Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 1468 ggr
Honestyisdead
8/26/13, 10:50 PM

Kräftskiva

Har ni haft eller varit på någon kräftskiva i år?
Vilka kräftor rekommenderar ni?

Vad har ni på era kräftskivor?

Annons:
[Tassy]
8/26/13, 11:24 PM
#1

nix, första året utan kräftskiva! 😭 fick en allergisk reaktion förra kräftskivan.

Jag brukade ha vitlöksbröd, kex och olika ostar samt frukt. Eventuellt något annat matigt då själva kräftorna inte blir så mycket mat..

Honestyisdead
8/26/13, 11:41 PM
#2

Så fruktansvärt tråkigt 😭

Vi ska ha en liten på lördag. Ett annat par kommer hit.
Vi gravar en öring just nu, så vi tänkte göra snittar/toast med hovmästarsås och gravad öring på. Kanske mina vitlöksräkor också. Får se hur mycket ork jag har på lördag. Ska vi ut och fiska innan blir det nog bara öringsnittar 😃

Lite olika ostar blir det nog också, vitlöksbröd, sallad, tzatziki och då kräftorna så klart 🙂

Köpte Lobsters Jumbokräftor som fick bra betyg i något test jag såg. Dessutom hörde jag en i affären säga att dom var goda, så jag håller tummarna.

[Tassy]
8/26/13, 11:48 PM
#3

Det låter riktigt smaskigt! gud vad avis jag blir 😛

[Aquelegia]
8/27/13, 12:36 AM
#4

Jag var på en kräftskiva för någon vecka sedan och det vankades kräftor, stora sådana, räkor, västerbottenpaj, aioli, 2 fler såser som jag inte ens kollade på (vitlöks sa det va inget annat ^^) pasta-potatisallad och en grönsallad. Har aldrig i mitt liv ätit så många krftor, matiga var de med. Varvade med mängder med räkor och åt västerbottenpaj emellanåt. Tog om 4 gånger och jag tog inte lite kräftor heller 🤐

Tanken är att komma iväg till i alla fall 2 kräftskivor till. Kommer nog inte bli något mer för min del än kräftor och paj då heller ^^ Kräftor är så gott att inget mer krävs för min del😃

Skall jag rekommendera några kräftor säger jag havskräftor. Då vet man att man alltid får i sig utan att behöva slita för födan ^^ Smaken är dessutom ljuvlig.

Honestyisdead
8/27/13, 12:38 AM
#5

4 havskräftor brukar kag koka själv, underbart gott. Men i år hittade jag inga :(

[Aquelegia]
8/27/13, 12:45 AM
#6

#5 Du vet inte hur det kan komma sig att havskräftor är helt mosiga i köttet? Har inte köpt några på länge då jag varit så besviken sist jag köpte några och de gick inte för blotta livet att få ut stjärten hel. Det bara föll isär! Köpte de hos en annars toppen fisk&skaldjurshandlare men sedan den gången har jag inte vågat köpa.

Bara för det kom jag på att jag ju skulle beställa bläckfisk hos handlarn!

Annons:
Honestyisdead
8/27/13, 9:18 AM
#7

6 jag har bara fått tag på mosiga en eller två gånger. Någon sa att dom kan bli så "off season". Men kag vet inte. Kanske är de bara kokade för länge?

DesK
8/27/13, 10:06 AM
#8

När är havskräftorna i säsong?

Det beror lite på vilka som ska äta kräftor. För de flesta utlänningarna ter sig vårt svenska sätt att äta kräftor som lite väl exotiskt 😉 Nubbe till kräftorna vill jag helst inte ha, tycker att vitt vin passar mycket bättre 🙂 En buffé med olika grönsaker, någon ostpaj, rejält ljust surdegsbröd, smör och ost + något gott vitt vin och kräftorna i mitten är nog min favorit 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Pelle Långlös
8/31/13, 11:46 AM
#9

Skulle ha varit i torsdags men jag avbokade. Ingen annan har jag inbokat.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

bamse6311
9/2/13, 9:35 PM
#10

Ingen kräftskiva för mig detta året.

Har helt enkelt inte blivit inbjuden till någon och har inte själv så många att bjuda in.

Blir ofta så när man är singel (änkeman) att man på den typen av festligheter mer blir "ett femte hjul".

Dock så är jag en jäkla trevlig och väldigt social kille men att sitta själv och äta kräftor blir liksom inte samma sak.

Jo förresten, förra veckan så var jag inbjuden till en kompis på kräftor men han hade då hastigt ombestämt sig så det blev grillat istället.

Inget som helst fel på det då det blev väldigt gott och en riktigt trevlig kväll.

Nåväl, tillbehör till kräftorna.

Själv så tycker jag väldigt mycket om kräftor precis som de är och behöver inte så mycket mer än en riktigt god baguette med riktigt smör på samt en riktigt kryddstark ost.

För bara ett fåtal år sedan och senast i förrfjor så var vi ett 40-tal människor som brukade träffas för en gemensam kräftskiva.

Christan som var en av dem och en helt fantastiskt underbar kille/människa precis som hans sambo Camilla är och de hade sitt eget "kräftvatten" och tog med sig sina egna levande kräftor som han hade fångat och som vi då kokte.

Nåväl, på 40 personer så räckte de inte så långt så på våra "kräftskivor" så fanns både turkiska samt kinesiska.

Han brukade ha med sir runt 200 kräftor som skulle kokas och tillagas så det blev ju ungefär 5 stycken nyfångade nykokta kräftor till varje person och resten turkiska eller kinesiska.

Tänk er själv hur man satt där och smaskade på de här till varje portion svenska kräftorna innan man övergick till de turkiska och kinesiska.

Tyvärr så tog den här traditionen slut då det blev något tjafs mellan Christian och den här kvinnan som äger bondgården där vi brukade träffas.

Well, åter till tillbehör som den här tråden handlar om.

Jag har tidigare skrivit om  en riktigt god baguette med riktigt smör på samt en riktigt kryddstark ost därpå.

För min personliga del så hör även en god öl till samt gärna en god snaps och då företrädesvis en väldigt gärna en god dansk kryddad Aalborg Akvavit.

För min personliga del så behöver det inte vara så mycket mer komplicerat än så med en lyckad kräftskiva.

 Bästa hälsningar,
Bertil

Pelle Långlös
9/4/13, 8:08 AM
#11

Det blir en kräftskiva. Det blir med regnbågsfyren.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Anterrabae
9/4/13, 11:56 AM
#12

Har varken lyckats få till kräftor eller surströmming än i år. Får se om jag får ihop det på något vis.. Havskräftor är godast :) men även dyrast. Till vill jag ha bröd, ost, vitt vin grönsaker och aioli.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

bamse6311
9/4/13, 10:43 PM
#13

#12

Surströmming har jag aldrig testat men det skulle varit väldigt kul att testa och smaka.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Anterrabae
9/5/13, 12:09 AM
#14

#13 jag älskar det, med mandelpotatis, rödlök, crème fraîche och god öl!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Honestyisdead
9/5/13, 12:21 AM
#15

#14 Jag testade det för första gången nu i somras.
Det var varken äckligt eller gott enligt mig. Definitivt inget jag kommer bli sugen på. Men inte heller tacka nej till om det bjuds på 🙂

Anterrabae
9/5/13, 8:49 AM
#16

#15 eftersom jag typ aldrig fixar det bara till mig, även om jag skulle kunnat, så gissar jag att en hel de hänger på sällskapet 😊 hela stämniningen och känslan liksom. 😉

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

bamse6311
9/5/13, 9:29 AM
#17

#16

Jag tycker at det där med surströmming låter helt förträffligt och skulle gärna testa tillsammans med goda vänner/kompisar.

Dock så är det inte många här i Skåne som har den traditionen.

Åtminstone inga som jag känner och att sitta och äta det helt solo kan jag inte tänka mig blir samma upplevelse.

Hade däremot som sagt inget som helst mot att testa denna delikatess.

Bästa hälsningar,
Bertil

fridaas
9/5/13, 9:45 AM
#18

När vi har kräftskiva äter vi först någon sorts paj, sist var det tacopaj innan och sallad till. Sen blir det svenska hemkokade kräftor, rostat bröd, smör, vitt vin till. När kräftorna är slut plockas brieost, prästost, vitlöksost och någon mögelost fram tillsammans med kex och vindruvor. Igår hade vi kräftskiva med de boende på jobbet (äldreboende). Då hade vi västerbottenspaj (nog den godaste paj jag ätit), sallad, lök- och tomatsallad, kinesiska kräftor, kräftskjärtar till dem som inte vill/kan skala, frallor, herrgårdsost, brieost, vindruvor, kex. Vin, cider, snaps och lättöl fanns att dricka. När alla färdiga blev det kaffe och vinbärskaka med grädde.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Upp till toppen
Annons: