Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 1878 ggr
Chestnut
2013-06-12 18:48

Proteinrikt vegetariskt?

Vilka vegetariska livsmedel är egentligen hyffsat proteinrika?

I min hjärna går det baljväxter + soja, vissa mejerier och ev ägg… Sen tar det stopp! Eller ja, qourn också. 😐

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Chestnut
2013-06-12 18:49
#1

Är tacksam för recept också om ni har någon bra proteinboost utan kött!

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
2013-06-13 12:14
#2

När jag lagar vegetariskt så börjar jag alltid med att välja sorters böna, quorn eller dylikt. Risken att du äter för lite protein är minimal om du ser till att alltid äta något ur baljväxtvärlden.
Till bönbiffar har jag alltid någon sorts kall sås baserad på mejeriprodukt såsom gräddfil, creme fraiche eller liknande.
Ett hett tips är att ha några basrecept som man sedan utvecklar med olika smaksättningar för att få fram olika rätter.
Bönbiffar en smet som du sedan lägger till saker för att variera.
Seitan är inte svårt att göra men skulle finlira lite med receptet och lägge till ägg för mindre smulig koncistens (den vegnaska glutenfria som trevor har gjort recept på)
Den kan man göra som grytbitar, grilla, ha som steak och i wookar.

I grytor är det barnsligt lätt att ha i diverse bönor istället för kött och ofantligt gott. En välkryddad chili sin carne går inte av för hackor.
Snabba rätter är skönt att ha sojafärs, och dylika fryst "färdigprodukter"

Som proetinboost är superenkelt med olika bönsallader/röror(även linser) du äter som mellanmål, kall lunch eller brer ett tjockt lager på smörgåsen. Min favorit som bönsallad är elefantbönor!
Groddar du bönor och har i sallader får du dessutom med dig fin fina vitaminer/mineraler.

En smoothie med en rejäl klick kvarg och du får i dig en rejäl proteinboost :)

Chestnut
2013-06-13 20:18
#3

Vad är seitan?

Bönbiffar - recept önskas!

(Nu äter jag själv inga baljväxter eller soja, lite därav min undran vad mer det fanns med hyffsat proteininnehåll men ett recept på bönbiffar kan ju vara bra att ha i alla fall! 🙂)

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
2013-06-13 20:47
#4

Glutenfri seitan från vegan iFokus den innehåller dock baljväxter. Annars så har du ju fröer att tillgå och nötter! Hasselnötter gör sig väldans gott i biffar med champinjoner, rödbetor/morötter och någon sorts stärkelse för att klibba ihop. Inte fel att knäcka i ett ägg heller.

Solrosfrön, pumpafrön, mandlar, hasselnötter, valnötter, sesamfrö. Hum nu kom jag inte på fler! Tror quinoa innehåller protein med och kanske även hirs eller ljuger jag då månne tro?

Recept host frågar du MIG efter recept😊 Jag letar inspiration på nätet och blandar sedan ihop efter eget behag, det gör du nog väldans bra med🙂

Anterrabae
2013-06-17 18:13
#5

Seitan är vetegluten, som antingen tvättas ur mjöl, eller så kanman köpa det. Man sjuder eller bakar den i ugnen till att börja med.. Sen kan man grilla, steka eller använda det som grytbitar. Mycket gott :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
2013-06-17 18:14
#6

Ska det vara vegetariskt, med mjölk och ägg? Eller helveggo, veganskt?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Upp till toppen
Annons: