Annons:
Etikettmatprat
Läst 2288 ggr
Gasoline
8/8/13, 8:34 PM

Tillaga linser

Jag är sugen på att prova linser, har kollat runt på lite recept men fattar fortfarande inte riktigt hur man tillagar dom. Hittade ett lätt recept med röda linser i någon form av pastasås, man skulle koka upp såsen på svag värme och hålla i linserna och varma upp allt. Ska linserna vara kokade då? Hur tillagar man linser egentligen?

Annons:
DesK
8/8/13, 8:48 PM
#1

Det beror på vilken sort av linser man ska tillaga. Just röda linser är de med kortast tillagningstid, men personligen skulle jag nog koka dem en liten stund i alla fall. Övriga linser kan blötläggas först, vilket förkortar koktiden, men de måste inte blötläggas.

Linser är de mest lätthanterliga baljväxterna vi har! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Gasoline
8/8/13, 8:51 PM
#2

#1 hur länge ska de kokas? Står det hur man tillagar linserna på respektive paket? :-/ Konstig fråga kanske, men kan man överkoka dessa? Då jag inte vet hur de ska tillagas eller smaka så finns ju risken att dom blir ofärdiga eller överkokta :-P

DesK
8/8/13, 9:05 PM
#3

Det brukar stå på förpackningen hur man ska koka dem. Visst kan de överkokas, då blir det mos av dem.  När de är ofärdiga så är de hårda, man får smaka sig fram lite!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Gasoline
8/8/13, 9:18 PM
#4

Tack för infon, ska köpa detta nästa gång jag är så affären och så får vi se om det blir ätbart ;-)

DesK
8/8/13, 9:42 PM
#5

Linser är mycket användbara och det är kryddningen som gör dem goda. Så ätbart blir det säkert 🙂 Lycka till med tillagningen! Andra sätt att äta linser på är att grodda dem och ha dem i sallad 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Gasoline
8/8/13, 9:56 PM
#6

#5 då kommer en följdfråga, hur groddar man linser? Haha, lite ny på det här med nyttomat ;-) Ja, om det inte blir ätbart får jag helt enkelt äta det ändå :-D

Annons:
DesK
8/8/13, 10:06 PM
#7

Blötlägg över natten eller dagen, skölj och se till att det blir så lite vatten som möjligt kvar i burken, ställ mörkt, exvis i ett köksskåp. Skölj sedan dagligen. De bör vara färdiga efter några dagar 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Gasoline
8/9/13, 6:22 AM
[Aquelegia]
8/12/13, 7:39 PM
#9

Överkokta linser är inte så väldans smaskigt. Gröna linser är bäst att blötlägga innan då det går så snabbt och smidigt att tillaga dem sedan och är lättare att få bra konsistens på dem. Torkade kokta linser tar sådan tid att få den inre kärnan kokt så det yttre blir gärna lite mjöligt.
Blötlägger man linser före kokning så blir de mer jämnkokta rätt igenom.

Röda linser har jag inte förstått mig på trots att jag lagat till dem i flera år. De blir väldigt lätt överkokta så ska testa att blötlägga även dem innan så att det är lättare att få dem jämnt genomkokta utan att överkoka.

Oftast står koktiden på linspaketet eller så kan man googla sig fram. Kok/blötläggningstiden varierar men det är alltid samma för samma sorts linser trots olika "märken"

Om jag inte missminner mig så skall man ta det lite försiktigt med gula linser då de kan ge problem med huvudvärk/migrän. Jag fick de problemen och tror det hade att göra med något ämne de innehöll till skillnad från andra linser.

Linser kan du koka och frysa in för att strö i mat i sista minuten eller steka som "färs", wooka och dylikt. Ibland händer det att man blötlägger/kokar för mycket 😎

Gasoline
8/12/13, 7:57 PM
#10

#9 tack för ditt svar. Hittade detta recept, då jag är hemma hela dagen själv imorgon så ska jag testa att göra denna gryta. Hoppas att det blir gott :-D http://www.ica.se/recept/dhal-indisk-linsgryta-614423/ Om jag kommer ihåg så kan jag ta kort på resultatet och rapportera hur det gick :-D

[Aquelegia]
8/12/13, 8:34 PM
#11

#10 Det är jättegott har ätit det så hoppas du gillar den🙂

Gasoline
8/12/13, 8:43 PM
#12

#11 det hoppas jag med :-D ska verkligen bli spännande och det låter inte så svårt att göra :-D

Gasoline
8/13/13, 7:02 PM
#13

Jag kan rapportera att detta inte var något för mig, iallafall inte just detta recept. Men man kanske kan fylla sallader med linser :-D

Annons:
Upp till toppen
Annons: