Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1493 ggr
Gasoline
9/9/13, 4:32 PM

Använda örter

Jag vill börja använda mer örter, men vet inte hur eller till vad jag ska ha dom vill. Persilja har jag börjat använda, gott! Men andra, vanliga örter då? Finns det någon bra länk med recept innehålland örter? Har ni några bra tips? Är örter svåra att odla själv och kan man frysa in alla örter?

Annons:
[Björn.B]
9/9/13, 4:42 PM
#1

Örter kan du odla själv och passar utmärkt i många rätter. Jag odlar oregano, rosmarin, basilika och några till.

basilika kan du göra tex egen pesto till pastarätter.

DesK
9/9/13, 8:38 PM
#2

De allra flesta örterna går att odla på fönsterbänken, det går också att ge krukorna man köper i butik ett längre liv, genom att plantera om dem i större krukor 🙂 Att frysa örterna går bra, men en del förlorar i smak på det. Där är bäst att prova sig fram, vilka du själv tycker funkar att frysa. 

Testa till exempel att finhacka timjan och vitlök och blanda i creme fraiche, salta och peppra försiktigt, denna enkla sås passar till mycket och kan serveras både varm och kall 🙂 Pesto kan göras på många olika vis, med olika örter och kryddor.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Gasoline
9/9/13, 9:57 PM
#3

Jag är tacksam för era svar! Jag ska absolut kolla upp hur man odlar detta själv, vad jag kan använda det vill lär jag mig nog efterhand. Jag hoppas att jag lyckas odla detta hemma, det skulle vara roligt. Jag är dock rädd för att det är för kallt inne och att jag som vanligt glömmer att vattna. Det får tiden utvisa :-D Nu kom jag dock på en sak, tror ni att mitt ovälkomna besök (mössen) käkar upp dessa för mig? Det är ju såhär års de börjar hälsa på. :-/ suck. . .

DesK
9/9/13, 10:03 PM
#4

Jag bodde i några år i ett hus där mössen var frekventa gäster, men de höll sig till att sno hundmaten som stod på golvet. De var aldrig uppe på fönsterbänkarna, så jag tror att det är lugnt för din del! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Gasoline
9/9/13, 10:27 PM
#5

#4 jag hoppas att dom kan låta bli mina växter om jag skaffar några. Jag har hittat spår utav dom på de mest oväntade ställena/sakerna och jag slutar aldrig förvånas. Första vintern jag bodde i huset så hittade jag en mus som hade snott en massa hundmat som den satt i en kökslåda och smaskade på när jag "haffade" den lilla rackaren ;-) Men jag ska kolla upp det där med örtodling, skulle det komma snyltgäster och kalasa på mitt käk får jag ge bort mina plantor :-D

Gasoline
9/10/13, 8:17 AM
#6

Hittade denna länk om örtodling inne om någon annan än jag vill läsa om detta :-D http://www.icakuriren.se/Hem-Tradgard/Plantera-Odla/kryddland-inne/

Annons:
VildaVittra
9/11/13, 1:03 AM
#7

Något som är vansinnigt gott är att stekta zucciniskivor tills de får färg, sen koka en tomatsås med lök, libbsticka(ganska mycket), salt och peppar.

Varva i en ugnsform med ost och gratinera tills det får färg.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Jalking
9/11/13, 2:09 PM
#8

Det finns en gammal tråd om att odla örter i kruka här. Där kan finnas något vettigt.

Gasoline
9/11/13, 5:24 PM
#9

#7,8 tack för era tips och länken :-D

Bjornen
9/28/13, 7:57 AM
#10

Att odla örter är ett mycket stort och brett ämne. En del måste odlas varmt hela året och andra måste ha frysgrader under vintern. Antalet arter och sorter kan nog räknas i hundratal och tusental.

Upp till toppen
Annons: