Annons:
Etikettmatprat
Läst 1191 ggr
[fantasilös]
2013-10-12 19:31

Mattips?

Har noll idéer i huvudet. Ingenting hemma så ska handla imorgon. Men nu söker jag mattips & recept!

Annons:
dolfen
2013-10-12 19:43
#1

Om man inte har något alls att "bolla" med, är det svårt att komma med förslag. Vad gillar just du?

Kika runt i "Dagens middag"-trådarna, är ett tips.

Gå in i någon av inläggskategorierna (nere till vänster) som du tycker verkar lockande, är ett annat tips.
🙂

Honestyisdead
2013-10-12 19:48
#2

Korv Stroganoff och ris
Kalops med potatis och vinbärsgele
Köttbullar, gräddsås, potatis och lingon
Panang curry med ris
Kokt kyckling med currysås och ris
Blåmögelostsås med kassler och spagetti
Kasslersås med curry, lök, gröna ärtor och paprika med pasta
Grön curry med räkor och ris eller nudlar

dolfen
2013-10-12 19:55
#3

Fick en kul tanke.

Tänk om någon som visste vilka smaker jag gillar, överraskade mig med en rätt innehållande de smaker jag gillar, fast själva rätten är helt annorlunda än vad jag är van vid.

Sorry. Råkade spåna iväg. ☺️
🙂

[fantasilös]
2013-10-12 20:25
#4

Hmm okej, vi gör så här. :) Jag gillar inte: Fisk (vissa fisksorter går dock an). Curry (funkar i vissa maträtter men annars så nej). Wokgrönsaker & dylikt. Har lite extra smak för: Skaldjur (räkor, kräftor osv). Gratängliknande maträtter. Pasta. Svamp. Krossade tomater. Maträtter med cremé fraice, tomatpuré osv i. Haha, ja lite att gå på iallafall..

dolfen
2013-10-13 18:40
#5

Något jag "måste" ha hemma är tomater och vitlök! 🤓

Fiskgrytan i #1 i följande tråd http://matlust.ifokus.se/discussions/4d715674b9cb462239068874-ata-mer-fisk

kan jag tänka mig att personer som har svårt för fisk eventuellt skulle gilla. Den innehåller förutom räkor, även annat gott.
Tråden innehåller fler tips.

Curry: Jag brukar krydda fiskpinnar med curry.
(Currystekta fiskpinnar i pitabröd med gräddfilsås. + Massa citronsaft.)

Har själv aldrig köpt färdigpåsar med wokgrönsaker. (Tror det blir billigare att köpa ingredienserna var för sig.)

Pasta: Inget fel i att ha tomater och vitlök hemma då…
Man kanske som jag (ibland) vill vara, motströms. 😈
Jag gillar exempelvis pasta med sous vide-tillagad lax i gräddfilssåsen.
(Italiensk mat är inte enbart pasta och köttfärssås, typ.) 🙂

Smörstekta färska champinjoner, som när lagom mycket vätska har förångats, får gotta sig med grädde… Är mums som tillbehör. (Kanske till fläskkotletten!?)

Jag köper inte tomater på burk längre.
Inte för att de innehåller x procent insektsdelar.
Jag är ej vegan, så lite extraprotein är inget som orsakar att jag väljer bort burktomater. Burktomater håller sig ju längre än färska…
Källa: tv-programmet the Dr´s. (Det är tydligen ofrånkomligt att undvika insektsdelar (proteininnehåll) i en sådan produktion.)

Jag kör endast med "oburkade" tomater. Då kan jag själv välja om jag ska skiva, krossa, mixa (eller annat,) tomaterna.

🙂

Upp till toppen
Annons: