Annons:
Etiketterfärskorv
Läst 4316 ggr
[Tassy]
2013-08-28 20:15

Ugnsgratinerad falukorv med senapssås

Här kommer en husmansklassiker på mitt vis 👍

* en bit falukorv
* önskad mängd riven ost, gärna smakrik sort
* Graveleijs senap, söt-stark
* äpple (golden delichious), tomater, lök, paprika eller vad man nu vill ha till

Skiva korven i lagom skivor, skär inte igenom utan lämna 1 cm så korven håller ihop. Ta senap och bred på i varje mellanrum. Stoppa något tillbehör och lite ost i varje ficka, jag brukar ta äpple eller tomat som skivas tunt. Hacka och skiva tillbehören och lägg runtom i formen och strö på generöst med ost över alltsamman. In i ugnen på 200c i 20-30 min, gärna så osten och korven får färg och blir lite knaprig i kanterna, mums!

Såsen gör du såhär:

Gör en bottenredning genom att smälta en klick smör och vispa ner mjöl. Tillsätt sedan mjölk och koka till en krämig konsistens. Tillsätt sedan några skedar graveleijs sötstarka senap (viktigt att det inte är annan senap, smaken blir helt fel! 😉) och smaka av. 

Vill man ha noggrannare mått så 15g smör, 15g mjölk, 4 dl mjölk och 50g senap blir lagom till två såsomaner eller 4 normala små portioner. 😃

Servera med kokt (gärna mosad) potatis eller grönsaker typ broccoli.

Annons:
DesK
2013-08-28 20:33
#1

Tassy, tack för ett braigt nytt recept på en gammal klassiker 😃 Det ger dig en hel hög med ✨

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
2013-08-28 20:44
#2

Det är ju så barnsligt gott! 😃 och det går att variera i oändlighet! Låt fantasin flöda!

bamse6311
2013-08-29 07:47
#3

Tassy.

Ser ut som vi har exakt samma recept på ugngratinerade falukorven.

Graveleijs sötstarka senap har jag dock inte testat men det blir det garanterat nästa gång.
Tackar för tipset👍.

Bästa hälsningar,
Bertil

VildaVittra
2013-08-29 10:49
#4

Jag brukar ibland fylla falukorven med en skiva fetaost, en bit inlagd soltorkad tomat och ett stort blad färsk basilika. Det är också jättesmarrigt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Tassy]
2013-08-29 12:25
#5

#4 Man kan göra likadant med fläskfilé, och så petar man i en skiva god salami och slår över lite grädde som det får puttra i. 😃

#3 Ja det är nog många som gör på detta traditionella vis. Jag har sett en del som häver över ketchup eller chilisås också. Andra blandar tomatpuré och grädde och slår över.

[JeanetteK]
2013-08-29 16:53
#6

Jag är inte så förtjust i senap så jag brukar ha pesto istället. Och krossade tomater runt, då behöver man inte göra sås. 😉

Tror jag kan göra dit recept men byta ut senapen mot pesto. Det lät väldigt smarrigt!

Annons:
[Tassy]
2013-08-29 16:56
#7

Som sagt man kan variera i all oändlighet 😃

jag funderar på att prova stuvad blomkål till någon dag! Eller stuvade morötter, åh så gott!

[JeanetteK]
2013-08-29 17:09
#8

#7 Åh det låter gott!

[Tassy]
2013-08-29 19:24
#9

en liten sidonotis: förr åt jag aldrig senap, kunde inte med smaken! men senap i ugnskorv gick bra, och senapssås på graveleijs var mumma! Så på denna väg lärde jag mig äta senap 😃

Sofy
2013-08-29 22:55
#10

Jag klarar inte senap och därför gillade jag aldrig ugnsgratinerad falukorv men när jag har dijonsenap blev det ätbart🙂Jag ska nog försöka äta ugnsgratinerad falukorv igen snart smaken kanske ändrat sig nu när jag blivit äldre😃

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

[Tassy]
2013-08-29 23:22
#11

ja om jag minns rätt byter vi alla smaklökar inom loppet av 7 år, så alltid kul att upptäcka att man gillar saker man förr ratade 😃

Intehärutandär
2013-08-30 12:14
#12

Jag äter inte detta, då jag är vegetarian (och den "nya" middagskorven i veghyllan smakar apa..), men sonen äter falukorv. Han får den släkten åt då vi växte upp - Falukorv, senap, ketchup och ost. Och så strips/frites till oftast. Snabbmat.

Ser mumsigt ut med grönsakbädd under, men min son tror att man dör av grönsaker eller lök. 😎

[Tassy]
2013-08-30 12:20
#13

Vad trist att det inte finns ett bra veggiealternativ! 😕

Kanske du kan göra egen korv? Om man utgår ifrån ett vanligt falukorvsrecept och ersätter köttet med substitut? 
http://www.recept.nu/jacob-wismar/varmratter/kottfars/hemgjord-falukorv/

Eller skulle det bli heltokigt tro? (jag kan inget om vegetarisk kost).

Annons:
Intehärutandär
2013-08-30 12:27
#14

#13 Jag är nog för lat för det är jag rädd. ;) Men jag brukar ta sojakorven och bara ringla ketchup och senap på och riven ost. Det går med, fast det blir inte lika matigt. Sedan blir sojakorv så konstig i ugnen. Först sväller den, då man tar ut den skrumpnar den ihop som ett russin (som något annat mänskligt!). 

Vet inte riktigt vad jag skulle använda som tarm då jag stoppar vegfärs?

VildaVittra
2013-08-30 12:30
#15

#14 Riktig falukorv stoppar man i plastfolie och tillagar i vattenbad i ugnen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Intehärutandär
2013-08-30 12:37
#16

#15 Jasså? Vi hade sån röd färdig plast i skolan (Livsmedelsprogrammet). Fårtarm till mindre korvar. Tror vi hade svart plasthölje till större korvar som vi rökte. (Det fanns ju inte plast då korven kom till i Falun)

Ska kolla upp detta. Kan bli gott, kan bli pannkaka. :)

Upp till toppen
Annons: