Annons:
Etikettmatprat
Läst 2754 ggr
Marinas Mix
5/2/13, 10:45 AM

Smör eller margarin?

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
chilisalsa
5/2/13, 3:01 PM
#1

Kan väl passa på att puffa för Tessans utmärkta skolrapport i naturkunskap på gymnasiet. Hon fick lite hjälp av några av oss även om det är hon som gjorde jobbet och ska ha all cred!

Tror det är väldigt ovanligt med en vanlig skolrapport som får det genomslag hennes rapport fick och får… under flera år. Det är många skolpolitiker, kostchefer och ansvariga som fått den. Kanske t.o.m. Aftonbladets artiklar kan ha varit en spin off från hennes uppsats.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15684616.ab

Läraren var tydligen en inbiten margarinätare… innan.
Tror hon fick bra betyg :-)

http://migrated.ifokus.se/uploads/251/251927bcb1b873d85d64d69189dd9a9a/margarin-som-miljohot.pdf

Medarbeterare på Kost

[Tassy]
5/2/13, 4:51 PM
#2

Här strävar vi alltid efter rena varor. Smör är självklart här.

DesK
5/2/13, 5:26 PM
#3

Vi använder smör och olivolja. Intressant och bra skrivet av Tessan, den skriften borde många läsa!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Intehärutandär
5/2/13, 7:02 PM
#4

Usch, jag är en syndare som kör på margarin. Men jag är uppväxt på det, så jag gillar inte smaken på smör om det inte är i bakande. Sedan har jag hopplöst dåligt tålamod numer, och smör är stenhårt att baka med - om man inte kommer på 15 minuter innan att man är sugen på att baka. 

Sedan är det så dyrt med smör. Jag har kollat på det flera ggr det senaste 6 månaderna, men slutar alltid med 1 kg Milda som är 10 kr billigare än 500 g Smör. 

Så här blir det Margarin och olja att steka i. Bregott på mackan till barnet iofs. 

Den dagen Smör, ekologiskt osv blir billigare - så kommer jag göra mitt bästa att köpa det.

Chestnut
5/2/13, 8:46 PM
#5

Strävar efter att använda smör men pengar/snålhet begränsar det till bak bara i princip. Steker helst i rapsolja och har olivolja till en hel del. Men på mackan blir det Lätt & Lagom, av ren vana… 🤐

Med vänliga hälsningar
Chess

RobinEH
5/2/13, 10:14 PM
#6

Bilden är väldigt dålig tycker jag. Och vad säger den egentligen? Att margarin är raffinerat och därmed ondskefullt?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
[Aquelegia]
5/2/13, 10:41 PM
#7

Det där med margarin är gjort av bensin har väl motbevisats i några fall som bland annat bregott?

Jag använder både smör och margarin. Omättade fetter finns det i båda 2. Oljorna i margarin är knappast kallpressade vilket är det nyttiga oljorna. Det är skillnad på olja och olja!

RobinEH
5/2/13, 10:46 PM
#8

#7

Gjort av bensin hävdar väl inte folk. Däremot används hexan vid processeringen.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Aquelegia]
5/2/13, 10:48 PM
#9

#8 I folkmun sägs det bensin 😛Men användningen av hexan gäller ju ändå inte alla margarinmärken? Vad är det egentligen hexan har för nytta vid margarinanvändning?

RobinEH
5/2/13, 10:51 PM
#10

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Aquelegia]
5/2/13, 10:58 PM
#11

#10 Tack, intressant då fick jag äntligen rätsida på det där med bensinen, jag menar hexan 😎

Istället för skrämselpropagande teckningar borde man på riktigt få se hela tillverkningskedjan då börjar folk kunna lita på saker och ting. Att endast sprida "margarin innehåller bensin" har jag tröttnat på för länge sedan. Nog många andra med mig.
Undrar dock fortfarande om det stämmer att bregott ej har hexan i tillverkningskedjan eller är det rätt och slätt ALLA margariner som det gäller.

RobinEH
5/2/13, 11:05 PM
#12

#11

Bregott består ju av grädde och rapsolja. Det kan ju hända att hexan används vid framställningen av rapsolja. Sedan är det ju så att hexan bara är ett verktyg som kan användas. Det kan mycket väl vara så att det finns något margarin där hexan inte har använts. Dock tror jag att eventuella metoder inte är lika lönsamma som användningen av hexan.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Aquelegia]
5/2/13, 11:17 PM
#13

#12 Vet du något om hur mycket hexan som finns i slutprodukterna i så fall? Och hur påverkar hexan kroppen? Förlåt för många frågor men jag minns bättre när jag diskuterar än om jag läser det på egen hand utan att ställa mina dumfrågor ^^

Annons:
RobinEH
5/3/13, 12:07 AM
#14

#13 Den maximalt tillåtna mängden är 1mg/kg. Så troligtvis, och förhoppningsvis, så är mängderna >1mg/kg råvara. Det handlar alltså om spår som man inte lyckats tvätta bort under framställningen. Vad gäller dosen så tror jag att dödlig dos ligger på 25000mg/kg, och då talar vi akut och inte under en längre period. Mer än detta har jag inte kunskap att uttala mig om.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Aquelegia]
5/3/13, 10:13 AM
#15

#14 Tack🙂

chilisalsa
5/3/13, 1:17 PM
#16

Är man orolig för hexanextraherad rapsolja kan man enkelt göra motsvarande bregott själv av virgin kallpressad rapsolja och vanligt smör.

Vet inte om just bregott innehåller bara kallpressad. S.k. flytande Smör & Rapsolja kanske innehåller extraherad olja ? Borde naturligtvis kallas Raps & Smörolja då den består av 70% Rapsolja och sen smörolja plus en del annat… Men det finns ju fler märken på smörblandningar (=margarin om man ska va korrekt eftersom det inte bara är smör)

Det som oroar mest enligt mig, är väl de oklara konsekvenserna långsiktigt vad gäller biprodukter. Det testas för några få av de som finns i kemikalietransporter, men ingen vet cocktaileffekten långsiktigt.

Sen är det nog ingen som vet vad omestringen får för effekter långsiktigt.

Palmolja är inte dåligt fett i grunden…. det är produktionen som är helt förkastlig !

Medarbeterare på Kost

LoAEmma
5/3/13, 11:25 PM
#17

Bregott är väl inte margarin?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Aquelegia]
5/4/13, 9:45 AM
#18

#17 Allt som är olja+smör är margarin😉

Honestyisdead
5/4/13, 11:11 AM
#19

#18 Det stämmer inte. Den blandningen kallas matfettsblandning. Är osäker på om det är grädde eller smör som används i den, men oavsett kallas båda blandningarna för matfettsblandning och inte för margarin.

Margarin framställs genom att emulsionera vatten med olja.
Det vegetabiliska margarinet innehåller främst en blandning av vegetabiliska fetter från solros, palm, kokos och rapsolja. Och det animaliska fettet kommer främst från ister och talg.

Honestyisdead
5/4/13, 11:12 AM
#20

Förr använde vi alltid margarin eftersom min pappa var en av cheferna på företaget som framställer margarin, bland annat.

Men nu när jag läst på lite så väljer jag smör, eller smör blandat med rapsolja.

Annons:
[Aquelegia]
5/4/13, 12:02 PM
#21

#19 oj, hade jag inte en aning. om snacka om nolltolerans mot margarin nu. Vad mycket härdat fett det måste vara i. Det man försöker undvika ju genom att baka hemma.
Aldrig hört talas om matfettsblandning🤪

fridaas
5/4/13, 3:02 PM
#22

Här beror det helt och hållet på vem det är som handlar. Är det jag så blir det smör för jag tycker bättre om smaken på smör än margarin, handlar sambon blir det margarin för det är han uppväxt med så det går på ren vana för honom.
På brödet blir det däremot alltid lätt och lagom av någon anledning, troligtvis vanebeteende bara.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

chilisalsa
5/4/13, 3:29 PM
#23

Ja rent lagmässigt klassas det nog som margarin har jag för mig. Så det är fritt fram att kalla produkten för margarin. Sen vill dom ju inte skriva det av naturliga skäl på de märkena som inte innehåller processad växtolja, så det blir väl det mer neutrala matfettsblandning.

En produkt får inte heta smör någonting om det inte är enbart smör. I beskrivning och löpande text kan man dock ha med smör… Men det finns marknadsföringsgränsfall som t.ex http://norrkoping.matvaran.se/i_vara.asp?7318690052708 men själva produktnamnet innehåller inte ordet smör… vilket är strängt lagskyddat.

Men en s.k. matfettsblandning kan ha margarininnehåll i form av raffinerad olja också, så att säga, såsom
http://www.arlafoodservice.se/produkter/Smor--Matfett/Latt--Lagom/Latt--Lagom-Latt-matfettsblandning-40_600g/
90% margarin och 10% mjölkfett (dock inte smör…)

Den här produkten innehåller inte heller smör, utan smörolja (Ghee kan man säga) och margarin.
http://www.milda.se/nyheter/milda-guld-smor-rapsolja/

Och man kan fortfarande idag även göra helanimaliskt margarin som sagt, som vi gjorde för hundra år sedan, och kalla det margarin, bara det att det inte görs… ren ister och talg kan man dock köpa men det räknas inte som margarin och behöver inte kosttillskott enligt lag (A, D-vitamin).

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Allergi-och-overkanslighet/Matfett/

Medarbeterare på Kost

Honestyisdead
5/4/13, 3:31 PM
#24

#23 Det tror inte jag. Det har ändrats till matfettsblandning.

CelsiusT
5/4/13, 3:40 PM
#25

Här är det mjölkfritt som gäller.

Mjölkfritt Milda till bakning, Mjölkfri Flora (eller carlshamn) till mackan, olja eller flytande margarin till stekning.

Medarbetare på westernridning.ifokus

chilisalsa
5/4/13, 3:45 PM
#26

Fast du får skilja på det lagtekniska och vad SLV skriver i populärtext.
Men SLV har blivit luddigare själva med åren :-)

Egentligen kan allt som inte är rent fett av någon sort t.ex Cocosfett kallas matfettsblandning då det alltid är en blandning…

Vad som måste berikas beskriver man som
"Margarin och matfettsblandningar samt motsvarande produkter"

Och margarin kan vara helanimaliskt och matfettsblandning helvegetabilisk…. oftast är bägge dock en blandning…

Medarbeterare på Kost

Upp till toppen
Annons: