Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 1093 ggr
Gasoline
2013-12-09 11:49

Planering av matsedel?

Hur långt i förväg planerar ni oftast från matlagning?

Annons:
DesK
2013-12-09 11:54
#1

Det är väldigt olika, i perioder gör vi veckomatsedlar, men så glömmer vi det ett tag och då blir det oftast att vi bestämmer maten efter vad vi är sugna på 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
2013-12-09 11:55
#2

Samma som #1.

CelsiusT
2013-12-09 12:53
#3

Oftast planerar jag från dag till dag vad vi vill ha. Men ibland har vi fler önskemål på listan och då kan det bli att man planerar in några dagar framåt tack vare det. Sen har vi ibland saker i frysen som behöver gå åt och då kan det ibland bli planerat flera dagar framåt av den orsaken. Men normalt sett så bestämmer jag under dagen vad vi ska äta till middag, ibland bestämmer jag det redan dagen innan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Intehärutandär
2013-12-09 15:15
#4

1 månad i taget gör jag och sonen 4 listor. Och så handlar jag 1 gång/mån med, så alla skåp är fyllda.

TjockaBerta
2013-12-10 17:38
#5

Oftast 4-5 dagar i förväg. Men vi har också alltid "nödproviant" hemma ifall något oväntat skulle inträffa.

>>>Malum domesticum<<<

[WickedAlly]
2013-12-11 21:17
#6

Planerar aldrig speciella rätter. Handlar varje måndag och köper då kött och annat som räcker ungefär en vecka. Ibland blir det lite mer och ibland lite mindre beroende på om det är bra kampanjer eller inte. Sen hittar jag på rätter utefter det jag köpt.

Har försökt med matsedlar men det slutade alltid med att jag gjorde något annat ändå eftersom jag inte är sugen på det jag skrivit upp.

Annons:
Gasoline
2013-12-11 21:32
#7

Då jag alltid flaxar ikring har jag sällan tid med matsedlar, då de planerade rätterna ibland tar mer tid än vad jag har till övers, och då får man skjuta upp och flytta om vilket brukar resultera i att man får "panik" laga någon maträtt för att förbruka alla ingredienser som håller på att bli dåliga. Jag bunkrar mycket mat, köper saker som är billiga eller extrapris och fryser in eller förvarar. Brukar ha lite förrådsrensningar ibland så att inget blir gammalt. Jag är inte snål, däremot är jag sparsam. Jag gillar inte att kasta mat i onödan.

CelsiusT
2013-12-12 09:39
#8

Ja bunkra mat gör vi här också ;P Sambon är både jägare och styckare så han får en hel del kött under hösten, sedan är frysboxen fylld. Så för mig är det sällan så att jag handlar varje dag. Utan jag handlar ungefär 2-4 ggr/v (även om jag har 5 min till affären) varav en gång i veckan brukar vi ofta åka och handla på större affär. Jag köper sånt som jag vet att det brukar gå åt, men jag har sällan någon direkt plan med det jag köper (jo ibland om det är något som man lagar något särskilt med, men då kan det ändå dröja innan jag använder det).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Sofy
2014-01-05 13:02
#9

Oftast blir det att vi tar dagen som den kommer men jag försöker både för ekonomin och hälsans skull göra veckomenyer annars blir det så onödigt mycket hämtmat.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Upp till toppen
Annons: