Annons:
Etikettfågel
Läst 2639 ggr
Fridaaaa
11/10/13, 6:28 PM

Kycklinggryta - recept

Någon som har tips på bra enkelt recpet på kycklinggryta? 
(inte med Curry), samt som inte innehåller massa grönsaker, lök och så. Har googlat men kommer upp så himla mycket olika recept och så 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
LinaK
11/11/13, 5:32 PM
#1

http://www.arla.se/recept/paronkyckling-med-sting/
Denna gjorde vi för två helger sedan, mycket god! Men behövs lite mer creme fraiche och sen nästa gång kör vi med lite knaperstekt bacon också 👍

http://www.arla.se/recept/kycklinggryta-med-adelost/
Denna är också jättegod 🙂

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Fridaaaa
11/11/13, 6:23 PM
#2

#1 Tror du man kan skippa päronen och valnötter? 🙂 Inte förtjust i frukt i maträtt nämligen.

Den andra däremot föll verkligen i smak, måste jag testa!
Tack för tipsen 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anterrabae
11/11/13, 6:52 PM
#3

Har en underbar som jag gör då och då. Bryn kycklingdelar, riv i en-två vitlöksklyftor. Strö i 1 tsk timjan, rosmarin eller oregano, vad man gillar. Och lite kycklingbuljong/fond så det får koka ihop lite. Bryt smaken med lite vitt vin eller pressad citron och red med crème fraiche, eller grädde om man tycker det är godare. Lägg i en näve goda oliver och låt koka ihop, tills kycklingen är klar, och smakerna har samlats. Servera med goda grönsaker och ris. Det braiga med den här är att efter kycklingen brynts så är det bara att ösa i allt och så sköter den sig själv. Smaka av.. Och man tar det man har hemma. Vill man inte ha vitlök tar man valfri annan lök.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Fridaaaa
11/11/13, 6:54 PM
#4

#3 Låter gott! Äter dock inte oliver men kanske man kan ta bort?
Och kanske ta vitlökskrydda istället? (bra sådan, inget köpeskit hehe, inte förtjust i vitlök eller lök men OK i liten mängd i matlagning) 🙂
Men låter gott och enkelt! 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anterrabae
11/11/13, 7:32 PM
#5

Det är gott och enkelt, och man varierar den precis som man vill! Tror det kan bli tunnt utan vare sig någon lök eller vitlök, men visst ta lite.. Det är ju inte lökgryta. Och visst skippa oliverna! Har du något annat du gillar? Minimajs? Paprika? Det spelar inte så stor roll.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Fridaaaa
11/11/13, 7:40 PM
#6

#5 Ja majs gillar jag 🙂 (inget grönsaks-fan hehe) 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Anterrabae
11/11/13, 8:00 PM
#7

Ja men ta det då! :) om man nu vill ha något extra i, det behövs inte i sak heller. Såsen är så sjukt god att det är fullgott som det är!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
11/11/13, 11:23 PM
#8

http://www.tasteline.com/Recept/pasta_med_soltorkad_tomat_2c_basilika_och_kyckling

Skippa löken!

Byt ut matoljan mot oljan som soltorkade tomaterna ligger i 😍

[Vegg]
11/12/13, 8:50 AM
#9

Jag brukar riva ner ett äpple för syrlighetens skull. 😉

Gasoline
11/12/13, 12:43 PM
#10

Blanda 5 dl grädde med en liten burk cream fraiche, pressa några vitlöksklyftor och smula ner 1 hönsbuljong tärning. Häll detta i en ugnsform tillsammans med 2-4 kycklingfiléer och kör på ca 200 grader tills det är klart. Jag serverar detta till bulgur, men man kan ha annat till. Ingen gryta, men ugnsgryta ;-)

Fridaaaa
11/12/13, 3:34 PM
#11

Gjorde kycklinggryta igår 🙂 Mixtrade ihop lite själv med matlagningsgrädde, svamp, kycklingfond mm, blev gott 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ToDaay
8/11/14, 3:41 PM
#12

kycklinggryta är en favorit här hemma.. jag brukar steka kykling file, lökringar, paprika ( var för sig i stekpanna först ) 

och hälla i stor kastrull med krossade tomater(i burk), 

låter allt koka i ca 20 min. tillsätter creme fresh .. låter koka nån minut..o färdigt att serveras.. jättegott till ris..

salta å krydda så klart efter smak..hihi.. 

ja brukar ha i allkrydda o salt bara..

http://lusthus-i-parken.weebly.com

fridaas
8/11/14, 4:27 PM
#13

http://www.arla.se/recept/limekyckling/ är en favorit här hemma, fast brukar skippa honungen och ha i mer lime än vad som står.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
Madde_Warrior
8/11/14, 9:09 PM
#14

Har ett som är ett av mina favorit recept den förbereds på spisen och görs färdigt i ugnen 200 grader i 30 minuter 1 kg kyckling 5 dl creme fraice 3 dl grädde 4 msk chilisås 4 klyftor vitlök 4tsk salladskrydda jag föredrar den italienska :) 3 dl riven ost (läggs på när den ska in i ugnen) 4 tsk dijonsenap Salt och peppar Inget man äter varje dag med tanke på allt den innehåller men man kan säkert ändra om lite i receptet hahaa :)

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

mikkan01
8/11/14, 9:43 PM
#15

Brukar göra marockansk kycklinggryta och plockar egentligen ingredienser på måfå, ibland i kastrull (om jag är lat) och ibland som klassisk tagine.
Kyckling, höns/grönsaksbuljong, krossade tomater, spiskummin, salt&peppar, kanel, kikärter, morötter, sötpotatis, vitlök brukar jag ha i. Gott till couscous eller ris med citron och persilja över.

~mikkan

Josephiine90
8/16/14, 10:27 PM
#16

Gör en kycklinggryta på kokosmjölk och lite matlagningsgrädde! Kan även behöva lite redning i för att få det lite tjockare.. Som kryddning brukar jag använda vitlök, sambal oelek, salt och peppar. Brukar även ha i bambuskott och minimajs men det behövs ju inte om man inte vill :) man kan ju variera med väldigt mycket i grytor! 

Det är nåt annat än curry iallafall :)

Fridaaaa
8/17/14, 8:46 AM
#17

Kul med gammal tråd som kommer upp, lite inspiration 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Physii
5/10/19, 9:06 PM
#18

Mmm kycklinggryta 

                      Du behöver för 4 måltider:

  • 600 gram kycklingbröstfileer
  • 1/2 deciliter apelsinjuice och limejuice
  • Röd chilipasta
  • Färsk rödchili
  • Koriander
  • Morot
  • 2 st buljongtärningar
  • Paprikakrydda
  • Vitlökskrydda
  • Ev salt
  • Vitpeppar
  •  7 dl Vatten
  • Om du vill körsbärstomater.

Gör så här:

  • Bryn kycklingen i vatten 
  • Tillsätt apelsinjuice och limejuice och chilipasta
  • Låt koka upp och smaka av
  • Tillsätt röd chilipasta och morot
  • Häll i paprikrydda,vitlökskrydda och vitpeppar
  • Smaka av och häll i vatten samt buljongtärning

Koka till kycklingen är klar och häll i koriandern.

Servera med kokt potatis och färsk röd chili på toppen. 🙂

Bildresultat för kycklinggryta röd chili

Upp till toppen
Annons: