Annons:
Etikettmatprat
Läst 1541 ggr
CelsiusT
2013-04-19 09:45

Fondue

Hur gör ni eran fondue?

Jag vet ju att det finns många olika varianter på det här med fondue. Från början var det ju ost och vin som smältes för att sedan doppa bröd i. Men Sen finns ju andra varianter där man doppar kött och/eller grönsaker. Vissa väljer olja och andra väljer buljong. Så nu vill jag veta hur ni gör er fondue?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
CelsiusT
2013-04-19 09:50
#1

Själv är jag uppvuxen med att man värmer olja i en fondue-panna mitt på bordet. Vi har sedan nötkött skuret i kuber som vi sätter på pinnarna och doppar. Till det så serverar vi chips och dipp. För oss har det alltid varit en måltid som serveras på nyårsafton (inte varje år men det är i princip enda gången på året då vi ätit det hemma).

Har sedan ätit det med sambon på nyår och han tyckte det var jättegott. Vi tänkte vi kunde äta det i kompisgänget nångång men eftersom vi har en vegetarian i sällskapet så får det ju isf bli att man doppar lite allt möjligt (kött, skaldjur, grönsaker, ev quorn-bitar). Och det var först då jag började fundera över alla varianter som finns. Började då även fundera på om det kanske är roligare att doppa i något annat än olja, därför tänkte jag det kunde vara intressant att höra hur ni andra gör =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Honestyisdead
2013-04-19 11:42
#2

Vi har alltid använt olja och bitar av nöt, fläsk och kyckling.
Till blir det antingen bakpotatis och olika kalla såser eller pommes.

På fonduerestaurangen i stan har jag ätit med rödvinsdopp och mexikansk.

VildaVittra
2013-04-19 11:49
#3

Tunna köttskivor, massor med grönsaker och en skål med tempura att doppa i om man vill.

Till det ännu mer grönsaker och såser.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

CelsiusT
2013-04-19 11:50
#4

#2Har läst om en del som har vin, dom har också ofta buljong i.

#3 Tempura?

Medarbetare på westernridning.ifokus

VildaVittra
2013-04-19 11:51
#5

#4 Frityrsmet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

CelsiusT
2013-04-19 12:40
#6

#5 Då kör ni alltså med olja i grytan antar jag? Eller?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Honestyisdead
2013-04-19 12:41
#7

#4 Ja, bara vin blir kanske inte så gott :P

VildaVittra
2013-04-19 12:44
#8

#6 Jäpp.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Honestyisdead
2013-04-19 12:47
#9

Ett tips när man använder olja är att smaksätta oljan själv någon vecka innan man ska använda den. Tex vitlök och örter.

CelsiusT
2013-04-19 13:14
#10

#7 Nä men tex vin, vatten och kryddor kunde man haft. Men jag har sett att det är vanligt att man antingen kokar en buljong själv som man blandar med vin eller kokar en buljong med vin i eller att man helt sonika gör en buljongblandning med tärning och vatten som man sedan blandar med vinet.

Har du något bra förslag på vin-dopp?

#3 Doppar ni grönsakerna också? Hur gör ni med temperaturen om ni doppar både kött och grönsaker?

Medarbetare på westernridning.ifokus

VildaVittra
2013-04-19 13:21
#11

#10 Man anpassar tjockleken på sakerna istället. Sen lindar man in grönsakerna i köttet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

CelsiusT
2013-04-19 14:14
#12

#11 Haha, så långt tänkte jag inte ens, vad dum jag känner mig (tänkte bara på att på min fonduegryta så kan man ställa reglaget på olika temp med bilder av grönsaker, kött osv). Kul att linda in grönsakerna i köttet.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Honestyisdead
2013-04-19 14:14
#13

#10 Tyvärr inte, har aldrig använt annat än olja.

Annons:
Upp till toppen
Annons: