Färs & korv

Ugnsgratinerad falukorv med senapssås

2013-08-28 20:15 #0 av: [Tassy]

Här kommer en husmansklassiker på mitt vis Tummen upp

* en bit falukorv
* önskad mängd riven ost, gärna smakrik sort
* Graveleijs senap, söt-stark
* äpple (golden delichious), tomater, lök, paprika eller vad man nu vill ha till

Skiva korven i lagom skivor, skär inte igenom utan lämna 1 cm så korven håller ihop. Ta senap och bred på i varje mellanrum. Stoppa något tillbehör och lite ost i varje ficka, jag brukar ta äpple eller tomat som skivas tunt. Hacka och skiva tillbehören och lägg runtom i formen och strö på generöst med ost över alltsamman. In i ugnen på 200c i 20-30 min, gärna så osten och korven får färg och blir lite knaprig i kanterna, mums!

Såsen gör du såhär:

Gör en bottenredning genom att smälta en klick smör och vispa ner mjöl. Tillsätt sedan mjölk och koka till en krämig konsistens. Tillsätt sedan några skedar graveleijs sötstarka senap (viktigt att det inte är annan senap, smaken blir helt fel! Skämtar) och smaka av. 

Vill man ha noggrannare mått så 15g smör, 15g mjölk, 4 dl mjölk och 50g senap blir lagom till två såsomaner eller 4 normala små portioner. Skrattar

Servera med kokt (gärna mosad) potatis eller grönsaker typ broccoli.

Anmäl
2013-08-28 20:33 #1 av: DesK

Tassy, tack för ett braigt nytt recept på en gammal klassiker Skrattar Det ger dig en hel hög med Stjärnor

Anmäl
2013-08-28 20:44 #2 av: [Tassy]

Det är ju så barnsligt gott! Skrattar och det går att variera i oändlighet! Låt fantasin flöda!

Anmäl
2013-08-29 07:47 #3 av: bamse6311

Tassy.

Ser ut som vi har exakt samma recept på ugngratinerade falukorven.

Graveleijs sötstarka senap har jag dock inte testat men det blir det garanterat nästa gång.
Tackar för tipsetTummen upp.

Bästa hälsningar,
Bertil

Anmäl
2013-08-29 10:49 #4 av: VildaVittra

Jag brukar ibland fylla falukorven med en skiva fetaost, en bit inlagd soltorkad tomat och ett stort blad färsk basilika. Det är också jättesmarrigt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2013-08-29 12:25 #5 av: [Tassy]

#4 Man kan göra likadant med fläskfilé, och så petar man i en skiva god salami och slår över lite grädde som det får puttra i. Skrattar

#3 Ja det är nog många som gör på detta traditionella vis. Jag har sett en del som häver över ketchup eller chilisås också. Andra blandar tomatpuré och grädde och slår över.

Anmäl
2013-08-29 16:53 #6 av: [JeanetteK]

Jag är inte så förtjust i senap så jag brukar ha pesto istället. Och krossade tomater runt, då behöver man inte göra sås. Skämtar

Tror jag kan göra dit recept men byta ut senapen mot pesto. Det lät väldigt smarrigt!

Sajtvärdinna på LantdjurHantverk och Återbruk.. 
Medarbetare på Miljonär
Min blogg om livet på Månskensfarmen.

Anmäl
2013-08-29 16:56 #7 av: [Tassy]

Som sagt man kan variera i all oändlighet Skrattar

jag funderar på att prova stuvad blomkål till någon dag! Eller stuvade morötter, åh så gott!

Anmäl
2013-08-29 17:09 #8 av: [JeanetteK]

#7 Åh det låter gott!

Sajtvärdinna på LantdjurHantverk och Återbruk.. 
Medarbetare på Miljonär
Min blogg om livet på Månskensfarmen.

Anmäl
2013-08-29 19:24 #9 av: [Tassy]

en liten sidonotis: förr åt jag aldrig senap, kunde inte med smaken! men senap i ugnskorv gick bra, och senapssås på graveleijs var mumma! Så på denna väg lärde jag mig äta senap Skrattar

Anmäl
2013-08-29 22:55 #10 av: Sofy

Jag klarar inte senap och därför gillade jag aldrig ugnsgratinerad falukorv men när jag har dijonsenap blev det ätbartGladJag ska nog försöka äta ugnsgratinerad falukorv igen snart smaken kanske ändrat sig nu när jag blivit äldreSkrattar

Medarbetare på Matlust

Anmäl
2013-08-29 23:22 #11 av: [Tassy]

ja om jag minns rätt byter vi alla smaklökar inom loppet av 7 år, så alltid kul att upptäcka att man gillar saker man förr ratade Skrattar

Anmäl
2013-08-30 12:14 #12 av: Snovit79

Jag äter inte detta, då jag är vegetarian (och den "nya" middagskorven i veghyllan smakar apa..), men sonen äter falukorv. Han får den släkten åt då vi växte upp - Falukorv, senap, ketchup och ost. Och så strips/frites till oftast. Snabbmat.

Ser mumsigt ut med grönsakbädd under, men min son tror att man dör av grönsaker eller lök. Cool

Anmäl
2013-08-30 12:20 #13 av: [Tassy]

Vad trist att det inte finns ett bra veggiealternativ! Ledsen

Kanske du kan göra egen korv? Om man utgår ifrån ett vanligt falukorvsrecept och ersätter köttet med substitut? 
http://www.recept.nu/jacob-wismar/varmratter/kottfars/hemgjord-falukorv/

Eller skulle det bli heltokigt tro? (jag kan inget om vegetarisk kost).

Anmäl
2013-08-30 12:27 #14 av: Snovit79

#13 Jag är nog för lat för det är jag rädd. ;) Men jag brukar ta sojakorven och bara ringla ketchup och senap på och riven ost. Det går med, fast det blir inte lika matigt. Sedan blir sojakorv så konstig i ugnen. Först sväller den, då man tar ut den skrumpnar den ihop som ett russin (som något annat mänskligt!). 

Vet inte riktigt vad jag skulle använda som tarm då jag stoppar vegfärs?

Anmäl
2013-08-30 12:30 #15 av: VildaVittra

#14 Riktig falukorv stoppar man i plastfolie och tillagar i vattenbad i ugnen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.