Annons:
Etikettmatprat
Läst 3009 ggr
Sofy
5/19/13, 6:38 PM

Frysgrader

Efter ett litet samtal med en bekant som har -3 grader i sin frys och jag har typ -19 eller nåt åt det hållet undrar jag vad är rätt grader? och varför?

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Annons:
VildaVittra
5/19/13, 6:52 PM
#1

-18 grader ska det vara i en frys. Och det är för att ex fett härsknar fortare vid varmare temperaturer.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Aquelegia]
5/19/13, 6:52 PM
#2

Ju kallare desto bättre klarar sig frysvarorna. För djupfrysning! Alltså långvarig frysning måste en frys hålla en temperatur på minst -18 grader.
-3 är en kortvarig frysning och även väldigt bra för miljön med tanke på energiförbrukningen. Det drar mindre ström.
Inget är fel men som sagt i -3 grader är varorna ej djupfrysta=kort hållbarhet.

[Aquelegia]
5/19/13, 6:54 PM
#3

Såg att det även kan ha att göra med om man anger i farenheit eller grader😉 0 farenheit motsvara -18 grader.

Sofy
5/19/13, 7:03 PM
#4

Det handlar om celsius. Då undrar jag även hur snabbt skulle fett ex härskna i -3 celsius? Har aldrig tänkt på just det här förut😃

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

DesK
5/19/13, 7:28 PM
#5

Om man fryser ned matvaror i -3 grader C så kan det bli rejält stora iskristaller och därmed sämre kvalitet på det nedfrysta. Oavsett vad man ska frysa ned, så blir det bäst om det är så kallt som möjligt i frysen, minst -18 grader C. -3 grader C är lika med kylförvaring i stort sett. 

Grader är det oavsett vilken skala ma använder. Farenheit används ännu i den anglikanska världen, medan vi övriga använder Celsius.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sofy
5/19/13, 7:35 PM
#6

Bra info Dessan! Det är precis vad jag tycker också, det är väl helt onödigt att ha en frys att förvara maten i även i enbart några dagar då det bör förstöra kvalitén på produkten. Sen är det väl inte så hälsosamt heller när det kommer till bakterier då det är som att förvara i kylen.

Sen frågar jag igen - hur snabbt skulle fett härskna i -3 Celsius? Om vi nu tar från kyckling eller nötkött som exempel.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Annons:
DesK
5/19/13, 7:38 PM
#7

Sofy det skulle härskna lika fort som i kylskåp!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sofy
5/19/13, 7:40 PM
#8

Hur fort skulle det härskna i ett kylskåp då😉

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

DesK
5/19/13, 7:57 PM
#9

Svårt att svara på, för det beror i hög grad på hur väl kylkedjan fungerat innan den hamnade i butik och sedan hur den hamnade hemma hos dig!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

bamse6311
5/26/13, 6:20 AM
#10

För butiker/varuhus så gäller att de måste ha minst -18 grader i sina frysdiskar.
Själv så har jag runt -22 i min frys hemma.

Angående kyl så gäller lagen för kyldiskar i butikerna att det får vara högst 8 plusgrader. Hemma i min kyl så kör jag runt +4.

Sedan så är det precis som #Desk säger hur kylkedjan fungerat hela vägen.
Jag jobbade under 15 år i varuhus inom Coop och har positiva erfarenheter om hela kylkedjan ända tills den till sist skall bäras hem till konsumenten.

Det finns ju fryspåsar vid varje kassa som man skall använda på vägen mellan butiken/varuhuset och hem.
Man skall ju helst åka hem direkt när man handlat och sedan lägga sina produkter i frysen och kylen så fort man kommer hem.

Att först handla sina matvaror för att sedan ta en titt inom IKEA eller något annat medan matvarorna står i bilen är inte alls att rekommendera.

Å andra sidan så om jag går in i en charkuteributik i Helsingör så verkar de ha helt andra regler där men det är ju en annan sak *skrattar*.

Bästa hälsningar,
Bertil

[Mustangcab]
5/26/13, 12:55 PM
#11

När det varmt så har jag en kylbag med isklamparm ed mig och då tar det ändå bara  drygt 10 minuter att ta mig hem. Kyl- och frysprodukter är de sista som jag plockar ned och så går jag på självscanning. Blir det koll så byter jag ut dessa varor.

Upp till toppen
Annons: