Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 1559 ggr
[Aquelegia]
5/14/13, 5:23 PM

Eurovisionmiddag

Då var det dags för året Eurovisionsmiddag. Förra året bjöd jag på en  ljuvlig fiskpasta, den hade varit trevligt att göra en repris på men orkar verkligen inte med allt runtomkring, koka buljong, skala skaldjur och tjohejsan.

Vad kan man bjuda på? Kommer göra smördegssnittar till under tävlingen. Middagen skall förtäras innan. 

Är lite, lite sugen på att göra egen korv! Har köttkvarn så ha det gärna i åtanke om ni sitter inne med något toppenrecept. Annars är det fritt fram, allt från tacos till en enkel sallad, även vegetarisk/veganskt är av intresse!

Annons:
Cragan
5/14/13, 9:00 PM
#1

chili ost o rökessens (om man inte råkar ha en kallrök)   och kan säga att det är viktigt att köttet är kallt när man maler blir grynigt annars  

kan göra en liten biff av korvsmeten o steka som provsmak så man vet att man ligger rätt i kryddning också (för dem som liksom mig kan få total hjärnsmälta ibland o få för sig att man måste göra klart allt innan man får provsmaka)

[Aquelegia]
5/14/13, 11:55 PM
#2

#1 Haha trodde ditt inlägg hamnat i fel tråd först men nu fattar jag. Tips för korven! ^^ Skall chiliosten vara småbitar i korven då eller hur menar du med osten?
Bror min gjorde korv en gång som blev jättegrynig, kan vara för de malde nyslaktat köt, ej nedkylt ^^

[Aquelegia]
5/15/13, 12:08 AM
#3

Hum, fråga mig inte varför men fick en idé om fisksoppa, en matig sådan med saffransaioli.
Har gjort fiskgryta förr men inte sådan som jag funderar på nu med tomatkross. Lite smidigt med allt i ett mat så jag slipper passa flera grytor. Lite tråkigt kanske?
Synd man inte bor på västkusten nu, hemskt billigt med färsk fisk där☝️

chilisalsa
5/15/13, 12:17 AM
#4

Tja man kan väl bjuda på sig själv lite… soffpotatis 😃

Medarbeterare på Kost

Cragan
5/15/13, 1:57 AM
#5

#2 kan köra med osten genom malen en gång om man vill själv kör jag med riven dock.    o ja grynigheten berodde troligen på för hög temp under malning/fyllning av korven

[westerlind]
5/16/13, 10:00 AM
#6

Vi äter alltid tacos (vegetarisk) hos oss, det har blivit lite av en tradition haha. Schlagertacos! Tycker om plockig mat när man ska titta på tv, plus att man kan äta pö om pö och framför TV:n utan att det känns alldeles förfärligt, haha.

Annons:
Sofy
5/16/13, 1:17 PM
#7

Det är suveränt att bjuda på tacos vid sådana tillfällen för det är perfekt plockmat och kan göras väldigt nyttigt samtidigt som det är gott och alla kan ösa på med vad de tycker om och inte nog med det kan det varieras något otroligt med nya roliga grönsaker i ny storlek, olika såser och olika kött och nya tacoinspirerade tillbehör som passar jämfört med gamla vanliga.

Även hemmagjorda mini calzone pizzor och piroger är ju supermysigt och kan göras med många olika fyllnader till en god sallad och kanske en sås eller dressing och är man intresserad av halvfabrikat är det busenkelt att tillaga!

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

[Aquelegia]
5/16/13, 1:46 PM
#8

Åh tacos, känns lite klyschigt men vad länge sedan jag åt det. Eller ja från att förr äta det 2-3gånger i veckan till högst 1 gång i månaden :P

Skall lämna det som önskemål till väninnan. Visade sig att hon tar över då jag bjöd förra eurovision, jag som älskar att planera får nu rulla tummarna ^^

[Aquelegia]
5/17/13, 6:48 PM
#9

JIPPI! Det blir tacos, är dock jag som står för det då jag nästan hade allt hemma ändå ^^

Sofy
5/17/13, 7:00 PM
#10

Nu blev jag avundsjuk, vill också ha tacos ju.😢

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

[Aquelegia]
5/17/13, 7:11 PM
#11

Är jag ensam brukar jag fixa en lätt variant. Bara lite färs (vegetariskt eller kött beror på vad jag har hemma) tacosås, majs och gurka. Snålvariant men allt är godkänt för att mätta suget😃
Ni kanske inte har tacosgrejer i hyllorna?

Upp till toppen
Annons: