Annons:
Etikettrestauranger-kaf-er
Läst 2001 ggr
Malinolsn
11/22/13, 7:50 PM

Hjälp! Thai-mat

Jag är lite sugen på att prova mat från ett relativt nytt matställe här i kommunen, nämligen en thai-restaurang! 

MEN, jag har ingen aning om vad maten är och/eller "innehåller". 
Vad brukar ni äta, och vad finns i den maträtten? 
Vet att menyerna ser olika ut från ställe till ställe, men finns det några självklara maträtter, och vad är det? 
Som typ på en pizzeria där det finns standardpizzor som vezuvio osv.. 

Det är väldigt högt tempo på restaurangen, därför vill jag inte stoppa någon kö/ta upp någon personals tid med mina dumma frågor 🤐

Annons:
dolfen
11/23/13, 8:02 PM
#1

Själv är jag också lite dåligt insatt när det gäller det Thailänska köket.
Jag kopplar starkt kryddad mat till detta kök.

Jag kikade för en stund sedan på ett Planet food-avsnitt som heter Thailand, för jag tänkte att jag kanske kunde hitta ett svar.

"Pad thai" är tydligen en klassisk nudelrätt som har alla de klassiska ingredienserna: Starkt, sött och surt.
(Nudlar, vitlök, chili, salladslök och palmblad.)

Kanske något att starta med, för att få känsla för vad det thailändska köket är!? 🙂

Malinolsn
11/23/13, 8:56 PM
#2

#1 Aah, tack! Det ska jag göra!😃

Har letat efter en "thailändsk mat-guide" på google, utan resultat..

DesK
11/24/13, 8:40 AM
#3

Det finns thai-inspierade kokböcker och likaså samlingskokböcker med asiatisk / österländsk mat. Om du inte vill köpa någon bok, så titta på biblioteket, där brukar finnas en del kokböcker också 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Honestyisdead
11/25/13, 10:02 AM
#4

Standard brukar vara pad thai och den behöver inte vara stark. Ingen av rätterna behöver vara starka. Sedan finns det röd, grön och gul curry som används i grytor med kokosmjölk.en riktigt god soppa som är en basrätt är tom ka gai. Även den innehåller kokismjölk och typisk thaikryddning. Menyn brukar ha beskrivning av rätter samt tala om en del av innehållet.

Malinolsn
11/25/13, 11:56 AM
#5

#3 Tack! Har kikat runt lite på receptsidor här på internet också 😃

#4 Tack! Jag känner att risken är att jag inte kommer att förstå vad som står på menyn, haha 🤐

Honestyisdead
11/25/13, 12:04 PM
#6

Det brukar stå på svenska ;)

Annons:
Malinolsn
11/25/13, 12:11 PM
#7

#6 Alltid en fördel 😃

Jalking
11/25/13, 1:37 PM
#8

Thaimat behöver inte alls vara stark. Rätter i jordnötsås t.ex. brukar vara milda. Pad Thai likaså. Många andra rätter också. Är man rädd för starkt ska man undvika de små chilifrukterna. De är mycket starkare än de man köper i vanliga livsmedelsaffärer. Likaså den sås med soja eller fisksås med små ringar av chilifrukter som brukar finnas i en liten skål. Mycket stark (och mycket god).

Det brukar stå på menyn hur starka rätterna är. Ofta angivet med ingen, en, två eller tre små chilifrukter.

Malinolsn
11/25/13, 5:27 PM
#9

#8 Aha, tack! Det ska jag tänka på! 🙂

dolfen
11/29/13, 7:54 PM
#10

I länder som har ett varmt och fuktigt klimat är det förnuftigt att ha starkt kryddad mat. Vissa kryddor är antibakteriella!
Bakterier trivs i fukt och värme.

Funderar på om vissa "utländska" restauranger har européanpassat sina rätter något?

🙂

Honestyisdead
11/29/13, 9:00 PM
#11

10 så är det absolut.

VästkustFia
11/30/13, 9:34 PM
#12

Ja, jag skulle säga att de flesta svenska thairestauranger har anpassat = slätat ut sin mat ganska rejält. Det tråkigaste är att det blivit väldigt standardiserat med nästan exakt samma rätter överallt, som smakar som det man lätt kan fixa till hemma med Santa Marias och liknande produkter. (Därmed inte sagt att det inte är gott.) Fast i storstäderna kan man hitta enstaka ställen med ett mer genuint och varierat kök.

bamse6311
12/1/13, 6:43 AM
#13

Håller med #12 VästkustFia

De rätter som finns på Thairestauranger här i landet har ofta "svensk-anpassat" maten ganska mycket.

Här Hbg där jag bor så finns det bara en Thairestaurang som serverar riktig Thaimat på Thailändskt sätt och den heter Phuun Thai.

Phuun är btw ett kvinnligt namn och hon som startade den en gång i tiden hette också följdriktigen Phuun och de anställa som hon hade var alla också från Thailand.

Numera så har restaurangen andra ägare och jag har inte ätit där på väldigt länge men de som numera har den säger att de har som ambition att servera äkta, genuin thailändsk mat.

Om Thailänds mat i övrigt så är det riktigt att all mat absolut inte är stark utan det finns mycket annat också och man serverar oftast många olika rätter.

Jag har själv varit sambo med en Thailändska en gång och umgicks mycket med Thailändare som bor här omkring i NV Skåne.

Dom träffas väldigt ofta och mest är det Thailändska kvinnor som är gifta med Svenska män men även tvärtom och även på de enklaste bjudningarna en vanlig lördag som det ofta är så serveras det ett stort antal rätter i olika styrka på rätterna.

Kommer bland annat ihåg en gång där en Thailändsk tjej/kvinna skulle förlovas med en Svensk kille/man.

Festen skulle börja runt kl 16 har jag för mig och jag och min thailändska sambo skulle vara där ganska tidigt för att hjälpa till med förberedelserna och då hade redan ett stort antal thailändska kvinnor varit igång redan från tidig förmiddag för att förbereda maten.

Jag räknade att dom hade runt 40 olika rätter som ställdes fram för förlovningsmåltiden.

Nåväl TS om du nu skall på Thairestaurang så kan jag som förrätt rekommendera "Tom Yam Goong" som är en är en thailändsk soppa som verkligen ger allt man efterfrågar en kall vinterkväll. Den har en härlig styrka som bärs fram av citrusfrukter, citrongräs och tomater. Den kan jag verkligen rekommendera.

I övrigt så finns det så väldigt mycket i det Thailändska köket så det är svårt att rekommendera något speciellt men fråga personalen så kan dom säkert rekommendera något som passar dig.

**Nu äter man ju alltid ris till maten och då kan jag rekommendera ett ris som på Thai heter "Khao niao" som är ett ris som ångkokas i en speciell flätad korg.
**(Khao = ris).

Det är ett väldigt klibbigt ris och att försöka att äta det med bestick är nästan lönlöst utan bättre då att äta det med fingrarna precis som Thailändarna själv gör.
(På engelska brukar man kalla det "sticky rice".

På tal om bestick så om man skall göra som Thailändarna själva gör så äter man sin mat med sked och gaffel. Man äter då med själva skeden och gaffeln är för att föra upp maten på skeden.

Nåväl TS, du/ni har kanske redan varit på den där Thai-restaurangen och kanske till och med funderar på att gå dit igen.

Om man vill säga Tack för något när det serveras eller helt enkelt om man är nöjd med måltiden och vill säga tack på Thailändska så säger mannen "kop khun kap" och kvinnan säger "kop khun ka".

Well TS, det Thailändska köket är väldigt omfattande med många olika rätter och jag hoppas som sagt att du/ni hittar många olika rätter som ni tycker om och som passar dig/er.

Sawatdee kap.
Bertil

Annons:
Upp till toppen
Annons: