Annons:
Etikettmatprat
Läst 2119 ggr
[Aquelegia]
5/26/13, 2:43 PM

För stora pizzor!

Jag har ett väldans ilandsproblem. Jag älskar verkligen pizza. Men har nu tröttnat på att jag alltid har pizza över till nästa dag. Jag vill bara äta pizza 1dag! Söndagar en gång i månaden. Men pizzorna är så otroligt stora nuförtiden så jag orkar inte köpa längre.

Vilket problem jag vet men jag är så galet sugen på pizza! Jag gillar de pizzor ingen annan gillar så att dela gör bara att jag får nöja mig med kebabpizza.

Är jag ensam om detta delikata problem? Hihi Tycker man skulle få välja mellan Liten/ Mellan och stor vilken ålder man än är i! Skulle tom kunna tänka mig äta pizza 2 gånger i månaden då bara jag slipper rester! 😃 (ja det är jättegott med kall pizza dagen efter men jag vill inte äta pizza dagen efter också)
Jag bränner pizza hemma ALLTID! Så försöker mig inte ens på detta längre. Misslyckas tom med färdigkit😟

Annons:
Zureel
5/26/13, 4:29 PM
#1

Kan du inte bara helt enkelt be om en mindre pizza.


DesK
5/26/13, 4:47 PM
#2

Hi hi vilket problem! 😃 Jag förstår dig för jag har tänkt samma sak. Kanske skulle du kunna fråga din favoritpizzabagare om han kan göra mindre pizzor också! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Marinas Mix
5/26/13, 4:48 PM
#3

Be om en barnpizza, när du handlar nästa gång. Det brukar jag göra, de få gånger jag köper pizza.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

dolfen
5/26/13, 6:04 PM
#4

#0 - Vicken liten bortskämding! 😎

Kan man (förutom att be om en barnpizza) lösa "problemet" med att skära/mixa ner överbliven pizza, och slänga ner det i, exemelvis, en gryta som man gör dagen efter!?

Igår gjorde jag varma mackor i ugn, med egen tomatpuré, rökt skinka med mera.

Vad är en pizza? Svar: Bröd + pålägg + ost.
Alltså: en "varm macka".

🙂

[Aquelegia]
5/26/13, 6:14 PM
#5

#1 #3 #4 Här får man bara köpa det om man är barn. Testat redan och fick inte😕 Är standardregel på i princip alla restauranger här om man inte gjort en bypass eller liknande. 

Sedan är ju problemet att barnpizzorna inte motsvara de pålägg jag gillar. Lägger man till det man gillar är man uppe i samma pris som en stor 🤪

#4 Haha jag är en principfröken. Min nya princip är att endast köpa så stora portioner som motsvarar det jag behöver ha i mig. Försöker motarbeta min överkonsumtion 🙂Sedan är det ju så att jag även bränner varma mackor. Min sambo kunde knappt tro sina ögon när jag brände mackor för 10e gången😊 Har förbud mot det nu sen har pizzerionas pizzor en sådan himla god smak (iaf på pizzerian hos oss) och det är just de smakerna jag är ute efter. Sicka problem😂

Zureel
5/26/13, 6:18 PM
#6

Om du nu kan tänka dig att äta pizza 2 gånger i månaden  frys in halva pizzan.


Annons:
[Aquelegia]
5/26/13, 6:24 PM
#7

#6 Har gjort så någon gång faktiskt och var toppen men jag föredrar nybakad pizza. Fryser jag in den kan jag köpa sådana frysta! VÄNTA LITE! De där frysta pizzorna är ju grymt mycket billigare och finns faktiskt några jättegoda! Varför tänker jag aldrig på det? Då kan jag baka de hur frasiga som helst här hemma med och äta direkt ur ugnen om jag så vill det!
Jag tittar aldrig i de frysarna i butiken så glömmer av att det ens existerar☝️
Finns en som är "stenugnsbakat" med kebab och feferoni som jag åt för 2 år sedan och den var så god! Även den vegetariska med mozzarella mums!

Hade jag bara tänkt på det tidigare, idag är egentligen min tilltänkta ätardag men jag åt godis igår och fikade så vart inte alls sugen på flöt idag.

Zureel
5/26/13, 6:33 PM
#8

Men nu har du kommit på det till nästa gång du vill ha pizza 🙂


[Aquelegia]
5/26/13, 6:35 PM
#9

#8 Absolut och det tack vare er ^^ Skall bli spännande att se vad det finns i frydiskarna nuförtiden! Haha risken är ju dock kom jag på att jag bränner de också. Jag och deg i ugnen = </3 ^^

[Tassy]
5/26/13, 6:36 PM
#10

Jag brukar dela pizza med någon (oftast gubben) eller frysa in. 🙂

[Aquelegia]
5/26/13, 6:42 PM
#11

#10 Jo fast ingen gillar de pizzor jag äter😕Sen gillar jag inte grejjen att behöva köpa mer än man äter på en dag😛 Rätt vad det är sitter jag säkert och moffar i mig en hel ändå bara för jag bränner frysepizzorna med hihi
Jag gillar inbakade (typ ciao ciao), mexicana, acapulco, med bea och fläskfilé och quattro staggioni. Alla med konstiga saker på😃

[Tassy]
5/26/13, 6:45 PM
#12

#11 Jag gillar många av dom (undantaget de starka) men förbannad osis att jag inte tål dem 😟 annars hade vi kunnat dela haha 😃

dolfen
5/26/13, 6:59 PM
#13

Liten ordlek:

Hur kan man "för-stora pizzor?" 😃

Annons:
[Aquelegia]
5/26/13, 7:29 PM
#14

#12 kebabrulle kan vi allt dela på någon dag, elelr tål du inte den längre heller? Den var bamsestor ju!

#13 Tja fråga våran pizzeria för de har förstorat pizzorna! För 3 år sedan när vi flyttade in var de så stora att de precis fick plats i kartongen. Nu får de vika in kanterna med många centimeter ^^

[Tassy]
5/26/13, 8:09 PM
#15

#14 Tål inte såsen, och utan är ju urk 😟

[Aquelegia]
5/26/13, 8:36 PM
#16

#15 Jag äter alltid utan sås tycker såsen är urk😂 Väljer pizzor medvetet utan sås, sen geggar det ner och det dräller överallt, en är ju inte så väldans attraktiv med sås rinnande längs hakan😜

[Tassy]
5/26/13, 8:37 PM
#17

Sås är mitt liv! 🤪

[Aquelegia]
5/26/13, 8:40 PM
#18

#17 Tyckte jag med förr men numera vill jag känna smaken av ost, papikra, jalapenjos, färs och diverse ting som såsen annars geggar ner totalt ^^

[Tassy]
5/26/13, 8:42 PM
#19

Det låter som en konstig kebabrulle, eller bytte vi tillbaka till pizzor nu? 🤦‍♂️ Fniss! Pizza äter jag utan sås, men kan inte äta ifrån den brevid dig, de har ägg i pizzadegen! 😟

[Aquelegia]
5/26/13, 8:44 PM
#20

#19 HAHAHAHA kebabrulle ska ha sås! PUNKT! hihi jag snurrade iväg lite där😈 Då får vi komma överens om en pizzeria vi kan äta på någon dag ta en promenad dit så har vi förbränt kalorierna med😉

Annons:
[Tassy]
5/26/13, 8:45 PM
#21

låter ju kanon 😃

DesK
5/26/13, 10:08 PM
#22

Sen tjejer hänger jag på nån gång framöver, så då blir vi ännu fler som delar på pizzorna! 😎

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
5/26/13, 11:26 PM
#23

#22 Snart får vi uppgradera till familjepizza 🤗

Intehärutandär
5/27/13, 10:31 AM
#24

Dumt att Du inte får ta barnpizza. De kan ju inte veta om Du har barn som väntar hemma. Jag tar alltid barnpizza som jag och barnet delar på.

[Aquelegia]
5/27/13, 10:38 AM
#25

#24 Visst är de för stora de där pizzorna! Men sen är det ju så att påläggen på barnpizzor inte lockar för mig. Sen vet de på pizzerian vem jag är(de vet att jag inte har barn ^^)  och jag gillar ingen annan pizzeria i närheten😛 Tycker allmänt det där med barnmeny borde avskaffas åldergränsen på!

Intehärutandär
5/27/13, 11:07 AM
#26

#25 Nej barnpizzor brukar bara gälla 1-20 fast man kan ju betala ett par kronor extra för dyrare pålägg. Har Du bara en pizzeria, eller är det den närmaste? :-)

Intehärutandär
5/27/13, 11:08 AM
#27

#25 Såg svaret nu. :-P

Annons:
[Aquelegia]
5/27/13, 1:16 PM
#28

#26 Jag är sådan som väljer pizzor med många pålägg så blir likadyrt som en stor i slutändan i vilket fall som ^^ Men jag menar nån gång är det ju faktiskt gott med en enkel Margarita. Skall fråga lite snällt när jag är där nästa gång om jag inte *blink blink* kan få en liiiiten pizza😊

chilisalsa
5/27/13, 9:22 PM
#29

En häften så stor pizza med extra allt som det är på en stor pizza borde ju bli en himla bra pizza…. fråga om dom inte gör himla bra pizzor utan bara utspädda trolldegsmonster… :-)

Medarbeterare på Kost

fridaas
5/27/13, 9:26 PM
#30

Va? Finns inte alla pizzor som barnpizzor?! Vart bor ni? Här (jönköping) finns alla pizzor som barnpizzor och dem får även vuxna beställa, eller jag har gjort det många gånger iaf utan problem.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Sofy
5/27/13, 10:41 PM
#31

#11 Vi tycker om samma pizzor så vi kan dela😃Har samma problem med att jag aldrig äter en hel pizza🤔

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

[Aquelegia]
5/27/13, 10:51 PM
#32

#29 Skall jag säga nästa gång jag beställer "en halv pizza tack"😃
#30 skaraborg, vart så i alla städer jag bott i😕Sedan är det bara 1-20 som är barnpizzor.

#31 åhå jag skickar halva till dig i framtiden alltså hihi ingen jag känner har hittills ätit dessa pizzor👍 Vill jag dela får jag snällt anpassa mig för jag ogillar ju inte de andra pizzorna, de är bara uttjatade och "tråkiga"☺️

[Tassy]
5/27/13, 10:52 PM
#33

#30 här i Skövde är det 12års gräns om jag minns rätt. Gäller vad jag vet alla hak i hela stan. Uruselt!!

chilisalsa
5/27/13, 10:56 PM
#34

Altså…..

det här problemet uppstår ju bara om man …

1. Antingen beställler på en pizzeria (inte hemkörning)

2. Man är ensam om någon pizzafetisch man har… och inte kan dela….

3. Om man helt entelt inte vill erkännna att man vill ha hela själv ! 😃

Medarbeterare på Kost

Annons:
[Aquelegia]
5/27/13, 11:34 PM
#35

#33 Alldeles rätt och riktigt Tassy 🙂 Jag kan tas för under 18 men som 12 är att pusha the limits! ^^

#34 Beställer aldrig hemkörning, pizzerian ligger 10sekunder runt hörnet. Tyvärr den bästa i stan vad jag vet (har 2 pizzerior kvar av ca 10-15st?). Annars har jag faktiskt cyklat och hämtat pizza, dock har de aldrig smakat så gott som hos våran😕
Sedan är jag ju ensam om vilka pizzor jag gillar så ingen vill dela med mig, har delat någon gång med sambon men då blir det alltid kebabpizza med sås😕Gott men inte alls vad jag är ute efter.
Men jag vill ju inte ha hela själv? Det som är problemet ju ^^

chilisalsa
5/27/13, 11:41 PM
#36

Vad vill DU ha då ? …

Medarbeterare på Kost

[Aquelegia]
5/27/13, 11:43 PM
#37

#36 Se inlägg #11😃Allt med extra jalapenjos 👍

chilisalsa
5/27/13, 11:55 PM
#38

Quatro med jalapeno…. nytt ! Annars kan du ju skociicka det starka te mig och behålla det Usnällaalapenos ;-)

Medarbeterare på Kost

[Aquelegia]
5/28/13, 12:17 AM
#39

#38 Nja den har jag faktiskt undantag på den skall ha mängder med cajennepeppar! Måste ha starkt på😃 Pizzor som inte har grönsaker på måste jag ha pizzasalad på. Annars blir koncistensen inte bra för mina bissingar. Måste ha något knaprigt på.

ettlitetalias
5/28/13, 1:03 AM
#40

tycker synd om er hemma i Sverige (även om pizza-kvalitén är oslagbar!). Här kan man beställa allt från små till mega-pizzor! Men dessvärre är toppingen mindre fantasi-full, och botten alltid bra mycket tjockare än hemma 😕

[Aquelegia]
5/28/13, 3:36 AM
#41

#40 haha tack för nattskrattet vet inte riktigt vem jag skall tycka synd om, oss med för stora pizzor eller dig med tråkiga ^^

Oväntat stort intresse för att diskutera detta I-Landsproblem😃

Inser att jag får skylla mig själv att jag antagligen aldrig kommer lösa detta problemet och moffa i mig en hel varannan månad istället för en halv varje! ^^

Annons:
Chestnut
5/29/13, 2:45 PM
#42

#33 & 35 Finns flera pizzerior i Skaraborg där barnpizza är OK även för vuxna och de flesta pizzorna kan göras i "barnpizza"-size! Exempelvis Alpina, American Pizza Today, Prego i Skövde.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
5/29/13, 3:04 PM
#43

#42 Nja alltså american pizzas små pizzor orkar jag inte själv heller de är jättesmastiga! Men goda!
Sedan kom du på mig med vilka pizzerior jag ej testat än😉Ligger lite långt bort för mig för att köpa pizza men hur är det, har de alla pizzor som barnpizzor eller är det även där pizzorna 1-20?

[Tassy]
5/29/13, 3:58 PM
#44

Vart ligger prego?

[Aquelegia]
5/29/13, 5:10 PM
#45

#44 Pizzerian vid Lunden.

chilisalsa
5/29/13, 6:26 PM
#46

Amerikanska pizzor är bedrövliga….

Då menar jag inte panpizza som är kaka med lite på….

Att beställa en pizza i Nye Jorken är löjligt svårt…. Säger man inget får man tomatsås… max. Undrar vad det skulle kosta att beställa med extra allt ????

Medarbeterare på Kost

[Aquelegia]
5/29/13, 7:39 PM
#47

#46 American pizza här i stan gör gudomligt goda pizzor men sjukt mättande, här snålas det på ingenting ^^
Har turen med pizzerian bredvid att de oftast inte tar extrabetalt för extra pålägg. 😃Sällan jag köper pizzor som de är men försöker lära mig äta som det står i menyn ^^

chilisalsa
5/29/13, 8:06 PM
#48

Fast när jag har beställt pizza i NY på hotell med room service har jag fått X antal inch i diameter och bara tomat om jag inte betalar extra för allt…. gå r liksom inte att beställa en kebabpizza eller så där man är helmätt efter 1/4….

Medarbeterare på Kost

Annons:
[Aquelegia]
5/29/13, 8:52 PM
#49

#48 Haha alltså vilken affärsidé "för att bli nöjd får du lägga 100tals kronor på extra pålägg för du får bara sås"

VildaVittra
5/29/13, 9:57 PM
#50

Som fd pizzabagare så kan jag berätta att orsaken till att inte alla pizzor finns i barnstorlek är att det egentligen går åt precis lika mycket ingredienser i dom som i en fullstor.

Man använder samma mängd deg (degbitarna ligger på kylning och är förberedda), pyttemindre mängd ost samt sås, sen ungefär samma problem med de andra ingredienserna (detta har med jäsningen att göra, ligger det för lite tyngd på degen så sväller den upp och den blir ju då tjockare som barnpizza). Just därför brukar man bara ha de billigaste pizzorna som barnpizza.

Barnpizzor är det inte mycket lönsamhet i, tyvärr, men är det lugnt så brukar man försöka möta kundernas önskemål. Men är det kö så är det lättare att hålla sig till menyn, då man kan göra dem i sömnen med förbundna ögon (och spara specialbeställningarna till ex födoämnesallergiker).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Tassy]
5/29/13, 10:32 PM
#51

#50 åh, tack för bra info!

VildaVittra
5/29/13, 10:46 PM
#52

#51 Det är lugnt! 🙂 Vad jag egentligen menar på är ju att säga att ni gärna betalar för vuxenstorlek på er barnpizza, så kommer ni få den i mindre storlek, men tänk på att det egentligen handlar om att ni äter med ögonen.

Pizza går ju utmärkt att stoppa i frysen och värma på i mikron.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Tilde]
6/4/13, 6:59 PM
#53

Gör din egna pizza? 😃

[Aquelegia]
6/4/13, 7:05 PM
#54

#52 Gillar som sagt inte grejen att köpa mer än jag orkar/ vill äta i en måltid. Ser ingen mening med att frysa in något som är tusen ggr godare nybakt ^^
Har gjort så någon gång men nu är det så hiskeligt ont om plats i frysen :P
#53 Grejjen med att köpa pizza är ju att man slipper laga mat. Pizza köper jag nämligen endast när jag jobbat en hel dag oftast när jag jobbat över och inte ens orkar tänka på att lyfta kniven väl hemma (jobbar med mat) Jag bränenr dessutom ALLTID pizza tom varma mackor. Är precis värdelös på sådant där brödgrejs i ugnen. 😕

Upp till toppen
Annons: