Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1769 ggr
chilisalsa
6/1/13, 9:47 AM

Olustiga kockar....

har matlust nåt med hyfs att göra öht ?

Jag tycker det och förstår att Jamie Oliver har lackat ur på en del som Gordon. Lite tragiskt att t.o.m. svenska bolag gör varianter av hans programideer och betalar bra för det. Oftast snällare men ändå…

https://www.youtube.com/channel/UC6r5fYpZk9WMXC8giVdaAhw

Medarbeterare på Kost

Annons:
DesK
6/1/13, 10:15 AM
#1

Jag håller med om att hyfs har en hel del med matlust att göra och jag tycker att det är bra att någon vågar ifrågasätta sånna som Gordon Ramsey. Heja Jamie Oliver! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

chilisalsa
6/2/13, 12:18 AM
#2

Ja Gordon är bara för mycket… jag tappar matlusten. Egentligen borde det vara självinställande… problemet är att det tar >10år

Medarbeterare på Kost

[Aquelegia]
6/2/13, 1:14 AM
#3

Gordon Ramsay beter sig inte så i verkligheten, detta är endast och enbart för att få många tittare. Han är egentligen en hyvens karl. Man får skilja på det som visas i tv och det som är verklighet.

Länken leder till massa kommentarer vad jag kunde se, så är detta kommentarer direkt taget från hans program, vem det är som ligger bakom vet man aldrig!

Nu när jag fattat att allt bara är show är det riktigt kul att se. Särskilt när uppenbarligen duktiga kockar tabbar sig på nått så enkelt som pilgrimsmusslor hela tiden i "Hells kitchen" ^^

chilisalsa
6/2/13, 5:46 AM
#4

Håller inte med om att man får skilja på vad som syns/ses i TV och vad vi känner… Det som är av betydelse är vad det skapar för känsla vilkrt påverkar smaksinnet m.m.

http://www.ted.com/talks/cameron_russell_looks_aren_t_everything_believe_me_i_m_a_model.html

Medarbeterare på Kost

chilisalsa
6/2/13, 6:02 AM
#5

Att företag stagar saker för att skapa känsla gör inte att det blir bättre. Det blir bara mer otydligt för masskonsumenten. Det krävs en massäljare för att avsnoppa en annan säljare….

Medarbeterare på Kost

chilisalsa
6/2/13, 6:10 AM
#6

Tankar från skogen:

Tror vi kommer till en punkt där namn inte betyder någonting…
tragiskt

At sätta sitt namn bakom nåt kan bli betydelselöst…. lämna dit DNA för bövelen….

Medarbeterare på Kost

Annons:
[Tilde]
6/2/13, 9:46 AM
#7

Som tidigare nämnt så verkar Gordon Ramsey faktiskt väldigt trevlig i verkligheten. Vore han så på TV skulle de ju inte få så många tittare dock. Han har ju blivit världskänd just för hur han beter sig framför kameran. 😛

[Moa-]
6/2/13, 9:55 AM
#8

Dock bör det ju finnas någon grund i det hela? Oavsett om det endast gäller professionella relationer eller ej. Tror knappast att de "castade" honom till programmen genom att gå in i ett kök och välja den gladaste och trevligaste personen.

Vidare är det inte ett av hans program som han har den imagen i, utan de flesta. Finns väl ett halvt undantag när han är i sin egen restaurang och håller diverse utmaningar och lär ej kockar att laga vissa rätter…

Skapar man en image så tror jag att man får acceptera att man tolkas enligt den. Vad Gordon faktiskt kan och brinner för kommer sällan fram, något som andra TV-kockar förmedlar väldigt tydligt.

chilisalsa
6/2/13, 10:02 AM
#9

Att nåt säljer betyder väl inte att det är bra ?

Det betyder bara att det finns en efterfrågan. Sälj sex och spel och du är hemma ekonomiskt… men det har lite med gastronomi att göra.

Att nåt är dyrt påverkar dock vår upplevelse av vad som helst… även smak.

Medarbeterare på Kost

[Björn.B]
6/2/13, 6:19 PM
#10

Jag har haft Gordon som kökschef. Han är väldigt duktig och brinner för det han gör. I tex programet hell's kitchen att han blir förbannad på dom sökande kockarna förstår jag. Vi talar om väldigt fina råvaror dom använder sig av som kostar och som kock skall man kunna laga mat, om man har tänkt sig att bli kökschef skall man kunna laga mat. Jamie jobbar helt på ett annat sätt det går inte att jämföra dom båda tycker jag.

Denna kommentar har tagits bort.
[Björn.B]
6/4/13, 11:56 AM
#12

#11 På vilket sätt Gordons program vara porr? Båda två gillar laga mat.

[Aquelegia]
6/4/13, 1:00 PM
#13

Angående ämnet matlust-Mathyffs. Alltför många kök har en hård chargong. Det sägs att "det hör till" men det finns ingen anledning och inga ursäkter för att bete sig illa och trakasserande mot sina arbetskollegor.

Jag har alltför många gånger fått kämpa för min rätt i servicebranschen och fått hålla fast min integritet som kränkts många gånger. Sådant tycker jag borde vara extremt förbud för på vilken arbetsplats som helst. Nolltolerans mot att kränka den enskilde individen.

Tänker man ur den synvinkeln är Gordons Hells kitchen en mardröm. Nej, man får INTE bete sig så i verkliga livet och tja, kockarna som är med där är ju faktiskt riktiga människor. Tänker man så blir det hela ganska osmakligt. Där fick jag mig en funderare! Jag ser ingentingt på tv som "verkligt" men i slutändan så är det ju aktiskt reella situationer som återspeglas.

Annons:
chilisalsa
6/4/13, 3:08 PM
#14

Ja kalla det matrelaterad förnedrings-tv då där maten inte är det centrala… inte heller tävlingsmomentet tycker jag.  Han har ju gjort bra programinsatser också. Jag förstår att andra kockar är bekymrade för  hur deras yrkesituation speglas.

Medarbeterare på Kost

[Aquelegia]
6/4/13, 6:53 PM
#15

#14 Är faktiskt med på ditt spår nu, jag tänker dock hela tiden att inte dra tv till verkligheten för då skulle man inte kunna kolla på något 😉
I det avsnittet jag såg idag så frågar han "hur länge dröjer det" varpå ena kocken säger "9minuter" och han ballar ur. Så fort tänkte jag😛
Vore kul att återspegla en riktigt restaurang ^^ Att vänta i över en halvtimme anser jag dock vara totalt oacceptabelt!

[Björn.B]
6/4/13, 6:57 PM
#16

#13 Det är en tuff arbetsmiljö och ibland fälls det hårda ord, jag själv har blivit utskälld men även skällt tillbaka. Det är en tuff branch att försöka slå sig in på och få jobb på en topprestaurang. När jag jobbade i New York på en restaurang var pressen väldigt stor att man skulle vara på topp hela tiden det fanns ingen tid för misstag när man lagar mat från 11 till 24, 7 dagar i veckan.

#14 Visst skriker han mycket i programet, men man får även förstå att det handlar om att bli köksmästare och det är en titel som kräver väldigt mycket av en. Du skall prestera på topp hela tiden, och lönen dom får är ju inte liten så då måste man kunna ställa väldigt höga krav. Jag har för mig att runt 10.000 kockar söker till programet.

[Aquelegia]
6/4/13, 7:13 PM
#17

#16 Jag har allt gapat bra själv men gjorde detta endast av frustration och ilska över att vissa inte hör hemma i branschen men struntar fullständigt i att detta är en bransch där kunskap regerar inte det egna egot.
Finns faktiskt ingen som helst anledning att skrika. Det visar bara på att man inte har kontroll. Att dessutom kalla sina anställda för åsnor och fetton etc är oacceptabelt.

Jag fasthåller vid att han inte är så IRL men om man kollar till ämnet Mathyffs-Matlust så tappar iaf jag matlusten av att se hur de tävlande hånas/hånar. Ser man bortom det är det en kul programidé.

[Björn.B]
6/4/13, 7:17 PM
#18

#17 Jag har jobbat under Gordon för ca 15 år sen i London. Jag såg han arg en gång men kommer inte ihåg var det var, annars minns jag han som en väldigt bra kock som även lärde ut.

[Aquelegia]
6/4/13, 7:32 PM
#19

#18 Så som jag tänker mig honom privat alltså, en engelsk mysgubbe haha men tja prgorammet hells kitchen är nog dags att lägga ner. The F-word får dock gärna komma tillbaka massa rolig och matnyttig info!

chilisalsa
6/4/13, 8:12 PM
#20

Problemet för branschen är väl vilken bild det skapar för den unge matintresserade som funderar på att satsa på t.ex restaurangskolan, vill man jobba på en sådan arbetsplats i framtiden, trivsel lär skapa gastronomi snarare än vantrivsel.

Jag tror nog att restaurangägarna vill ha fungerande team där varje kan sin sak snarare än kaos :-) Ett accordsjobb som kräver hantverkskunnande som på ett företag där det fungerar genererar positiv stress och teamanda. Sen kan det vara rå jargong men det är nåt helt annat.

Medarbeterare på Kost

Annons:
[Aquelegia]
6/4/13, 9:16 PM
#21

#20 Du tog orden ur munnen på mig! Otroligt bra skrivet. 

Rå jargong kan man ha om alla är med på var gränsen går.

Intehärutandär
6/4/13, 9:30 PM
#22

Hyfs och sälja. Vi har en svensk kock och skådespelare som många älskar eller avskyr. Jag tillhör den senare: Per Morberg. 

Han är en bra skådis och kock, men hans program ger mig kväljningar. Vad är bra med det?

Somliga säger att det är charmigt för det är som att komma hem till honom, eller vilket kök som helst "hemma". Men då gillar jag Leila bättre som slickar på fingret med, men doppar aldrig det igen. 

Jag har läst livsmedelshygien och blir riktigt äcklad. 

bamse6311
6/5/13, 4:35 AM
#23

Jag gillar de danska bröderna Price i programmet Spisa med Price.

Vad det sedan gäller de där F-Word programmen så är de inga matlagningsprogram utan något helt annat.

Tv3 har ju haft "Kniven på strupen" som en svensk variant av F-Word. Jag känner en av de krögarna som ställde upp i ett av avsnitten. Det var bara TV-show alltihop. Till exempel det där med att han den där F-kocken kommer tillbaka efter 3 månader för att se hur allt gick. Det vara bara fejk som spelades in samtidigt.

Nej som sagt, tacka vet jag de gemytliga danska bröderna Spice.

Bästa hälsningar,
Bertil

chilisalsa
6/5/13, 10:08 AM
#24

Själv gillar jag äkta program som speglar hur det kan/bör se ut i verkligheten i olika kockmiljöer. Ta gamle German Zamudio i Landgångserierna exempelvis…

Medarbeterare på Kost

[Björn.B]
6/5/13, 6:23 PM
#25

#20 Vad jag har hört och sett finns det väldigt många duktiga unga svenska kockar som kommer göra bra ifrån sig i köken.

chilisalsa
6/5/13, 7:00 PM
#26

#25 Det hoppas jag dom gör… dom som kommer fram…

MEN vad jag förstår är det akut brist på kockar i alla nivåer nu. Samtidigt som vi har underintag på kockutbildningarna, dvs intresset är inte tillräckligt stort att våga så det blir för få som utbildar sig. Samtidigt får vad jag förstår i princip alla som utbildar sig idag jobb umedelbums…

Vad är det som gör att de matintresserade ofta kunniga ungdomarna inte söker sig till branschen eller vågar ?

Medarbeterare på Kost

chilisalsa
6/27/13, 7:26 PM
#27

Såg nu det första programmet i en serie om Raymond Blanc, självlärd fransman som har restauranger i UK med bl.a 2 stjärnor i G.M.

Väldigt bra programserie (sett efter första programmet). Visst är det lite yes chef, där också såklart men där det handlar om ömsesigig respekt och arbetsuppdelning (och matglädje tror jag ?).
http://www.svtplay.se/video/1307900/del-1-av-5

Man blir både glad och hungrig !

Medarbeterare på Kost

Annons:
Upp till toppen
Annons: