Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 5245 ggr
Chestnut
2013-05-10 21:26

Äppelrökt fläskytterfilé "India style" i grill

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tyckte att det här blev så bra att det förtjänade att bli en egen tråd, väldigt lyckat och väldigt enkelt recept!

Äppelrökt fläskytterfilé "India Style"

ca 1 kilo fläskytterfilé i bit (kotlett, filé eller karré går säkert också bra men anpassa då köttinnertemperaturen)

1 matsked garam masala

1 tesked nymald svartpeppar

1 tesked salt

Putsa filén om det behövs, torka av den med lite hushållspapper och gnid in kryddorna runt om. Låt den därefter ligga i rumstemperatur medan du tänder grillen.

För själva tillagningen så läs den här artikeln om att röka i klotgrill, samma princip gäller även för grilltunna etc. Har du termometer på grillen så är en temperatur på 150-180 grader utmärkt medan du röker, då tar det ca 35-45 min. Istället för rökspån använder vi dock flisade (färska) äpplekvistar. Ca 1-2 nävar ger lagom rökig smak. 

Köttet är klart vid en innertemperatur runt 70 grader (för fläskytterfilé, karré exempelvis kräver högre temperatur). Låt vila 10-20 min innan du skär upp i tunna skivor.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
DesK
2013-05-10 21:31
#1

✨ Till dig Chess! Tack för en bra och trevlig beskrivning! ✨

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Chestnut
2013-05-10 21:48
#2

#1 Tack 😃

Det här är verkligen mat i min smak; sköter sig själv och smakar ljuvligt 🤤

Med vänliga hälsningar
Chess

DesK
2013-05-10 22:12
#3

Helt i min smak också! 😃

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Cragan
2013-05-10 22:31
#4

såg riktigt gott ut  ger mig nästan inspiration nog o börja hyvla upp äppelträdsbitar en har liggandes men bara nästan då dom är så pass hårda att dom knappt är hyvelbara

Chestnut
2013-05-11 14:29
#5

#4 Jag tog och knipsade av färska kvistar med sekatören direkt från trädet och satte mig sedan med kniv och fixade spån efter att ha tagit bort knoppar och dyligt. Krävs ju inte så mycket spån 🙂

Med vänliga hälsningar
Chess

Upp till toppen
Annons: