Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 2072 ggr
LinaK
8/21/13, 4:42 PM

Kantarellpaj - Recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer ett enkelt recept på kantarellpaj, jag har dels gått efter ett recept jag hittade på internet, men jag har gjort lite justeringar på utförandet av fyllningen.

Pajdeg:
- 100 gram margarin/smör
- 3 dl vetemjöl
- 2 msk kallt vatten

Fyllning:
- 1 strimlad purjolök
- 150 - 200 gram färska kantareller (går även bra med frysta skulle jag tro) Jag tog 200 gram då jag älskar kantareller!
- Steksmör/olja
- 3 ägg
- 3 dl mjölk
- Salt ca ett kryddmått
- 3 dl riven ost (Västerbotten passar superb)

Ugnen ska vara på 200 grader

1. Nyp ihop smöret tillsammans med mjölet, tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform och låt degen vila i ca 20 minuter i kylskåp eller 10 minuter i frysen.
Nagga botten på pajskalet och in i 10 minuter i nedre delen av ugnen på förgräddning.

2. Dela kantarellerna om de är större och strimla purjolöken. Stek kantareller och purjolök mjuk i en stekpanna.

3. Blanda ihop en äggstanning på ägg och mjölken + salt. (äggstanning ska inte viskas mycket utan i princip bara blandas ihop så att äggen löses upp)

4. Ut med pajskalet och på med kantareller och purjolök på pajbotten, strö över den rivna osten över kantarellblandingen och häll sedan på äggstanningen.

5. Grädda pajen i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter tills äggstanningen är stel och pajen fått en fin färg.

Servera tillsammans med en god sallad 🙂

Ursprungsrecept hittas här: Kantarellpaj med kantareller

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Annons:
[Tassy]
8/21/13, 4:44 PM
#1

Mums! Detta ska definitivt provas 😃 Tack för ett smarrigt recept! 🌺

LinaK
8/21/13, 4:47 PM
#2

Gör det! Tycker faktiskt det blev jättegott och var inte speciellt svårt heller👍 Nu kom sambon hem så nu ska vi hugga in på pajen ordentligt. Tog bara kort på halva pajen eftersom jag hade smakat lite på den på ena sidan 😉

Lycka till om/när du gör pajen Tassy 🌺 

Ps, visste inte riktigt vilken kategori jag skulle lägga denna tråd i, så ni får gärna flytta på den.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

DesK
8/21/13, 4:49 PM
#3

Vilket trevligt recept med fin bild! 🙂 Det ger dig extra ✨

Tror att kantarell- och lökblandningen också skulle kunna passa på en pizza 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

ettlitetalias
8/23/13, 11:37 AM
#4

Perfekt, jag som precis skulle till och leta recept på kantarellpaj! 👍

Miliathy
12/13/15, 12:22 AM
#5

Västerbottenost är ju tyvärr inte vegetarisk, men en kan använda en annan istället :)

DesK
12/13/15, 9:37 AM
#6

#5 skillnaden mellan en vegetarian och en vegan är att den förra äter mjölkprodukter och ägg, men den senare gör det inte. Så pajen är vegetarisk, men inte vegansk 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: