Annons:
Etikettrestauranger-kaf-er
Läst 4041 ggr
Stephanie
5/30/13, 9:11 PM

Vad kostar ett restaurangbesök?

Nu vet jag att det är jättesvårt att svara på den här frågan eftersom det beror så mycket på vart man går, men gör ett försök är ni snälla 😃

Vi har haft det riktigt tufft den senaste tiden, och jag vill därför bjuda mina föräldrar på en trevlig kväll för bara de två med restaurangbesök, bio och något mer. Men restaurangbesöket är jag lite fundersam över - jag äter nämligen aldrig på restaurang själv och ingen annan i min familj heller.

Jag tänker mig alltså en någorlunda fin restaurang. Inte det absolut dyraste, men det ska ändå vara tillräckligt fint för ett speciellt tillfälle. Om man sen tänker sig att de ska äta förrätt, varmrätt och efterrätt, samt ett eller ett par glas vin var.

Vad bör jag då räkna med att notan landar på? Jag har jättesvårt för det här! 😛 Jag har ingen aning om vad ett glas vin kostar på en restaurang till exempel.

Kan ni upplysa mig lite tro? 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
Honestyisdead
5/30/13, 9:30 PM
#1

1000kr skulle jag räkna med.

Annars kan du ju gå in på en meny på en restaurang du tror dom kan gå till och räkna ut.

[Moa-]
5/30/13, 10:26 PM
#2

1000 kr är nog i lägsta laget, det beror ju givetvis på vad det är för restaurang… En vinflaska kostar från cirka 250 kr på de restauranger som håller lägst priser, oftast ytterligare något.

Sedan mat, men det beror på ju åter på vilken restaurang det gäller, enklast är nog att googla på restauranger i din aktuella stad…

[Aquelegia]
5/30/13, 10:53 PM
#3

Kollat lite menyer och kött/fiskrätter ligger mellan 180-300 kr
Förrätter allt från 50-150kr
Dessert 50-100kr

Sjöboden verkar otroligt bra, fått bra med rekommendationer och menyn låter ju ljuvlig!
Finns allmänt riktigt bra restauranger i Linköping så alla förutsättningar för en toppenkväll!

Stephanie
5/30/13, 10:54 PM
#4

#3 Mina föräldrar bor dock i Nyköping, så det lär bli nån restaurang däromkring 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Aquelegia]
5/30/13, 10:58 PM
#5

#4 Jag som tyckte jag vart klurig och såg vart du bodde😃

[Aquelegia]
5/30/13, 11:02 PM
#6

Gör jag om och gör rätt, Restaurangkartan för Nyköping

Annons:
[Moa-]
5/30/13, 11:30 PM
#7

Aquelegia; den första restaurangen du länkade till ligger för övrigt i Lidköping, inte i Linköping… ;)

[Aquelegia]
5/31/13, 12:46 AM
#8

Åh, jag som var så nogrann med att skriva rätt när jag sökte😕 Tänkte "bara jag inte skriver liNköping nu" 🤪

Stephanie
5/31/13, 9:57 AM
#9

Lätt att det blir fel 😛 När jag flyttade hit så hände det ett par gånger att jag glömde bort om det var Lin- eller Lid-, haha.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Moa-]
5/31/13, 10:33 AM
#10

Stephanie; ha ha, det är nog nästan värre att inte ha koll på vart man själv bor… =P

Men ibland blir allt virrigt, lägenhetsnummer kan jag behöva tänka kring, vilket bodde jag i tidigare och vilket bor jag i nu…Båda ligger på samma våning, så det är endast sista siffran som ändrats. =P

Honestyisdead
5/31/13, 10:38 AM
#11

Angående lägenhetsnummer så har vi 2 olika. ett "internt" och ett annat. Men jag blir aldrig klok på vem som använder vilket.

[Moa-]
5/31/13, 10:42 AM
#12

Hera; ja, det är ju också virrigt, det håller jag helt med om. Kanske skall börja använda skatteverkets nya nummer så slipper jag "tänka" själv… =P Än så länge står bägge på postfacket…

Honestyisdead
5/31/13, 10:46 AM
#13

😃

Annons:
[Tassy]
5/31/13, 5:24 PM
#14

1200-1400:- skulle jag tippa på för 3 rätters + vin till 2 pers. 🙂

Stephanie
5/31/13, 6:46 PM
#15

Jag har funderat fram och tillbaka på det här nu och konstaterat att jag inte har pengar till det tyvärr. I alla fall inte om de ska kunna gå och äta och välja precis vad de vill, utan att tänka på kostnaden, vilket var min tanke med det hela.

Så nu funderar jag på vad man kan hitta på annars 😃 Förslag?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Zureel
5/31/13, 7:02 PM
#16

Grilla är väl alltid trevligt nu när vädret tillåter.


DesK
5/31/13, 7:18 PM
#17

Eller laga en riktigt fin middag åt dem! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Stephanie
5/31/13, 7:43 PM
#18

Fast jag tänkte att de skulle få åka någonstans alltså :) De behöver få komma ifrån hemmet. Men frågan vad de kan göra. Syrran och jag har kollat på t.ex. kak- och tårtbuffé på Taxinge, lunch-buffé, osv.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Tilde]
6/2/13, 9:49 AM
#19

#18 Här i Danmark kan man köpa små paket med upplevelser i bokaffärer och liknade, exempelvis vinprovning, luftballongflygning, en heldag på spa, osv. Det brukar inte kosta över 1000 kr för de enklare grejerna, allt från någon hundralapp och uppåt - beroende på upplevelsen såklart. Det borde väl finnas något liknande där? 🙂

DesK
6/2/13, 10:40 AM
#20

Tirin det finns något liknande här i Sverige och de där upplevelsepaketen kan köpas på en hel del ställen 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Moa-]
6/2/13, 10:44 AM
#21

Här finns en sida med olika upplevelser i Nyköping, vissa (de flesta) av upplevelserna är dock relativt kostsamma…

Åsa S
6/2/13, 11:02 AM
#22

Finns det någon slags båt i närheten av Nyköping som gör dagsturer så kan ju det vara trevligt att ge bort som present. Tänker på såna båtar som har räkaftnar, musikkvällar mm. +Såna båtar som åker till sevärdheter och dyl typ såna båtar som går i stockholmsskärgård + till Birka där man kan äta enklare mat ombord medans man reser till sitt färdmål och tittar och bara njuter.

Upp till toppen
Annons: