Annons:
Etikettmatprat
Läst 1007 ggr
[Aquelegia]
2013-05-05 14:51

Visste ni att!

Här kan vi dela med oss av saker vi vet/lär oss gällande matlagning och allt omkring. Jag är en obotlig googlare och tar mer än gärna reda på saker fort.

Idag lärde jag mig, i jakten på närmaste styckningsdel till kållappen aka flanksteken, att fläskköttets motsvarighet till fransyska är skinksteken. Tycker det är kul att lära sig sådan för det underlättar när man funderar på de olika delarnas tillagning 😃

Annons:
chilisalsa
2013-05-05 21:38
#1

Sen de riktiga slaktarna försvann så har mycket kunskap försvunnit… och bra styckningsdetaljer som glömts bort.

Njurtapp är en sådan sak som är väldigt svår att få tag på. Ska tydligen vara väldigt god att grilla…
http://kortomgott.taffel.se/2011/07/09/njurtapp-onglet-hanger-steak-slaktarbiff-saker-som-inte-ar-flankstek/

Medarbeterare på Kost

[Aquelegia]
2013-05-05 22:45
#2

Oj så spännande! bror min slaktar själv men det finns en del kvar att lära anser jag då allt kallas för grytkött eller filé, ibland undrar jag vart allt det andra på djuret tagit vägen hihi åh vad jag älskar att lära mig om olika sätt att stycka djur och ta tillvara på allt och se det som delikatesser. Jag är tyvärr en sådan som tycker filé är så uttjatat! Ingen utmaning att tillaga och äta det😛

Blev besviken när jag hos en handlare häromdagen fick berättat för mig att "allt kött inte är varken närodlat eller svenskt då vissa styckningdetaljer inte finns i sverige"
Vaddå inte finns? Saknar svenska djur delar av sina kroppar? Neh där blev jag faktiskt lite sur! För tydligen finns det ju en efterfråga när de behövde importera till och med!

bamse6311
2013-05-06 18:57
#3

#2
Kan tänka mig att det är "stordriften" som gör det där att allt inte ens hos charkuteristen är svenskt.
Konstigt egentligen hur produkter färdas mellan olika länder pga av det där med "stordriftsfördelar".

Själv så bor jag i Helsingborg som ju ligger ett stenkast från Helsingör och där finns det många charkuterier där man själv köper in hela djur och sedan styckar dem och med tanke på att Danmark är ett jordbruksland så får man utgå från att djuret också är uppfött där, men det kan man ju inte heller säkert veta även om det säger så.

Tänker också på det där med "märkningen" när man skall köpa en köttprodukt på Maxi, Forum, Willys eller var det nu kan vara.
Det står ju "ursprungsland" på etiketten och med det så menas ju bara att den där grisen, kon eller vad det nu kan vara är född i Sverige om det står så som ursprungsland.

Sedan så är det kanske fraktat till ett annat land för att växa och när det blivit dags för slakt så kan det har fraktat till ett tredje land för att slaktas och styckats innan köttprodukterna så småningom hamnar i Sverige igen hos olika grossister innan det så småningom hamnar hos varuhuskedjorna (och kanske också charkuteributikerna.)

Allt det där på grund av "stordrift".
Ja, det är väldigt konstigt det där.

Bästa hälsningar,
Bertil

Bjornen
2013-05-14 22:06
#4

Ett stort problem är idag att få tag i både kött och fisk med ben. Ännu ett matslöseri och många godsaker har då försvunnit.

chilisalsa
2013-05-14 23:11
#5

Ja eller bara nåt så enkelt som en simpel fläskkotlett med normal fettrand och inte 1.2mm … och ben såklart. Däremot kan man köpa filéer som inte finns… som s.k. fläskyterfilé 🙂

Medarbeterare på Kost

Upp till toppen
Annons: