssättet? Om dom är stekta helt innan man fryser in dom, blir dom torra när man värmer upp dom? Jag har vid tidigare tillfälle när jag provat att göra köttbullar upplevt att det är svårt att veta när dom är klara. Några tips och knep på hur man kan veta det? Jag är så dålig på att tillaga kött. . .

Annons:
[Tassy]
2013-12-13 10:23
#1

Förstek dem så de får ordentlig stekyta (rosa i mitten fortfarande), sen kan du värma dem (färdigsteka) i ugnen :)

Tina i kylskåp blir väl bäst antar jag. Vi brukar köra dem direkt i ungen från fryst dock. Ruska plåten/formen då och då.

För att se om de är klara är väl lättast att offra en köttbulle och dela på den. Annars får man kolla temperatur och tempa 👍

Gasoline
2013-12-13 13:38
[Tassy]
2013-12-13 13:48
#3

En fördel är att de inte behöver vara överst i ugnen heller eftersom de redan har stekyta, så det är smidigt att ställa under t.ex. janson eller annat som man kör i ugnen.

Revben kan man också göra i förväg och packa in i folie och värma på samma vis.

Gasoline
2013-12-13 13:50
#4

#3 smart! Det var ingen dom idé, hade inte tänkt på det.

[Tassy]
2013-12-13 14:18
#5

Man lär sig med åren 😃

Anterrabae
2013-12-13 18:53
#6

Hörde ett tvärtomförslag, kör dem bleka och nästan klara i ugnen, frys och så steker man dem vid servering så de får fin färg, och blir klara.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Gasoline
2013-12-13 20:14
#7

Nu får jag ju beslutsångest :-/ haha!

Anterrabae
2013-12-14 00:53
#8

Knepet är, inte genomstekt, gör klart det sista vid servering. Vet även en som kokta den nästan klara i god buljong. Stekte klart dem vidnaervering, antingen ugn eller panna. Har testat, det blev gott! Så fryser man den kokta och så är det bara att ta fram.. Funkar ju även resten av året som "färdiga" köttbullar 😊

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: