Annons:
Etikettmatprat
Läst 3788 ggr
[Aquelegia]
2013-04-23 12:29

Hemleverans/Beställning av Mat

Någon här som använder sig av internetjänster för att beställa hem matvaror?
Hur funkar det för dig i så fall?

Annons:
[Aquelegia]
2013-04-23 12:35
#1

Tycker det verkar som en toppengrej!

Dock har jag lite funderingar kring grönsaker till exempel de kan man ju inte själv välja kvaliten på och även datummärkning (ja jag är en sådan som tar mjölk längst bak) om jag inte vet att det går åt inom kort😛

Intehärutandär
2013-04-23 12:51
#2

Nej, det är så dyrt. Sedan finns inte vegetariska alternativ, om jag hade varit rik. 

Jag skulle däremot önska att de införde hemleverans från mat-butikerna igen. Det skulle underlätta mycket för mig som ensamstående, då jag är sjuk t ex. 

Känner flera som provat matkassar av olika sorter, men de flesta slutar efter 2-4 veckor - så det är kanske ingen höjdare ändå?

[Aquelegia]
2013-04-23 13:38
#3

#2 Oj, jag syftade ju alltså då på leveranser av matvaror inte hämtmat 😃Menade heller inte matkassar utan som denna : Mathem.com Vet att något ica här i stan har det!

Intehärutandär
2013-04-23 14:05
#4

#3 Jaha. Kikade och de leverar bara till ett fåtal större städer. 😕 (Dvs inte Dalarna, där jag bor)

[WickedAlly]
2013-04-23 14:26
#5

Men hjälp vilka dyra priser :o Skulle aldrig ha råd att beställa så, även om det hade vart rätt bekvämt.

Sofy
2013-04-23 14:29
#6

Min bror och hans familj köper färdiga matkassar då de är så dåliga på att laga mat och prova ny mat och de är jättenöjda och min pappa köper all sin mat på hemkörning via internet och han är nöjd. De köper från Ica.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Annons:
[Tassy]
2013-04-23 15:41
#7

Nix. Skulle gärna prova men allergin sätter tvärstopp.

[Björn.B]
2013-04-23 17:03
#8

Jag skulle inte välja hemleverans, jag vill kunna se varorna jag köper.

CelsiusT
2013-04-23 20:01
#9

Vi funderade på att prova det en gång men kollade lite på det och det är ju dyrt, även från ica's "billiga veckan" och dom där, dyrt i jämförelse med att planera veckan själv. Dessutom har jag ju nu allergi så nu tror jag det blir svårare.

(#2 klart det finns vegetariska alternativ, men risk att det är ännu dyrare)

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Aquelegia]
2013-04-23 20:26
#10

Nu hänger jag inte med men verkar som flera misstolkat att det är matkassar jag syftade på? Menar alltså endast hemleverans av råvaror/matvaror inte färdiga matkassar🙂

#4 Kolla upp med matbutiker i din stad om de har någon hemleverans. Jag vet att Ica en liten bit utanför stan har det. Tror varorna kostar samma dock så är det en kostnad för packning/hemleveransen. Dock är den icabutiken dyrare än de i stan så njae.

#8 Det är ju det, tänk om man beställer grädde och den går ut efter 2 dagar. Eller får halvruttna frukter eller så omogna att de inte går att äta kommande veckan.

Angående matkassar så vart jag galet sugen på Rawfoodkassen. Då hade jag äntligen kommit igång med min rwafoodvecka, är lite seg i starten att göra sådant själv ^^

Intehärutandär
2013-04-23 20:57
#11

#9

Nja, Ica har "Inspiration", Billiga matkassen" & "Laktosfri".

COOP har "original", "ekologisk" & "Laktosfri"

Linas matkasse har "original", "barnkasse" & "inspiration"

Sedan finns det inga fler att välja på häromkring. Sedan är ju Icas Billiga-matkasse svindyr, så det finns tyvärr inte en chans att man skulle kunna be om modifierad kasse - den skulle förmodligen blir ännu dyrare.

Men fanns det alla matvaror, hygienartiklar, apoteksvaror m.m. för hemkörning som förr - som vore det guld värt då man ligger däckad i feber och behöver hjälp. 

#10 Jag bor 2 min promenad från Ica Kvantum, Willys och Lidl. Ingen av dem har hemkörning tyvärr. Har 10 min promenad till Hemköp och Tempo och Konsum som inte heller har. Och Ica Maxi 20 min bort…

Marinas Mix
2013-04-23 21:13
#12

Jo butikerna här i stan har hemkörning, men jag föredrar att gå och plocka varorna själv. Har sett hur dom som jobbar med hemkörningen bara skopar ner exempelvis potatis i en påse. Risken är ju att man får "fula" och/eller gröna potatisar.

Eller om jag ska ha kött, så vill jag ju kolla så att det inte är för mycket fett i det.

Och så det här med datumet på mejerivaror

Men samtidigt kan jag förstå dem som tycker att det är en av de bästa tjänsterna en butik kan erbjuda.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[Aquelegia]
2013-04-23 21:31
#13

Hahaha kom att tänka på vad härligt när man på kvällen ser att det saknas mjök till morgonkaffet, bara att klicka hem det och det kommer närmaste dagen! Nu vet jag inte hur det funkar men jag är en riktig "glömskafia" och glömmer viktiga saker såsom toapapper, tvättmedel och dylikt så det vore perfekt att kunna sitta ner i lugnan ro och gå igenom alla sektioner för sig.
Då ser man också om inköpet blir lite väl dyrt för veckan och kan plocka bort "oviktiga" saker!

Undra hur det kommer sig att jag beställer på jobbet utan problem men mina inköpslistor hemma lämnar mycket att önska! Kanske skall göra som på jobbet och ha en beställningslista redo! Då kan sambon fylla i hur mycket mjölk han behöver eller om vad för fisk, kött med mera han önskar till veckans måltider hihi

Annons:
Honestyisdead
2013-04-23 21:37
#14

Har aldrig testat och vill inte heller. Jag njuter av att handla mat. 😃

[Aquelegia]
2013-04-23 21:42
#15

#14 Jag har inte den självkontrollen och jag handlar ofta på vägen hem efter jobbet så jag handlar ganska olyckligt 😟 Visst hamnar jag inom budgeten per månad men tror nog jag skulle kunna planera bättre via internet ^^ Jag älskar också att handla mat men har insett att, spendera 4 timmar på willys inte är riktigt välspenderad tid XD

Honestyisdead
2013-04-23 21:44
#16

Men just det här att kunna känna och lukta på maten, se den, är väldigt viktigt för mig.

[Aquelegia]
2013-04-23 21:55
#17

#16 Det är det trevlig med handlandet, det tråkiga är kött, pasta, ketschup, dryck, mjölk med mera. Det som alltid måste finnas hemma och är så tungt att bära hem😮

Honestyisdead
2013-04-23 21:55
#18

Ja, det är ju sant.🙂
Mjölk kunde jag tänka mig beställa om det inte var så fasligt dyrt.

CelsiusT
2013-04-24 11:05
#19

#13 Vi har en willys här som jag brukar handla i och nu är jag willys+ kund och då kan man sitta på internet och skapa inköpslistor, då ser man vad dom har för prissänkta varor den här veckan och kan planera veckans måltider efter det. Sen ser man ju också vad prislapen hamnar på så man lättare kan planera. Sen gäller det ju bara att se till att hålla i fingrarna när man väl är i affären och roffar åt sig maten ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Cragan
2013-04-24 16:18
#20

skulle gärna ta till det alternativet men inte hittat någon som levererar hit. inte kollat bland dom som har färdiga matkassar dock men skulle nog få slänga över 50% i dom då det är mycket i dem jag inte äter.

Annons:
[Aquelegia]
2013-04-24 17:04
#21

#19 Det avgör saken, jag skall bli willys +kund! Har aldrig förstått meningen med det men då jag igår köpte ryggbiff för 200:- istället 139:- som jag såg fel på (139:- var +kundpris) så orkar jag inte akta mig för de där gula skyltarna längre. Finns knappt ngot prissänkt numera som inte är +kundpriser! Inköpslistan verkar ju toppen :D

CelsiusT
2013-04-24 20:41
#22

#21 Jo ungefär hälften av det som är prissänkt är för +kunder, resten för alla. Ser på kvittot för där står hur mycket man har fått i +besparing respektive totalbesparing. En fördel till (anledningen till att jag blev +kund) är ju att man faktiskt sparar väldigt mycket pengar på det. Sedan gör dom sin +besparing så logiskt så dom komponerar ihop middagar med sin +rabatt och man får på så sätt lite middagstips på köpet ;P Även om det ibland är halvfabrikat så kan det vara käckt när man har bråttom/är trött eller bara som lite inspiration.

Medarbetare på westernridning.ifokus

ettlitetalias
2013-04-24 23:23
#23

Här i UK så levererar i princip alla butiker mat via hemsida. Samma priser som i affären, och med några kronors avgift för hemkörning under ett visst belopp. Finns även de butiker dit man går och stoppar ner allt i vagnen, och sen i kassan så packar de ner allt för hemkörning åt en. Väldigt smidigt om man åker buss t.ex. till affären och inte vill släpa på 14 kassar mat, men ändå välja sina varor själv.

Har gjort det några gånger och visst är det skönt att slippa trängas i affären! Men jag gillar att gå och klämma och känna och shoppa loss bland kort datum-varorna, så att gå till affären "vinner" ändå.

Cragan
2013-04-25 11:14
#24

#23 verkar som nått vi skulle behöva här gå till affärn handla så packar dom o ser till att varorna kommer hem 🙂

CelsiusT
2013-04-25 13:18
#25

#23 På ett sätt slöseri med resurser (och säkert miljön/trafikträngsel) men samtidigt skapar det jobb vilket är väldigt positivt!

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: