Annons:
Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 2504 ggr
dolfen
2013-04-20 19:42

Egna kryddpastor!?

Själv har jag krafsat ihop något av det bästaste som jag någonsin har krafsat ihop. Indikrydda!

Vitlök, kryddpeppar, ingefära, lite salt, en gnutta vinäger + sesamolja.

Förr torkade jag denna blandning. (Använde då varken vinäger eller olja.)
Men sedan kom jag på att det drar mindre energi, och går väldigt mycket snabbare att göra en go färsk indikryddspasta.

Camilla Plum var väldigt nära att göra min indipasta, men "nära skjuter ingen hare". 😉

Gör du egen kryddpasta? Hur? Ingredienser? Vad använder du den till?

Indikryddan har jag använt till kallrökt lax, hamburgare, mikromax, samt att ge "kropp" till smaklösa såser, med mera.

Annons:
dolfen
2013-04-20 20:55
#1

Hmm. Kan jag vara ensam om att göra den godaste kryddpastan i historien!? 😉

DesK
2013-04-20 21:45
#2

Dolfen du är nog ensam om den godaste kryddpastan i (Matlust)världen, bäst du tar patent på den! ;)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dolfen
2013-09-15 21:32
#3

Igår gjorde jag en rosmarinsalt-kryddpasta som jag använde för att smaksätta såsen till lammsteken.

Bladen från en lagom stor gren krypande rosmarin rispades av och hackades. Dessa lades sedan i mortel och fick vänslas med vitlök, lite salt + sesamolja.

Eftersom torrt rosmarinsalt passar till kokt ägg (min smak) ska jag testa den kvarvarande slatten av rosmarinsalt-kryddpastan till just detta.
😎

bamse6311
2013-09-18 06:48
#4

Låter som en riktigt god läcker kryddpasta.
Den får man jäkla testa.

Ja när inte ens kocken med den stora svarta grytan kommer längre än närma så är det nog inte så många som prickar in den *ler*.

Skall absolut testas.

Bästa hälsningar,
Bertil

dolfen
2013-09-20 20:39
#5

Jag länkar till en tråd med en kryddpasta inbakad.
http://matlust.ifokus.se/discussions/52268c44ce12c4514e000066-lammrulle?discussions-3

En fördel med att göra "färska" kryddpastor är att man slipper alla ugnstimmar (Torktid) + att fler aromer (aromatiska oljor) finns kvar jämfört med torkade kryddblandningar. + ugn drar el.
Fördelen med torkade, är ju naturligtvis bättre hållbarhet.

#4 - Det var lite spännande att höra Camilla räkna upp 2 ingredienser av "min" indikrydda. (Vilka det var kommer jag inte ihåg.) 🙂
Hmm. Undra om jag inte skulle ta och leta upp det där Plumavsnittet…

Anterrabae
2014-04-29 18:49
#6

Nu, äntligen (skäms faktiskt) har även jag kommit till skott och fått gjort den indikryddpasta, (missade vinägern och sesamojan dock :( ) men kryddan fick med beröm godkänt i alla fall! Lät den vara dominant i dagens middag för att riktigt utvärdera. Resultatet: dottern fick feeling och spontandansade vid matbordet! Så ett stort tack till dolfen, för denna sjukt goda uppfinning! ❤️ :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
fridaas
2014-04-29 22:24
#7

Brukar aldrig göra pastor, men egna kryddblandningar görs det ibland. Så som citronpeppar, chilisalt, örtsalt osv.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Gasoline
2014-05-01 18:43
#8

Jag gör ingen kryddpasta, däremot ska jag börja göra egna kryddblandningar :-)

Upp till toppen
Annons: