Annons:
Etikettmatprat
Läst 1205 ggr
Nelliie
10/14/13, 8:23 PM

Tips på nyttig enkel mat!

Skulle gärna vilja ha tips på nyttig mat, frukost, lunch hela köret. Helst något som inte är allt för avancerat, då jag inte är nån mästare i köket. Försöker även få bort magen litegrann, så kost är ju en bra bit på vägen!

Annons:
[Tassy]
10/14/13, 8:55 PM
#1

* Fiberhavregrynsgröt med kanel, osötad äppelmos och mjölk eller färsk frukt.

* Omelett med magert kött, svamp och grönsaker

* Kvarg med frukt/bär/osötad müssli

Är några exempel på bra frukostar enligt mig. Vill du ha något lättare så är olika smoothies perfekt.

När det kommer till mat så ät varierat, mycket grönsaker. Ta en portion som du blir lagom mätt på, nöj dig så. Glöm inte bort att motionera. Var inte rädd för styrketräning om du vill få en riktigt snygg mage.

DesK
10/14/13, 9:06 PM
#2

Här kommer några förslag:

Frukost: 1 Tjock yoghurt med färsk frukt och /eller bär, grov osötad smörgås med rejält pålägg, exvis leverpastej, ost eller skinka och några bitar av paprika, gurka eller vad du nu gillar för grönsaker. Brödet bör helst vara surdegsbröd, drick kaffe, te eller varm hemgjord mjölkchoklad med ytterst lite socker i till.

Frukost 2: Äggröra på 2-3 ägg med lite mjölk eller grädde i, stekt bacon, eller någon god salamikorv eller skinka, valfria råa grönsaker till och dryck som ovan.

Frukost 3: Gröt med frön i, valfria bär eller osötat äppelmos på och mjölk till, ostbitar, några valfria grönsaker och dryck som ovan.

Lunch- och middagsförslag: 

1: Köttgryta med mycket olika grönsaker i, tar en stund att göra, så passar kanske bäst när man är ledig. Till köttgrytan kan man äta lättkokt blomkål, broccoli eller någon bra fryst och värmd grönsaksblandning. Färsk frukt efteråt.

2: När man gör egen köttgryta kan man också göra egen köttsoppa genom att ta undan lite av köttet och lägga i en annan gryta med nya fräscha rot- och grönsaker och buljong, ät knäckemacka med ost på till.

3: Köttfärssås kan göras på många olika vis och man kan ha en hel del olika saker till den, jag blandar ofta hälften vanlig spaghetti med strimlad morot eller strimlad squash och så massor av god färskriven parmesan på.

4. Alla tre köttförslagen kan också göras med kyckling eller kalkon istället.

5: Stekt fisk med kall sås gjord på (helst) hemgjord majonnäs och creme fraiche, finhackade färska örter, salt och peppar. Den såsen kan göras varm men skippa då majonnäsen. Till passar lättkokta grönsaker.

6: Fisksoppor med lite skaldjur i är också gott och går fort att göra.

Mellanmål: Någon färsk frukt med tjock yoghurt, kvarg eller keso, men om man äter 3 rejäla mål mat om dagen, så behöver man oftast inte något direkt mellanmål.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

lodjuret
10/14/13, 9:09 PM
#3

Oj, det finns ganska mycket nyttigt, gott och även enkelt att göra. Jag själv vill också gärna ha just lättlagat men ändå gott och nyttigt och jag har fått massor av tips sedan jag intresserade mig för det! 

Ett exempel är Blomkålsmos. Det tycker jag är gott att göra som variation till vanligt potatismos. Det kan man ju ha vad man vill till, lax, torsk, korv eller kött.
Jag gjorde nyligen en Zucchini och kycklinggratäng som var väldigt god! Kan leta på receptet om du vill.
Mathavre, fullkornspasta m.m. är sådant som är lätt och gott att byta ut vanlig pasta och ris mot. Det blir ju annars ganska lätt att man bara gör samma hela tiden 🙂
När det gäller frukost så älskar jag bröd och jag har minskat ned på vitt bröd som jag inte alls håller mig mätt på något länge. Istället brukar jag köpa Fazers rågkusar, frökusar, solrosbrödet, danska rågbrödet. Rågkusarna och frökusarna är jättegoda att rosta!
På mackorna kan man ju ha vilket pålägg som helst, jag brukar ha keso med örtsalt, eller skinka, ost, sallad och gurka. Jag äter med de "vanliga" påläggen men man kan ju ha annat på mackorna som är roligare! Tex. avokado eller makrill i tomatsås.
Jag brukar även baka nyttigt bröd som jag kan lägga in recept på om du är intresserad 🙂

Pt-fia´s blogg kanske du varit in på redan, men hon skriver ganska mycket om olika maträtter, frukostar, middagar och fika.
http://www.ptfia.se/

Gasoline
10/15/13, 8:54 AM
#4

Tack för alla bra tips och recept :-D Sallader i olika varianter är ju bra, även rotfrukter som man tillagat i ugn tillsammans med en god köttbit :-D kanske en yoghurtsås till om man vill lyxa till det? :-D

Upp till toppen
Annons: