Fisk & Skaldjur

OM MAN INTE GILLAR FISK...

2013-09-17 20:44 #0 av: Mooniq

BACONSTEKT FISK

Ta ca 140 - 200 gram bacon och stek ur fettet på medelvarm spis.

Gärna med 2 msk smakfritt kokosfett eller smör.

Spara fettet och bryt ner de krispiga baconen till småbitar - lägg på en liten tallrik

Stek fiskfiléer - inte på högsta men nästa högsta värmen i baconfettet, några minuter på var sida.

strö över lite svartpeppar.

Vid serveringen så strö över baconkrispet oxå.

Servera med grönsallad, blomkål / Broccolimos eller kokta/ wokade blandade grönsaker/potatismos.

Baconfettet maskerar fisksmaken och ger en fin rökt/salt brytning - värd att prova.

600 - 900 gram kokt broccoli/blomkålsmos. Ta kokta grönsaker, en rejäl klick smör och en 200 gramsask Philadelphiaost, gärna en pressad vitlöksklyfta och rör ihop med elvispen. Smaka av med lite salt och peppar.

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2013-09-17 21:12 #1 av: DesK

Detta är ett kanonbra och enkelt recept! Finns många som gör på liknande sätt med den nyttiga lutfisken Glad Så här kommer fler Stjärnor till dig! Glad

Anmäl
2013-09-18 11:48 #2 av: [Tassy]

*antecknar* Cool

Anmäl
2013-09-18 11:53 #3 av: Mooniq

jag gillar INTE fisk. Jag har riktigt svårt för fisk men när jag blev bjuden på baconstekt fisk så tog jag två gånger!! har nog aldrig hänt i mitt liv.

Anmäl
2013-09-18 11:53 #4 av: [Tassy]

Jag älskar fisk i alla former, och bacon låter spännande, det har jag aldrig testat ihop!

Anmäl
2013-09-18 11:54 #5 av: Mooniq

Jag tror det är relativt vanligt i Norge att ha baconstekt fisk. Tror recptet kommer därifrån.

Anmäl
2013-09-18 11:55 #6 av: [Tassy]

Spännande! Glad

Anmäl