Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 2713 ggr
[tililili]
8/2/13, 9:19 PM

kryddor i skotsk blodpudding ?

Var i skottland för ett tag sen och åt deras blodpudding som jag tyckte var väldigt god.
Nu är jag sugen på att prova att göra egen och har letat recept. Men i alla recept jag hittar så står det bara "herbs" i kryddningen…

någon som vet vilka kryddor som ska vara med för att det ska bli så där gott?

Annons:
VildaVittra
8/3/13, 12:26 AM
#1

Koriander, spiskummin och ingefära. River cottage är en jättebra sida för brittisk matlagning.

http://www.rivercottage.net/recipes/hugh-rays-black-pudding/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[tililili]
8/3/13, 7:49 AM
#2

hm, mm, vet du om det är skillnad på engelsk och skotsk blodpudding?
förstår ju att det är skillnad mellan olika recept, även lokalt men saknade mycket kryddor i det receptet som du länkade jämfört med de jag fått upp när jag sökt 

ett exempel

4 cups sheeps blood

1 tablespoon salt

1 cup milk

3 medium onions, chopped

12 oz shredded suet

2 cup oatmeal

pinch nutmeg

half teaspoon crushed black pepper

4 cloves – roughly ground

1 pinch ground cinnamon

half teaspoon mixed herbs

half teaspoon cayenne pepper

1 tablespoon butter

1 teaspoon paprika

och om man som mig är lite lat när de gäller engnelska :P

google translate

4 koppar fåren blod

1 msk salt

1 kopp mjölk

3 medelstora lökar, hackade

12 oz strimlad talg

2 dl havregryn

nypa muskot

halv tesked krossad svartpeppar

4 kryddnejlikor - grovkrossat

1 nypa mald kanel

halv tesked blandade örter

halv tesked cayennepeppar

1 msk smör

1 tsk paprikapulver

VildaVittra
8/3/13, 8:40 AM
#3

Jag har aldrig märkt någon direkt skillnad. Tittar man på receptet så är det ingen större skillnad heller.

4 cups sheeps blood- 2 litres of fresh pigs blood

1 tablespoon salt- 1 heaped tbsp of salt

1 cup milk+1 tablespoon butter - 500 ml of double cream

3 medium onions, chopped- 250g of sliced onions, finely chopped and gently sweated

12 oz shredded suet- 500g of diced back fat, slightly sweated

2 cup oatmeal- 2 heaped tbsp of oatmeal, soaked in water overnight

half teaspoon crushed black pepper+half teaspoon cayenne pepper- 1 heaped tsp of white pepper

half teaspoon mixed herbs- 1 heaped tsp of ground mixed spice (such as coriander, cumin & ginger)

1 teaspoon paprika

pinch nutmeg

4 cloves – roughly ground

1 pinch ground cinnamon

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[tililili]
8/3/13, 8:52 AM
#4

kanel, cayenne och kryddnejlikor tänker jag står för ganska mycket smak ?

Fast mängderna kanske inte är så stora.

Att receptet i övrigt, utöver kryddorna är väldigt lika tvivlar jag inte alls på. Det jag tyckte så mycket om var ju just kryddningen. Den svenska blodpuddingen är också god, men ganska menlös i förhållande till denna.

VildaVittra
8/3/13, 9:09 AM
#5

Varför inte göra en sats och pytsa över i småsatser där du testar sig fram med de två olika recepten? Spiskummin och ingefära lär ju inte göra puddingen menlös. 

Kan det vara det här då som du söker? http://www.realfoods.co.uk/product/1033/real-foods-mixed-herbs-bulk-wholesale

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Bjornen
8/3/13, 11:37 AM
#6

När jag gör blodpudding är mejram och äpplen självklara ingredienser, men det är svenskt recept.

Annons:
Upp till toppen
Annons: