Restauranter & Caféer

Hjälp! Thai-mat

2013-11-22 19:50 #0 av: Malinolsn

Jag är lite sugen på att prova mat från ett relativt nytt matställe här i kommunen, nämligen en thai-restaurang! 

MEN, jag har ingen aning om vad maten är och/eller "innehåller". 
Vad brukar ni äta, och vad finns i den maträtten? 
Vet att menyerna ser olika ut från ställe till ställe, men finns det några självklara maträtter, och vad är det? 
Som typ på en pizzeria där det finns standardpizzor som vezuvio osv.. 

Det är väldigt högt tempo på restaurangen, därför vill jag inte stoppa någon kö/ta upp någon personals tid med mina dumma frågor Tyst

Anmäl
2013-11-23 20:02 #1 av: dolfen

Själv är jag också lite dåligt insatt när det gäller det Thailänska köket.
Jag kopplar starkt kryddad mat till detta kök.

Jag kikade för en stund sedan på ett Planet food-avsnitt som heter Thailand, för jag tänkte att jag kanske kunde hitta ett svar.

"Pad thai" är tydligen en klassisk nudelrätt som har alla de klassiska ingredienserna: Starkt, sött och surt.
(Nudlar, vitlök, chili, salladslök och palmblad.)

Kanske något att starta med, för att få känsla för vad det thailändska köket är!? Glad

Anmäl
2013-11-23 20:56 #2 av: Malinolsn

#1 Aah, tack! Det ska jag göra!Skrattar

Har letat efter en "thailändsk mat-guide" på google, utan resultat.. 

Anmäl
2013-11-24 08:40 #3 av: DesK

Det finns thai-inspierade kokböcker och likaså samlingskokböcker med asiatisk / österländsk mat. Om du inte vill köpa någon bok, så titta på biblioteket, där brukar finnas en del kokböcker också Glad

Désirée

Anmäl
2013-11-25 10:02 #4 av: Hera

Standard brukar vara pad thai och den behöver inte vara stark. Ingen av rätterna behöver vara starka. Sedan finns det röd, grön och gul curry som används i grytor med kokosmjölk.en riktigt god soppa som är en basrätt är tom ka gai. Även den innehåller kokismjölk och typisk thaikryddning.

Menyn brukar ha beskrivning av rätter samt tala om en del av innehållet.

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2013-11-25 11:56 #5 av: Malinolsn

#3 Tack! Har kikat runt lite på receptsidor här på internet också Skrattar

#4 Tack! Jag känner att risken är att jag inte kommer att förstå vad som står på menyn, haha Tyst

Anmäl
2013-11-25 12:04 #6 av: Hera

Det brukar stå på svenska ;)

Anmäl
2013-11-25 12:11 #7 av: Malinolsn

#6 Alltid en fördel Skrattar

Anmäl
2013-11-25 13:37 #8 av: Jalking

Thaimat behöver inte alls vara stark. Rätter i jordnötsås t.ex. brukar vara milda. Pad Thai likaså. Många andra rätter också. Är man rädd för starkt ska man undvika de små chilifrukterna. De är mycket starkare än de man köper i vanliga livsmedelsaffärer. Likaså den sås med soja eller fisksås med små ringar av chilifrukter som brukar finnas i en liten skål. Mycket stark (och mycket god).

Det brukar stå på menyn hur starka rätterna är. Ofta angivet med ingen, en, två eller tre små chilifrukter.

Anmäl
2013-11-25 17:27 #9 av: Malinolsn

#8 Aha, tack! Det ska jag tänka på! Glad

Anmäl
2013-11-29 19:54 #10 av: dolfen

I länder som har ett varmt och fuktigt klimat är det förnuftigt att ha starkt kryddad mat. Vissa kryddor är antibakteriella!
Bakterier trivs i fukt och värme.

Funderar på om vissa "utländska" restauranger har européanpassat sina rätter något?

Glad

Anmäl
2013-11-29 21:00 #11 av: Hera

10 så är det absolut.

Anmäl
2013-11-30 21:34 #12 av: VästkustFia

Ja, jag skulle säga att de flesta svenska thairestauranger har anpassat = slätat ut sin mat ganska rejält. Det tråkigaste är att det blivit väldigt standardiserat med nästan exakt samma rätter överallt, som smakar som det man lätt kan fixa till hemma med Santa Marias och liknande produkter. (Därmed inte sagt att det inte är gott.) Fast i storstäderna kan man hitta enstaka ställen med ett mer genuint och varierat kök.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.