Annons:
Etikettmatprat
Läst 10695 ggr
Jalking
4/6/13, 2:09 PM

Undviker ni mataffärernas egna märken?

Är det fler än jag som undviker de stora livsmedelskedjornas egna märken. Coop, Garant, Eldorado och vad allt nu skräpet heter.

Jag har inte alltid undvikit dessa märken. Jag har nog provat det mesta, men efter många dåliga erfarenheter har jag sett en tydlig trend att den sämsta/smaklösaste/tråkigaste maten kommer från de stora kedjornas märken. Jag tror också att det är där det fuskas mest med ingredienserna. Kanske inte av kedjorna själva, men eftersom de upphandlar billigt så…

Charkprodukter ska komma från ett charkbolag!
Mejeriprodukter från ett mejeriföretag!
O.s.v.

Annons:
Swadika
4/6/13, 2:13 PM
#1

Hur mycket jag än önskar jag bara kunde köpa kvalité, krav, svenskt osv så tyvärr har jag inte ekonomin. Därför måste jag köpa det billigaste, och det är ju oftast affärernas egna märken. Jag har ungefär 1000/1200 i månaden på mat och ja då får man köpa det man har råd med.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Intehärutandär
4/6/13, 3:03 PM
#2

Jag undviker inte, men sållar. Vissa av de egna varorna är bra, andra är usla. T ex billigare klyftpotatis är oftast många dåliga i, som man får skära bort eller slänga helt. Tjänade man verkligen pengar då? Det är sådana tillfällen, jag hellre köper ett märke jag litar på kvalitéen.

Sofy
4/6/13, 3:22 PM
#3

Jag testar mig fram, en del saker kan vara suveräna fast mängden produkter är usla från det märket och vice versa. Däremot håller jag mig till Arlas creme fraiche, grädde osv för Coops är verkligen inte god.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Jalking
4/6/13, 4:10 PM
#4

"charkbolag" ska det naturligtvis stå i slutet av mitt första inlägg, men det fattade ni antagligen.

Jalking
4/6/13, 4:16 PM
#5

I förra veckan hittade jag Lapsang Sounchong som påste. Någon av de större temärkena (Twinings?) hade det tidigare, men jag har inte sett det på länge. Nu var det Garant. Fast jag borde veta bättre köpte jag. F-n till smaklöst Lapsang souchong! Skräp! Duger inte!

Jag har tidigare, innan jag lärde mig, köpt en del andra Garant-teer. De verkar finnas i två varianter. Besk och smaklös. Något bra eller ens godkänt Garant-te har jag inte hittat.

DesK
4/6/13, 5:21 PM
#6

#4 Jag fixade ordet nu. Även jag har då och då hittat bra varor bland butikernas egna märken, men jag föstår tanken, för tyvärr finns det mycket skräp, inte bara bland butikernas egna märken.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Anterrabae
4/6/13, 7:42 PM
#7

Jag håller med de som säger "det beror på".. Ica Basics (förr euroshopper) äppelmos är tex det moset med högst innehåll av äpple drygt 80% om jag minns rätt, annars i närheten.. bobs hade däremot bara 40 någonting % äpple.. Vissa saker tom mycket bättre, tex äppelmos, ekomjöl mm andra tex flingor, tomatkross och olja, helt kass! ICAs eko, änglamark och garant eko håller enl mig genomgående hög kvalitet, likvärdigt eller ibland bättre än Kung Markatta och Saltå Kvarn. Garants ekogrönsaker på Willys håller genomgående hög kvalitet, emellanåt billigare än icke-eko..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[WickedAlly]
4/6/13, 11:14 PM
#8

Jag köper rätt mycket av sådana märken, det är bara ett fåtal produkter jag inte köpt en andra och en sjätte gång. Jag kanske inte är så kräsen, jag vet inte, men jag tycker att smaken är god. 

Köper mycket av Ica Basic till exempel, ser inte varför jag ska lägga dubbla summan på en produkt från ett annat märke som jag anser vara likvärdig. Lägger hellre större del av matbudgeten på bra kött och mycket färska grönsaker. Och så finns det pengar kvar till sparkontot också :)

Lite lustigt det där med Garants te förresten, dricker bara deras teer nästan, haha.

[Aquelegia]
4/7/13, 8:53 PM
#9

Absolut inte. Garants märke är toppen. Finns äntligen ett stort utval av svenskt kött på willys tack vare garant!
Jag väljer råvaror av billigare märken för färdigprodukterna smakar aldrig likabra som hemgjort vilket som😉
Te väljer jag löste, där går billiga märken fetbort ^^
När det gäller garant väljer jag dock INTE deras mjölk. Hua den var inte god! De har behandlat den med något för längre hållbarhet.

FunkyShrimp
4/8/13, 7:33 AM
#10

Ytterst sällan. Det jag kan komma på är väl vita bönor i tomatsås, kyckling (garant, ibland) och vitlöksbröd.
Jag lägger hellre lite mer pengar på min mat än att få billiga osmakliga  kopior ^^

bamse6311
4/8/13, 8:46 AM
#11

När Kooperationen en gång i tiden började med sina "blåvita" varor så jobbade jag på ett Domus-varuhus.

Kommer ihåg hur sura mina/våra barn blev när vi köpt hem blåvit ketchup. Äcklig tyckte ungarna och ville ha Felix som vi alltid köpt tidigare.
Nu var det bara så enkelt att det helt enkelt var exakt samma ketchup i flaskorna vare sig det stod Blåvitt eller Felix. Coop köpte nämligen ketchupen från Felix. Båda flaskorna var lika stora och hade exakt samma form vilket gjorde att Felix kunde ha parallelltillverkning av båda märkena och med exakt samma innehåll.

Detsamma var det till exempel med apelsinmarmeladen som kom från Björnekulla och så där var det med många många produkter att innehållet i de blåvita förpackningarna var varumärken som även fanns i andra förpackningar men då 20-30% dyrare.

Att sedan mina/våra ungar tyckte att den där blåvita ketchupen var äcklig medan Felix var god trots att det var exakt samma ketchup var ju ren inbillning.

Kan också berätta att ett par år efter lanseringen av blåvitt så gjordes en stor undersökning om vilka kundgrupper det var som köpte blåvitt. Meningen med lanseringen var ju att vända sig mot låginkomsttagare med barn.

Dock så visade den här undersökningen att det var medelklass och övre medelklass som mest hade anammat blåvitt och köpte dessa produkter regelbundet.

Bästa hälsningar,
Bertil

[Aquelegia]
4/8/13, 10:43 AM
#12

#11 Rolig info! Tänk vad förpackningen och märke har för inverkan på smaken!

Jag kollar ju alltid inehållsförteckningen på saker jag köper. Då kan man ganska lätt sålla bland bra och dåliga produkter. Då spelar märke ingen roll längre.

Chestnut
4/8/13, 5:21 PM
#13

Jag har inga problem med att köpa ICA, coop, garant osv, det smakar ju ofta likadant som de vanliga märkena. Eldorado däremot smakar ofta skumt tycker jag… Inte allt, men mycket!

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Jalking
4/8/13, 9:37 PM
#14

Nu har jag bryggt te på Garants Lapsang Souchong påste igen. Jag tog två påsar till en kopp te den här gången, och nu smakade det skapligt. Har dock svårt att se det ekonomiska med att köpa ett lite billigare te som det går åt dubbelt så mycket av. Inget mera köp av Garant-te för mig!

Honestyisdead
4/9/13, 10:41 AM
#15

Vissa varor tycker jag om, och då köper jag de eftersom de är billigare.

[Mustangcab]
4/9/13, 10:51 PM
#16

Upptäckte att ICAs hallonkräm innehöll fler % hallon är Kiviks som var dyrare.

Evisen
4/12/13, 3:02 PM
#17

#14 Jag tycker du ska ta kontakt med Garant och reklamera teet.

Dels så får de veta att smak osv inte är ok och att de kan förbättra varan. Dels får du pengarna tillbaka och ev. ersättning när du berättar produktionskod vad för te det är mm. Smart va?:)

FunkyShrimp
4/13/13, 7:01 PM
#18

#17 varför ska man få pengar tillbaka för att man köpt en produkt som man inte tycker är god?

Isf hade jag ju kunnat få tillbaka en massa pengar för sånt jag testat o se ifall det är gott eller inte.

Evisen
4/13/13, 8:06 PM
#19

#18 För om man tycker det är beskt, ingen smak så kanske det är fel på produktionen/varan och de måste kolla över sina kvalitetskontroller. Men det gäller att välja sina tillfällen och reklamera en vara.  Man ska juh inte reklamera bara för reklamerandes skull typ.

Det är vi konsumenter som köper varorna och producenterna tar emot din kritik för en vara som inte har hållt måttet. Brukar inte du läsa på förpackningarna där det står: Om du inte är nöjd med varan… Du måste dock veta vart du köpt varan, vad den har för produktionskod och ibland ean-koden.

Har jag besvarat din fråga ordentligt nu😉?

Marinas Mix
4/17/13, 8:35 PM
#20

Håller med dig evisen. Köpte salta pinnar av ett märke och de gick inte att äta för de var så brända, så då påpekade jag detta för tillverkaren och fick tillbaka det jag lagt ut.

Annars har jag inga som helst problem med att köpa butikernas egna märken på varor.
Finns ju roligare saker att lägga pengarna på än ett svindyrt märke

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
bamse6311
4/18/13, 2:35 AM
#21

#alla

Egentligen så skall man alltid skriva tillverkaren och påpeka när man inte är nöjd med en produkt.

Detta gäller ju inte enbart "egna märken" utan även varumärken som Findus, Felix, Scan osv osv.
Hur skall de annars få reda på vad vi tycker om deras produkter.
Måhända att det inte hjälper att en skriver men om tusentals skriver till Scan och talar om att den här produkten håller inte måttet så lyssnar dom säkert och inte minst för sin egen överlevnads skull  om tusentals människor påpekar något om en speciell produkt.

Ett annat sätt att påpeka något för en tillverkare angående någon av deras produkter är ju genom sociala medier som facebook, twitter med flera, då jäklar blir det nog liv i skällan.

Dock och hur som helst som jag skrivit tidigare så har jag inget som helst emot kedjornas "egna märken" då jag vet att flertalet av dem egentligen är "varumärken" som förpackas i andra förpackningar.

Bästa hälsningar,
Bertil

Evisen
4/18/13, 12:03 PM
#22

#21 Jag håller med dig fullständigt😃!

bamse6311
4/19/13, 7:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Nu skall jag berätta en annan sak ur verkligheten som inte har ett dugg med livsmedel at göra men däremot om "core produkts" jämte "varumärken".

Det här var en gång i slutet på 80:talet.
Jag jobbade då som butikschef för två stycken Dukabutiker.

Dukabutiker på den tiden var samma som Önskebutikerna och båda ingick i ICA som olika dotterbolag.
ICA hade på den tiden en inköpsfunktion för allt som har med köket att göra som hette Hjalmar Blomqvist i Linköping.

Nåväl, nu hade alltså Hjalmar Blomqvist köpt in ett väldigt stort parti av vinprovarglas. Glasen såg ut som och var närmast en kopia av det vinprovarglas som Orrefors har men dock så var det ju inte kristall.

Well, de här glasen packades i en kartong om två stycken och i en väldigt snygg kartong med en fin färgbild och de såldes till det facila priset av 39 SEK per förpackning med 2 stycken glas.

Nåväl, såldes och såldes är nog för mycket sagt för de såldes inte alls. I varje Maxi varuhus och alla andra ICA varuhus och enheter stod det fullständigt fullkomligt still, ingen köpte de där vinprovarglasen som kostade 39 SEK per tvåpack.

Då var det en kille på Duka/Önskebutikerna och jag vill minnas mig att det var Tomas Thillenius som kom på en annan lösning.

Han kom nämligen på den geniala idén att vi packar om de här vinprovarglasen i en lite mer neutral kartong och så tar vi riktigt bra betalt för dem.

Nåväl, därav kom att de där vinprovarglasen fick en ny kartong som egentligen som egentligen bara var en helt vanlig vit förpackning med en "teckning" av vinprovaglas och dessutom så skulle vi sälja dem för 99 SEK per förpackning.

Jävlar vad vi sålde av de här vinprovarglasen inom Duka/Önskebutikerna. Vi sålde så in i helvete mycket av de här glasen trots att vi tog 99 kronor per kartong när ICA inte ens kunde sälja dem för 39 kronor.

Jag har ju jobbat många år inom handeln och som jag skrivit tidigare om det där med ketchup så var det ju bara våra egna barns egna inbillningar det där om hur en ketchup skall smaka fast det egentligen är exakt samma ketchup.

Vad jag egentligen funderar på mest är väl egentligen mest på hur vinet smakade i ett vinprovarglas för 39 kronor per tvåpack eller en tvåpack som kostade 99 kronor eller så smakade det naturligvis exakt  likadant eftersom det ju var exakt samma vin serverat i ett exakt likadant glas. .

Well, antagligen så smakade nog vinet bäst om man gett 99 spänn jämfört med om man gett 39 spänn även om det var exakt samma glas man drack ur.

Det här var bara lite reflektioner från den verklighet som jag varit med om.

Hur sedan Garant te smakar har jag ingen som helst aning om.
Jag köper bara Zoégas skånerost kaffebönor, aldrig någonsin något annat vilken kedja eller affär jag än handlar i.
För mig så är morgonkaffet jäkligt viktigt så där köpslår jag aldrig någonsin mellan fabrikanterna.

Dock så dricker jag väldigt gott vin ur ganska simpla glas.

På tal om det eller rättare sagt på tal om annat.
Jag bor ju bra ett stenkast från Helsingör och alla dess slakteributiker så jag äter även en hel del hästkött vilket jag tycker är jäkligt gott.

Bästa hälsningar.
Bertil

CelsiusT
4/19/13, 10:08 AM
#24

Nä varför skulle jag undvika dom när det oftast är samma saker i, eller godare.

Tex så ville min sambo enbart köpa kycklingfilé från kronfågeln. Men Själv vill jag köpa first price eller willys egna, varför? Jo för det är mer vatten i dom vilket gör det saftigare när man lagar till dom ;P Jag gjorde ett arbete om det här i skolan en gång, minns inte exakt men kom då fram till att kronfågeln inte var så jäkla bra trots allt och eftersom jag då tycker att first price är godare och saftigare så väljer jag hellre det. 

Sedan köper jag aldrig färdiga helfabrikat och sällan ens halvfabrikat utan jag köper råvaror och lagar det mesta själv eftersom det är godare i jämförelse (oavsett vilket fabrikat man väljer på dom olika halv/hel-fabrikaten).

Jag har en tajt matbudget så jag väljer hellre att lägga pengarna på god mat hela månaden än att envisas med att köpa speciella märken och kanske då inte kunna äta lika gott hela månaden.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[tk1971]
4/19/13, 10:39 PM
#25

Nej, jag undviker inte dem. Jag köper dem ofta. Man får dock vara lite på sin vakt och kolla vad det är man köper. Vissa produkter kan vara bottennapp, men många är jättebra (och billiga).

[Mustangcab]
4/20/13, 12:59 AM
#26

Själv håller jag mig med Boda bouquet vinprovarglas som jag köpt på Kosta. De har en liten stjärna inslipad i sig. Men de är kritall. Skulle aldrig köpa några vinglas öht om de inte var i kristall.

bamse6311
4/22/13, 2:32 AM
#27

#26
Boda bouquet är en klassikern och visst är det kristall precis som Orrefors vinprovarglas är. De ser nästan exakt likadana ut med skillnad av den där inslipade stjärnan.

De här båda glasbruken ingår ju sedan många år i samma företag som kallas Orreforskoncernen.
Hur det har gått för den nu de här senaste åren har jag inte mycket pejling på men hela koncernen har under flera år haft stora försäljningsmässiga och ekonomiska problem.

Som jag tidigare skrev så har jag under flertalet år arbetat inom Dukabutikerna (som nu ens knapp finns kvar sedan Cervera övertog marknaden, det går fort inom den där branschen.)

Under något år så jobbade jag också som säljare för Gullaskruvs (inte att förväxla med Gullaskrufs) glasbruk som ligger 3 km från Orrefors.
Dock så var det enbart konstglas som vi sålde och det var riktigt lågkonjunktur så dyra konstglas i det sammanhanget var inget som hade några volymer.

Ett av mina favoritglas en gång i tiden var ["Line"](http://www.glasboden.se/kostaboda/kosta_boda_line.php ""Line"") från Kosta formgivet av designern/konstnären Anna Ehrner. Dock så hade min dåvarande fru en viss förmåga att sätta allt i diskmaskinen och det skall man inte göra med sådana glas.
Hon menade helt enkelt "att sådana kan du få närsomhelst", man var ju lite blasé.

Ett av min absolut egna favorit är Odelberg Junior också även kallat Junior Guld som är helt manuellt blåst och tillverkat till skillnad från Bouquet eller min favorit Line som närmast är fabriksmässigt tillverkade.

På den tiden då Odelberg, Koskull, Karlberg skapades så hade man inga designers/konstnärer anställda utan det var hyttmästaren som experimenterade fram nya glas.

Jag dricker naturligtvis även ur ett Kosta Bouquet eller ett Orrefors vinprovarglas eller Kosta Line samt änne bättre ur ett Odelberg Junior eller varför inte ett Kosta Karlberg.

Dessutom så funkar det också med ett IKEA glas, en del av dem är ju helt i kristall och helt handtillverkade (munblåsta i Polen och andra länder) vilket varken Bouquet, Line eller Orrefors vinprovarglas är.
Personligen så tror jag att det mest beror på vilket VIN man har i glaset men det är ju min egen subjektiva åsikt.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
[Aquelegia]
4/23/13, 12:24 PM
#28

Undviker härmed Eldorados Vaniljsås/pulver. Fick smaka det i en tårta hemma hos en väninna och den smakade inte en gnutta vanilj.😕

Evisen
4/23/13, 2:11 PM
#29

Jag reklamerade härom veckan ett känt korvmärke och skrev till dem att jag hade fått små små benbitar som fastnade i tänderna.

Svaret jag fick var att de hoppades att tänderna inte hade tagit stryk, skickat vidare min reklamation till fabriken för strängare kontroll och så undrade de om jag hade kvar benbitarna.

Så reklamationer kan vara bra på det viset. Att de får veta att en vara höll inte måttet och kan bättra på det.

[Björn.B]
4/23/13, 5:09 PM
#30

Jag köper aldrig kött i vanliga mataffärer utan väljer i stället gårdar eller affärer som styckar själva på så sätt vet jag att det är bra. I affären handlar jag bara mjölk mm.

[Mustangcab]
4/23/13, 7:53 PM
#31

# 27 Orrefors glasbruk är nedlagt precis som Åfors som också tillhörde koncernen. Det mesta av produktionen på Kosta har flyttats utomlands. Kvar i Kosta finns en Outlet som drar  folk. Men det är inte glas utan kläder. Samt ett  Art glass hotel som ägs av Torsten Janson som äger 49%(resten ägs av Lessebo kommun)  av Outleten och Kosta-Boda koncernen.

Jag har släktingar som arbetat på bruket men som numera är pensionärer och flera släktingar som blivit arbetslösa.

Jalking
4/23/13, 10:12 PM
#32

Jag kom på att jag faktiskt gillar en lågprisprodukt, men jag tror inte att märket är kopplat till någon speciell kedja mataffärer.
Premier kolsyrat bordsvatten. Speciellt citron är helt i klass med motsvarande från Loka, Ramlösa m.fl fina märken. Riktigt bra och mycket prisvärt!

Lågprisvatten som det står Hemköp, COOP mm på har jag testköpt och hällt i vasken. Odrickbart!

fridaas
4/24/13, 9:27 AM
#33

#31 outletens största klädbutik ska/har slått igen. Vet dock inte om någon ny ska ta över, var ett tag sen vi var där nu. Har också "släkt" som jobbar/jobbat på bruket. Den sista av dem går hem nu lagom till semestern.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Mustangcab]
4/24/13, 10:49 AM
#34

# 33  Nej när jag var där för drygt 3 veckor sen så var den igång men de ska slå igen då den inte är tillräckligt lönsam. Observera den är lönsam men inte tillräckligt. Det kommer någon ny istället det står Torsten Jansson för enligt avtal med Lessebo kommun.

Annons:
bamse6311
4/27/13, 12:13 PM
#35

@#31 Mustangcab
Som sagt så har jag inte jobbat inom branschen på en hel del år så jag har inte riktigt följt med de senaste åren.
Många trodde ju på Torsten Janson när han köpte upp Orreforsgruppen och att det skulle kunna vara räddningen för koncernen.

Synd att läsa att också Åfors är nerlagt.
Var är Bertil Wallien och Ulrica numera?

Som jag skrev tidigare så jobbade jag som säljare på Gullaskruv men det bruket lade ner redan i mitten på 90-talet. Han som ägde det Peter Kuchinke driver idag så vitt jag vet ett litet tvåmans glasbruk i Danmark.

Hur som helst så tråkigt att höra att även Åfors fick lägga ner.
Trodde att Torsten Janson skulle hålla liv i det bruket.
Nåväl, nu är jag väl lite nörd på B Wallien och de konstglas som han skapade och inte mist det som han gjöt i sand som till exempel skeppen.

Bästa hälsningar,
Bertil

[Mustangcab]
4/28/13, 8:47 AM
#36

Valliens är kvar i Åfors och fortfarande anställda inom koncernen.

bamse6311
4/28/13, 1:57 PM
#37

#36
Det låter riktigt bra , har alltid älskat Bertils konstglas.
Bästa hälsningar,
Bertil Olsson

TjockaBerta
9/25/13, 5:27 PM
#38

Det är sällan jag köper affärernas egna märken men nu sprider det sig som en löpeld och i vår lokala konsumbutik är det svårt att hitta ex Start, Heinz S:ta Maria mfl. 

De har också nästan enbart Coops mejeriprodukter. Det för med sig att jag ogärna handlar där. De förlorar kunder.

Jag handlar oftast på ICA, men köper inte deras egna märken, ev ketchupen ibland. Äter inte ketchup själv. 

Vad som börjar bli ett problem med ICA är att de numera bara har sina egna kött&charkprodukter och de är inte bra. I annonsbladen ser det billigt ut men vi har köpt så många gånger och köttet har varit i det närmsta oätligt. 

Det är jättetråkigt. De förlorar kunder.

Jag försöker köpa kött och chark när jag är utanför Stockholm men ibland går det långt emellan. Måste man söka upp specialbutiker för kött och handla resten på vanlig matvarubutik för att få bra varor?

Jag vill kunna  handla mjölk smör och kött i samma butik.

Varnar för de "egna" märkenas grädde tex som innehåller karragenan. Fy fy fy!

Har ni någon uppfattning om det "egna" köttet?

>>>Malum domesticum<<<

[WickedAlly]
9/25/13, 6:17 PM
#39

Jag brukar köpa kött på Ica och då med deras egna märkning. Har aldrig upplevt att det är dålig kvalité, inte ens på det märkt Ica Basic. Antingen så är jag ingen finsmakare eller så har jag haft tur :P

TjockaBerta
9/25/13, 6:57 PM
#40

#39

Du måste haft tur. 

Har du provat baconet någon gång? Med smak av rökt?

>>>Malum domesticum<<<

[Mustangcab]
9/25/13, 6:57 PM
#41

Här finns både ICAs egna samt andra märken det är bara att välja. Sen ska man ha klart för sig att det inte är ICA som tillverkar dessa.

Annons:
[WickedAlly]
9/25/13, 7:12 PM
#42

#40 Nej, aldrig köpt deras bacon. Köper alltid Tulips av någon anledning, ska prova att köpa med Icas nästa gång.

bamse6311
9/25/13, 7:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Jag tycker väl att ICA Maxi åtminstone här i stan förutom sitt eget märke även har "varumärkena".

Numer handlar jag mycket på Willys hemma då det bara ligger ett stenkast från min bostad.

Även där tycker jag att de förutom sina egna märken har "märkesvaror".
Om vi tar det där med ketchup så har Willys här där jag bor både Eldorado som rent lågpris samt Garant som eget märke men de har även både Felix och Heintz.

För några dagar sedan så köpte jag en ny ketchup som var riktigt bra.
En Garant med mindre socker och mindre salt.
Till 1 Kg ketchup använd 2,3 kilo färska tomater.

Överhuvudtaget så tycker jag att Garant i stort är ett bra märke och som jag tidigare nämnt så tillverkar ju inte Willys eller de andra kedjorna sin egna märken själv utan de köper ju dessa från andra existerande "varumärken".

Vad jag fick i den nya ketchupen som jag köpte häromdagen vet jag inte men det kan ha varit Heinz eller Felix.

#38 Om du skall köpa kött och chark i Stockholm och inte gillar kedjornas märken så behöver du ju inte ta dig utanför stan för det.

Ni har ju både Östermalms saluhall (där jag Guillou för övrigt handla allt sitt kött) samt Hötorgshallen och Söderhallarna.

Själv så har jag som sagt inget emot de sk "egna märkena" då dessa oftast är av bra kvalitet och jämförbara med "märkesvarorna".

Skall man sedan ha ett riktigt bra köttstycke så kan man ju ta sig till någon lokal bonde med egna djur som satsar extra mycket på kvaliteten men då kostar det ju också därefter.

Själv så måste jag handla efter utrymmet i plånboken och då funkar både Garant samt andra egna märken bra för mig.

Bästa hälsningar,
Bertil

TjockaBerta
9/26/13, 8:19 AM
#44

#42

Jag undviker både de märkena. 

Först en massa vätska som luktar illa och sen blir de mest som stekta gummisnoddar.

Eventuellt att Tulips är bättre.

#43

Tidsmässigt tar det lika lång tid att ta mig till Södermalm som till Västerås. 😃

Vad jag ville ha sagt var att det kött som säljs med ICAs etikett på inte är bra.

>>>Malum domesticum<<<

bamse6311
9/27/13, 9:38 AM
#45

Hej igen alla.

Det här är inget om mat men väl om varumärken.

Vet ni vem som tillverkar de "Hugin" dammsugare som kooperationen inom hela Skandinavien säljer.

Jo, det är Electrolux.

Vissa modeller är exakt samma maskin fast den kostar någon liten tusenlapp extra med Electrolux märke på fast det egentligen är exakt samma maskin med exakt samma prestanda.

Så var det i varje fall under de 15 år som jag jobbade inom kooperationen.

Bästa hälsningar,
Bertil

[Mustangcab]
9/27/13, 10:56 AM
#46

Detsamma gällde symaskinen Hugin som var billigare än sin motsvarighet på Husqvarna som var tillverkaren.😃

Jalking
9/27/13, 11:11 AM
#47

Måste medge att jag faktiskt köpte en Eldoradoprodukt i går, även om det tog emot. Kaffefilter. Jag tror inte de ska kunna fördärva smaken på kaffet, inte heller att de ska vara så dåliga att man behöver använda två åt gången. I värsta fall kanske kaffet rinner igenom lite långsammare, men det kan jag nog överleva.

bamse6311
9/27/13, 12:15 PM
#48

#46 Mustangcab

Det stämmer precis, det var Husqvarna som tillverkade Hugin symaskiner.
Jag var på deras fabrik en gång på den tiden jag jobbade på Obs! stormarknad.

"47 Att du vågar Jalking?
Kan dom inte köpa in rätt sorts te så är det säkert samma sak med deras kaffefilter.

Nåväl, när jag handlar mina kaffefilter på Willys här hemma så finns det även andra "märken" att välja mellan.

En sak kan jag faktiskt inte förstå?
Om man nu så innerligt ogillar både Eldorado och Garant, varför tusan köper man då inte ett annat varumärke eller varför byter man helt enkelt inte inköpsställe.

Det skulle jag GARANT (garanterat) ha gjort om jag inte var nöjd med produkterna som mitt inköpsställe har 😃

Aldrig en sekund på hela dagen så skulle jag faktiskt gått till ett inköpsställe där jag inte gillar produktutbudet.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Simonson
9/27/13, 2:13 PM
#49

Köpper fryst broccoli och haricots verts av ICA BASIC - tycker att de är bättre än "finare" märken. Det är dock de enda BASIC grejerna jag köper. LIDL´s Saskia vatten smakar gott tycker jag, bättre än Ramlösa och Loka.

Gasoline
9/27/13, 2:27 PM
#50

Jag använder många utav Icas produkter, men inte alla. Det beror alldeles på vad som ska inhandlas.

bamse6311
9/27/13, 2:33 PM
#51

#49
Min 86-åriga morsa vill bara ha Loka vatten.

Själv så brukar jag säga till henne att det går lika bra med vanligt "kranvatten".

Faktum är egentligen att vare sig det heter Ramläösa, Loka eller något annat så är det vatten som alla de där producenterna tappar direkt från kran.

Sedan så tillsätter de alla lite olika smakämnen.

Jag bor i Helsingborg och känner människor som jobbar på Ramlösa så de kan berätta var vattnet kommer ifrån 😃.

Naturligvis så är "källan" inte så stor att den år efter år kan producera miljontals liter vatten *ler*.

Visst #49 Simonson så är det många både så kallade lågprismärken samt så kallade egna märken som är minst lika goda och har minst lika bra kvalitet som så kallade "varumärken".

När till exempel Willys (Axfood-koncernen där även Hemköp ingår) förhandlar med en producent om en viss produkt så är det oftast samma produkt som även producenten har med sitt "eget varumärke".

Se gärna min kommentar #11 där jag berättade lite mera om detta enligt egna erfarenheter inom detaljhandeln.

Finaste hälsningar,
Bertil

[Mustangcab]
9/27/13, 4:38 PM
#52

Kan tala om för dig bamse6311 att här skulle vi var överlyckliga om vi  hade ett vatten som gick att dricka. Vi har undantag från EU för att komma till rätta med detta. Vi  dricker Lyckebyåns vatten och det ska nu ledas upp i Johanneshusåsen för att filtreras. Det ska bli en fröjd. Dessvärre har det tagit tid att få igenom detta då Ronneby tar sitt dricksvatten från just det stället.

Gasoline
9/27/13, 5:23 PM
#53

#52 låter inte bra :-/ får jag fråga vad det är för fel på vattnet?

[Mustangcab]
9/27/13, 5:58 PM
#54

Det smakar dy blandat med bassäng. Som sagt vi dricker Lyckebyåns vatten och det är fullt av humusämnen och så har de klorerat tre gånger så mycket som man normalt brukar.

Simonson
9/28/13, 10:13 PM
#55

#51 Instämmer, bamse6311. Läste hela tråden innan jag yttrade mig och ditt inlägg 11 fick mig att dra på munnen och minnas det enda pulvermoset man nådigt stoppade i munnen- det första blåvita;). Sen blev ju det lite modifierat och oätligt som alla andra färdiga varianter;). Ja, alla har vi våra favoriter: din mor gillar Loka, jag gillar Saskia. Riktigt mineralvatten är inte tillgängligt i varje butik, det är mest vanligt bubbelvatten som säljs under olika benämningar…vi dricker inte brunn, tyvärr… I mitt fall så år val av bubbelvatten just fråga om bubblor. Saskias bubblor påminner lite om Perriers bubblor men jag har svårare att köpa Perrier där jag bor än Saskia. Bästa hälsningar!

Annons:
Mooniq
9/29/13, 1:24 PM
#56

Jag är en tråkig kund!

Jag köper mitt kött o fågel på ekoslakteri. viktigt att köttet är gräsbetat och snällslaktat med kort körväg, sen ska köttet vara hängmörat.

grönsaker & ägg försöker jag köpa på gårdsbutik för att främja den "lilla" handeln.

Så när jag går in på Ica/Coop så är det mycket jag ratar. Om jag köper grönsaker ska det vara eko/krav och helst lösvikt. Undviker förpackade grönsaker. 

Charkvaror köper jag extremt lite av och om jag handlar så ska det vara över disk, avskyr plastförpackade livsmedel.

Mejerier - köper väldigt lite av dem och då blir det laktosfritt. Köper aldrig mjölk, fil eller yoghurt.

Frysdisken - frysta grönsaker - helst vill jag kunna se innehållet, väljer då alltid lite dyrare märken - då jag provat lågprismärken och blivit gruvligt besviken, dålig kvalité, frysta larver och jord har jag upplevt.

jag köper aldrig ketchup, men köper nångång senap, då gärna nisses eller skånesenap.

I övrigt har jag gjort det till en tävling att försöka låta bli sånt som reklamen spyr ut - tvättmedel o sköljmedel, till exempel..

Teer handlar jag på tehuset.se och får hem i brevlådan, goda teer med rejält bra kvalité. Har törnat in på Rooibosteer. Kör Gevalias koffeinfria kaffe - o säger man inget så säger vännerna - gott kaffe! säger jag koffeinfritt så säger det - svagt kaffe..🙂

jag är nog en äkta tvärtemot'are… 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Honestyisdead
9/29/13, 11:45 PM
#57

Bertil

Ramlösa vattnet kommer från två källor. Vattnet från båda källorna klassas som  naturligt mineralvatten av livsmedelsverket. Om jag inte missminner mig ligger båda källorna i Ramlösadalen.

Att det tappas från kran innebär inte att det är samma vatten som vi har i kranen hemma och de du påstår jobbar på Ramlösa är antingen lögnare eller väldigt dåligt pålästa på det de jobbar med. Det är inte vanligt kranvatten i ramlösaflaskor.

[Mustangcab]
9/30/13, 12:16 AM
#58
TjockaBerta
1/14/14, 12:19 PM
#59

#39

I veckan gav vi ICAs eget kött en sista chans. Jag köpte karré för 39.90

Man borde kunna begripa att det inte kan vara bra kött för det priset. Hälften var vatten och fett så för det som faktiskt var karré kan man säga att priset blev det dubbla. 

Men hundarna blev glada. 😂

>>>Malum domesticum<<<

Madde_Warrior
1/16/14, 9:05 AM
#60

#2
Hur mycket kostar 1 kg fryst klyftpotatis? vi säger att det kostar 15 kr

varför inte köpa 1 kg potatis istället och göra egna .. 1 kg potatis kostar liksom 8 kr.. och oj så mycket godare det blir :)

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

Intehärutandär
1/16/14, 9:19 AM
#61

#60 Jodå, vi köper potatis och gör själva. :D Men jag har släkt som köpt klyftpotatis och trott de kommit undan lindrigt. Detta gäller också egna märken av majs t ex, där man får pilla bort 1/4 för de sett osmakliga ut. Eller billig tonfisk där det bara är mos i. Finns massor av ex där man inte vinner på att gena och dessutom tro sig vara ekonomisk.

bamse6311
1/24/14, 3:29 AM
#62

Förstår överhuvudtaget inte varför folk köper fryst klyftpotatis.

Det är ju nästan befängt då dom som sagt lika gärna kan köpa vanlig färsk potatis och klyfta den själv.

En kniv är ju allt som behövs och sedan så är ju tillagningen exakt densamma.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Gasoline
1/24/14, 5:37 AM
#63

#62 alla vill inte helt enkelt, och vissa kanske inte kan (?). Vad vet jag. Det finns till och med fryst, hackad lök att köpa ;-)

Intehärutandär
1/24/14, 6:18 AM
#64

#63 och numer potatismos! DET låter inget vidare. #62 En anledning som jag kan tänka mig är att man bara handlar en gång i månaden. Potatis finner jag svårt att inte börja grodda en vanlig lägenhet utan skafferi/sval på en månad. Då kan fryst vara en lösning för att mätta magen.

Gasoline
1/24/14, 6:45 AM
#65

#64 där ser man, haha. Nej, det låter verkligen inge vidare. Men alla är ju olika som tur är :-)

bamse6311
1/24/14, 6:45 AM
#66

#64 Snovit79

Även om man bara handlar en gång i månaden så finns ju potatis alltid tillgängligt i alla butiker och varuhus och dom klarar sig hur bra som helst under en lång tid.

Jag menar alltså vanlig potatis som finns i alla butiker och varuhus för runt 8 kr/kilot.

Det är ju samma potatis som finns i de där frysta förpackningarna med undantag att man själv med en kniv själv måste "klyfta" den potatis som man köper i butiken.

Jag skall villigt erkänna att jag själv för ett stort antal år sedan köpte sådana där i frysdisken innan jag upptäckte att det är vanlig enkel potatis som säljs.

Jag bor också i lägenhet Snovit79 och när jag köper potatis i min lokala affär så håller de sig hur länge som helst i min kyl utan att de börjar grodda sig.

Tror inte ens att man behöver ha dem i kylen för dom klarar sig nog hur länge som helst i vanlig rumstemperatur.

Hälsningar,
Bertil

Intehärutandär
1/24/14, 6:52 AM
#67

#66 Jag slängde nyss ett gäng potatisar som.groddat och var skrynkliga. De köpte jag för två veckor sedan. Ex ovan utgick jag från mormor. Hon har halvkyl och handlar man en gång i månaden, så blir det fullt. Hon har potatisen under diskbänken. :) Jag finner att potatis är en färskvara om man inte kan gömma den svalt och mörkt.

Honestyisdead
1/24/14, 6:58 AM
#68

Jag har potatis i kylen. Annars groddar den sig ganska snabbt.

[Mustangcab]
1/24/14, 12:15 PM
#69

Potatis ska förvaras svalt och mörkt. Dels så blir det groddar på dem och så kan det bildas solanin.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Solanin

Annons:
fridaas
1/24/14, 2:03 PM
#70

#62 när jag bodde själv köpte jag fryst klyftpotatis för att jag är allergisk mot potatisskal och rå potatis. Skalar eller hanterar jag rå potatis på något sätt får jag utslag över hela händerna och svårare att andas, så jag förstår verkligen om folk köper fryst klyftpotatis eller liknande. Nu när jag är sambo händer det inte lika ofta för han får sköta potatisen istället.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Tassy]
1/24/14, 7:51 PM
#71

Vad är det för fel på groddad potatis? 🤪 här pillas de bort bara!

[Mustangcab]
1/24/14, 7:57 PM
#72

# 71 Det är inget fel på groddad potatis så länge som den inte legat i ljus. Jag pillar också bort groddarna.

CelsiusT
1/24/14, 8:12 PM
#73

Jag pillar också bort groddarna. Lite skrynkliga fungerar det med ;P Så länge dom legat mörkt så kan potatis hålla länge och ätas och smaka gott även om dom inte är tipptopp i "hullet". När dom börjar bli mögliga eller slemmiga ska man inte äta dom, annars är det inga problem.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Honestyisdead
1/24/14, 8:39 PM
#74

Tycker inte om extra jobb som att pilla bort groddar :D

TjockaBerta
1/24/14, 8:44 PM
#75

#74

Äter du dem med groddar? 😮

>>>Malum domesticum<<<

Honestyisdead
1/24/14, 10:10 PM
#76

#75 Nej? Jag får inga groddar eftersom jag förvarar dom i svalen i kylen. Skrev det längre upp.

Annons:
[Mustangcab]
1/24/14, 10:49 PM
#77

Mina får groddar i kylen - framåt våren😃

Jalking
1/25/14, 12:36 AM
#78

Jag tycker att potatis verkar gro hur man än förvarar den, men så är det naturligtvis inte eftersom den inte gror i butiken eller hos deras leverantörer. Hur som helst så använder jag ytterst lite potatis och brukar bara köpa det jag ska använda inom de närmaste dagarna.

[Tassy]
1/25/14, 1:40 AM
#79

Och jag köper stora säckar och förvarar i månader i skafferiet utan problem 😮

Gasoline
1/25/14, 9:17 AM
#80

Om man inte vill att potatisen ska gro, så ska man lägga ett äpple vid potatisen. Inget jag själv provat, men ett gammalt husmorstips.

CelsiusT
1/25/14, 12:34 PM
#81

Jag vet inte ens om jag tänker på att jag tar bort groddarna. Ska ju ändå skala och/eller tvätta den, så då åker ju groddarna väck av bara farten.

Har mina i kylen, händer inte så ofta att dom groddar sig, men om dom legat länge så kan dom göra det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Fridaaaa
1/27/14, 11:11 PM
#82

Jag köper inget med eldorado.
Icas är väldigt få saker.
Köper inte heller Budget och såna märken heller.
Förlitar mig inte på de märkerna och de har sällan goda/bra saker tycker jag.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anterrabae
1/29/14, 1:11 PM
#83

Ett undantag är Lidls budgetmärken, deras 4-kr tomatburkar tex smakar godare och mer än de flesta andra märken jag testat 😊

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Sukram
2/14/14, 1:54 AM
#84

Av princip borde jag inte köpa EMV för det missgynnar producenterna om man pressar priserna på produkterna jämt och de konkurrerar ju med sig själva. Men Garant Ekologiskt har så många bra produkter nu inkl frukt och grönt så jag köper allt mer Garant Eko på Hemköp och Willys. Däremot gillar jag sällan ICAs egna varor.

Noctis
9/22/19, 8:35 AM
#85

Fann denna gamla tråd när jag sökte på Garants märke. Jag brukar överlag försöka gynna producenters egna märken så att de får fortsätta finnas. Det känns bättre i maggropen. Ica bl.a.  "köper ju upp producenters märken" och gör dom till sina egna. Vill vi inte att producenter ska kunna leva på det dom troligtvis är bra på, brinner för? Jo visst köper jag en del av affärers egenmärkta varor, men det rör sig mer om enstaka gånger som: soltorkade tomater, vissa bönförpackningar (sällan).. vad mer… en del äpplen. Något som är fint att komma ihåg är att ekologiska märken oftast innehåller mer näringsämnen (vitaminer och mineraler) och inga bekämpningsmedel, detta bidrar till att man behöver mindre mängd för att just nå vitamin/mineralmängden man behöver per dag. Kalorimässigt kanske man behöver fylla upp, men som en fin påminnelse om att billigast inte alltid är just billigast i längden (slippa köpa läkemedel för att rensa ut skit som man fått i sig och andats via alla sämre företags producerande).

oh-la
9/22/19, 9:58 AM
#86

Spännande gammal tråd! Värd att väcka liv i tycker jag ☺️ Över lag tycker jag att kedjornas egna märken blivit bättre och bättre. Jag går inte så mycket på produktens märke när jag handlar. Jag går mer på produktens ursprung. Att kedjorna kan hålla lägre priser beror ju inte enbart på att de skulle göra varit av sämre kvalitet. Jag tror kedjorna har insett att det är något konsumenten ändå prioriterar, kvalitet. Däremot skippar dom mellanhänder och led i inköpskedjor. Som man kan förstå vill varje hand som håller i en produkt ha pengar innan den landar på mitt bord, många av dem köper bara in och säljer vidare, så varför inte köpa direkt utan mellanhänder, sätta sitt eget namn på och sälja billigare? Mina krav är att varorna ska vara av svenskt ursprung och smaka bra. Jag tycker exempelvis att det bästa baconet är coops egna. Smakar med fördel åt det rökiga och inte lika hysteriskt salt.

Jalking
9/23/19, 12:59 AM
#87

Jag tycker det blir värre och värre. Där jag bor har vi en Hemköpsbutik där jag gärna skulle vilja handla. Egentligen en bra butik med trevlig personal, men det börjar närma sig total enkelspårighet. Garant, Garant, Garant överallt utan alternativ. Jag vägra att köpa Garant efter har skitprodukter jag har köpt tidigare av det märket. Dessutom vill jag ha valfrihet. Hemköp börjar allt mer likna någon Sovjetisk femårsplan.
Vad det gäller bacon köper jag helst Siljans Chark. Rökig som en dyr whiskey. Finns märkligt nog fortfarande på Hemköp.

Tant Grön
9/24/19, 8:31 AM
#88

Jag tycker Garant är bra, i alla fall det jag handlar av det märket. Ett annat märke jag gillar är ICA gott liv. Ett av dom sämsta som jag inte köper mer är Eldorado.

Upp till toppen
Annons: